PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Kamera Akcja to festiwal, w którym szczególne miejsce zajmuje krytyka filmowa i publicystyka. Dlatego od samego początku duże znaczenie mają spotkania z dziennikarzami i publicystami, konkursy, panele dyskusyjne. Publiczność łódzkiego festiwalu umie i chce rozmawiać o kinie: o filmach, o warstwie artystycznej, a także o rynku filmowym. Co ciekawe, od poprzedniej edycji temat ten cieszy się dużym zainteresowaniem widzów festiwalu.
Podczas 5. edycji Kamera Akcja, 11 października 2014 roku w kinie Wytwórni 3D odbyła się dyskusja pod hasłem Krytyk w markecie. Jak wygląda kupowanie filmów?

W spotkaniu wzięli ci, co filmy oglądają, by kupić i ci, co oglądają, by o nich pisać: krytycy  Anna Bielak i Kuba Armata, oraz specjalistki odpowiedzialne za pozyskiwanie i dystrybucję filmów: Joanna Łapińska, dyrektor programowa T-Mobile MFF Nowe Horyzonty i Joanna Tereszczuk z firmy dystrybucyjnej Spectator.

W czasie dyskusji pojawiło się kilka ciekawych wątków. Obie przedstawicielki dystrybutorów wprowadzały słuchaczy w meandry festiwalowego marketu. Tu liczy się wszystko, nawet, a może najwięcej – rodzaj akredytacji. W Cannes ci kupujący filmy mają ją tę najlepszą, na którą mogą wejść na pokazy marketowe i która daje dużą swobodę w poruszaniu się po imprezie, zauważała Joanna Łapińska. Festiwal kupujących a festiwal piszący to czasem dwie różne imprezy, zwłaszcza jeśli mówimy o tych największych. - W  Cannes krytycy oglądają Konkurs Główny, może jakieś sekcje poboczne – przyznawał Kuba Armata. - Jako krytyk nie mam wstępu na targi. Jestem największym zagrożeniem. Producenci i dystrybutorzy boją się negatywną recenzję np. w „Variety”, zanim film sprzedany zostanie do 30 krajów – zauważyła Anna Bielak. Łapińska przyznała, że śledzi się recenzje i bierze pod uwagę, jak zresztą także nieuchwytną może, ale bardzo ważną opinię o filmie, jaka wytwarza się podczas imprezy. - Czuje się, kiedy film staje się wydarzeniem – mówiła.


fot. Paweł Mańka

  W filmowym markecie kupuje się filmy na bardzo wielu etapach. W przypadku wielkich nazwisk i wyczekiwanych tytułów nawet na etapie scenariusza. - Spectator jest małym dystrybutorem, dlatego  kupujemy przede wszystkim filmy gotowe. Ale element ryzyka zawsze istnieje, reakcja widzów jest  niewiadomą  - spuentowała.

Obie Joanny były zgodne w wielu punktach.  Niezwykle istotne jest mądre wykorzystanie czasu na festiwalach, wsłuchiwanie się w reakcje widowni, w głosy mediów, czasem – szybkość decyzji. Film jest medium szczególnym, trudno w jego rozpowszechnianiu przyjąć za pewnik jakiś scenariusz. Normalnym zjawiskiem jest sprzedaż „pakietowa”, kiedy agent – podstawowy partner w europejskiej sprzedaży filmów – przygotowuje powiązaną ofertę, w której „lokomotywa” ciągnie nawet kilkanaście „obowiązkowych” tytułów uzupełniających. I zdarza się, że spektakularny sukces odniesie  tytuł w zamierzeniu poboczny. Na tym polega filmowe ryzyko, ale i szansa.

W obiegu kina artystycznego festiwale filmowe są najważniejszym nośnikiem reklamy kina artystycznego, a właśnie tym zajmują się i Gutek Film, i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty i Spectator. Ich wagi nie można nie doceniać. Jak powiedział trafnie Kuba Armata – Cannes to egzamin dla filmu.

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  14.10.2014
Zobacz również
fot. fot. Marta Strzelczyk
Kanadyjczyk szefem jury w Poznaniu
"Opolskie Lamy" dla filmów ze Studia Munka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll