PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  3.10.2014
Światowa Konferencja Scenarzystów w Warszawie zakończyła się podpisaniem Rezolucji Warszawskiej.
Drugi dzień Światowej Konferencji Scenarzystów otworzył panel pod hasłem braku silnej reprezentacji kobiet-scenarzystów. Przyjęto także tzw. Rezolucję Kobiet. - Statystyki wykazują, iż kobiety są dużo rzadziej zatrudniane, niż mężczyźni. Kobiety posiadają talent, doświadczenie i ambicje do pracy tak samo jak  mężczyźni w każdym zawodzie filmowym. Przedstawiciele 30 gildii scenarzystów reprezentujący 56000 osób obojga płci pracujących w zawodzie, ustalili cel dla  studiów filmowych, producentów, telewizji, by 50 % scenariuszy było pisanych przez kobiety w każdym gatunku filmowym, niezależnie od budżetu.

REZOLUCJA WARSZAWSKA
2 PAŹDZIERNIKA 2014

Trzecia Światowa Konferencja Scenarzystów w Warszawie została zorganizowana w czasie wielkich zmian w globalnym przemyśle filmowym i telewizyjnym.
Dzisiejsza złota era telewizji ma miejsce dzięki scenarzystom. Opowiadanie historii rozłożonej na cały sezon serialu daje niespotykane dotąd możliwości rozwijania wielowymiarowych bohaterów i złożonych wątków.

Inwestowanie w scenarzystów dające im swobodę twórczą i finansową, aby mogli robić to co potrafią najlepiej, jest kluczowe dla umocnienia i kontynuowania wysokiej jakości produkcji telewizyjnej, która przemawia do widzów zarówno na rynku lokalnym, jak i na całym świecie.

Postanowione zostało, że 30 gildii scenarzystów obecnych w Warszawie na WCOS03, reprezentujących 56.000 autorów, pragnie podkreślić kluczową rolę twórcy i jego niepowtarzalnej wizji w produkcji telewizji wysokiej jakości. Proponujemy przyjęcie duńskiego modelu „jednej wizji”, sedno którego stanowi szacunek dla twórców, jako standardu branżowego, jaki powinni stosować nadawcy telewizyjni, dostawcy usług cyfrowych, instytucje finansujące, producenci i studia filmowe.

Scenarzyści muszą mieć zapewniony czas i środki do rozwijania wątków i postaci, bez raptownego ponaglania, ani ingerencji ze strony decydentów, którzy jakże często utrudniają twórczą pracę. Uchwaliliśmy również, że we wszystkich naszych negocjacjach należy skupić się na profesjonalizacji użycia napisu początkowego „Created By” w celu zagwarantowania tego, by wiązało się z nim godne wynagrodzenie i szacunek, a także na wypracowaniu standardowej formuły tego napisu początkowego obowiązującej na całym świecie.

Zostało postanowione ponadto, że 30 gildii scenarzystów obecnych w Warszawie na WCOS03 wzywa do wypracowania drogą negocjacji zbiorowych niezbędnych środków finansowych, aby wszyscy scenarzyści mogli skupić się na swojej pracy, co w efekcie pomoże wspierać, sprzyjać i utrzymać profesjonalną jakość opowieści, jakiej widzowie oczekują i na jaką zasługują.


***

W dalszej części miał miejsce panel "Twój agent, twoja gildia, twoja organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskim lub pokrewnymi". Dyskusję poprowadziła Maureen Parker z Gildii Scenarzystów w Kanadzie. Wśród panelistów znaleźli się: Carl Gottlieb, amerykański scenarzysta, twórca między innymi scenariusza do „Szczęk” w reż. Stevena Spielberga; Dominik Skoczek, reprezentant Związku Autorów i Producentów Audowizualnych (ZAPA) z Polski; Julian Friedmann, współwłaściciel Agencji Literackiej Blake Friedmann w Wielkiej Brytanii; Guilhem Cottet, menadżer Francuskiej Gildii Scenarzystów; Robert Staats, CEO niemieckiej gildii scenarzystów.


Carl Gottlieb, fot. Małgorzata Mikołajczyjk/ SFP.

Na początku dyskutanci zastanawiali się nad relacjami między gildiami, agentami, a organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. – Nasza gildia jest bardzo młoda, ma zaledwie 3 lata – mówił na początku Guilhem Cottet. – Mimo tak krótkiego czasu, staliśmy się dość silni we Francji. Przyczyniamy się do refundacji różnych projekty scenariuszowych. – Gildia wraz z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi pozyskuje pieniądze dla scenarzysty – dodał. – Według mnie, takie organizacje jak działająca w ramach Stowarzyszenia Filmowców Polskich ZAPA dużo skuteczniej pozyskują pieniądze dla twórców, niż gildie – podkreślał Dominik Skoczek. – Mamy umowy z agentami, dzięki czemu nie potrzebne są u nas organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi – mówił o sytuacji na amerykańskim rynku audiowizualnym Carl Gottlieb.


Ilona Łepkowska, fot. Małgorzata Mikołajczyk/ SFP.

Na drugi dzień Światowej Konferencji Scenarzystów składały się także takie panele jak „Co znaczy 60 minutowy odcinek w 2014 roku?”, czy „Pisanie dla dzieci i młodzieży”, gdzie jednym z panelistów był polski twórca Andrzej Maleszka. Później miał miejsce panel poświęcony scenarzystom pracującym indywidualnie i tym piszącym w zespole. Spotkanie poprowadziła Christina Kallas, scenarzystka i producentka. Wśród panelistów znaleźli się: Andrew Davies, brytyjski scenarzysta, autor brytyjskiego mini serialu, pierwowzoru amerykańskiego „House of Cards”; Denis McGrath, scenarzysta kanadyjski, Howard Rodman, wiceprzewodniczący Gildii Scenarzystów Amerykańskich;  Grant Cathro, scenarzysta brytyjski; Lucy Alibar, scenarzystka amerykańska. – Pisanie scenariuszy jest czynnością wymagającą samodzielności i odosobnienia – mówił twórca „House of Cards”. Taki też wniosek potwierdzili pozostali rozmówcy panelu. – Pisanie w samotności to niezwykłe przeżycie, bardzo budujące i dające ogromny zastrzyk doświadczenia – mówił Grant Cathro. W dalszej części, dyskutanci rozważali jak przedstawiają się relacje z reżyserem – Z reżyserem niejednokrotnie trzeba iść na pewne ugody, czasami są to bardzo trudne relacje – mówił Denis McGrath.



Andrew Davies, fot. Małgorzata Mikołajczyk/ SFP.


Na zakończenie konferencji oficjalne podziękowania prelegentom złożył przewodniczący Koła Scenarzystów działającego w ramach Stowarzyszenia FIlmowców Polskich, Maciej Karpiński. Słowa podziękowania padły także z ust Sveinbjörna Baldvinssona, przewodniczącego Europejskiej Federacji Scenarzystów. Podsumowanie konferencji z kolei przedstawił Chris Keyser, Prezes Gildii Scenarzystów Amerykańskich, Oddział Zachodni.


Maciej Karpiński, fot. Małgorzata Mikołajczyk/ SFP.

Światowa Konferencja Scenarzystów zakończyła się przyjęciem Rezolucji Warszawskiej.

Konferencja jest organizowana przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich we współpracy z pokrewnymi stowarzyszeniami innych krajów, w głównej części finansowana jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, a także ZAIKS i ZAPA, M. St. Warszawę, Telewizję Polską oraz współorganizowana przez Creative Europe Desk Polska.

Nad konferencją patronat medialny objęła TVP Kultura, gazeta.pl i TOK FM oraz Magazyn Filmowy i serwis sfp.org.pl.
Paweł Zwoliński
Informacja własna
Ostatnia aktualizacja:  29.10.2014
Zobacz również
fot. Małgorzata Mikołajczyk/ SFP
Janusz Kijowski: Reżyseria to powołanie
Patryk Vega: Szczegóły tworzą realizm
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll