Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jednym z najbardziej stabilnych i jednocześnie rozwojowych regionalnych funduszy filmowych w Polsce, jest Mazowiecki Fundusz Filmowy. Pisze o nim w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 7/2014), który ukaże się 10 lipca, Anna Wróblewska. Oto fragment jej artykułu:
Sytuacja Mazowieckiego Funduszu Filmowego jest specyficzna, by nie rzec – bezprecedensowa. Pamiętne, wygłaszane na konferencji w Poznaniu w 2010 roku zapowiedzi władz stolicy o przeznaczeniu corocznej kwoty (nawet w wysokości 7 mln zł rocznie) na produkcję filmową, pozostały jedynie zapowiedziami. Paradoksalnie, to nie najbogatsze miasto w Polsce zadbało o swój przemysł audiowizualny, ale województwo mazowieckie, osłabione „janosikowym” i zmagające się z brakiem dostatecznych środków na kulturę.
Mazowiecki Fundusz Filmowy jest mechanizmem wojewódzkim. Ma siedzibę w znanym i cenionym ośrodku – Mazowieckim Instytucie Kultury (do niedawna znanym jako Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki) przy ul. Elektoralnej w Warszawie, a jego finansowania podjął się marszałek województwa. MFF działa na podobnych zasadach jak inne polskie fundusze regionalne – projekty wyłaniane są w drodze konkursu i oceniane przez ekspertów. Przyznane dofinansowanie jest wkładem koprodukcyjnym. Do tej pory Fundusz inwestował zarówno w filmy fabularne, jak i dokumentalne, na korzyść tych drugich: ze wsparcia skorzystały takie tytuły jak "Ojciec i syn" (2013) Pawła Łozińskiego, "W ukryciu" (2013) Jana Kidawy-Błońskiego, „Minkowski / Saga” (2013) Rafaela Lewandowskiego, „I była miłość w getcie…” (2012) Jolanty Dylewskiej i Andrzeja Wajdy, "Pałac" (2012) Tomasza Wolskiego czy "Sen o Warszawie" (2014) Krzysztofa Magowskiego.
W edycji 2014 roku uwaga Funduszu skoncentrowała się na dużych, głośnych tytułach mocno związanych ze stolicą. Dofinansowanie otrzymały: "Miasto 44" (2014) Jana Komasy, "Zły" (2015) Xawerego Żuławskiego, a także dokument „Rozwód” (2015) Pawła Łozińskiego.
Nie znaczy to jednak, że priorytetem Funduszu są filmy „stołeczne”, wręcz przeciwnie, czego dowodem zrealizowany w Radomiu film Jana Kidawy-Błońskiego "W ukryciu" i regularna, rozwijająca się z tym miastem współpraca, m.in. poprzez festiwal Kameralne Lato. Takie rozłożenie akcentów jest sprawą specyfiki Mazowsza: oprócz Warszawy, która ściąga siły i kreatywność z całego kraju, są tu jeszcze tylko trzy miasta średniej wielkości: wspomniany Radom oraz Płock i Siedlce. Ośrodki dobrze skomunikowane ze stolicą, ale jednocześnie mało wykorzystane filmowo.
Mazowiecki Fundusz Filmowy jest mechanizmem wojewódzkim. Ma siedzibę w znanym i cenionym ośrodku – Mazowieckim Instytucie Kultury (do niedawna znanym jako Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki) przy ul. Elektoralnej w Warszawie, a jego finansowania podjął się marszałek województwa. MFF działa na podobnych zasadach jak inne polskie fundusze regionalne – projekty wyłaniane są w drodze konkursu i oceniane przez ekspertów. Przyznane dofinansowanie jest wkładem koprodukcyjnym. Do tej pory Fundusz inwestował zarówno w filmy fabularne, jak i dokumentalne, na korzyść tych drugich: ze wsparcia skorzystały takie tytuły jak "Ojciec i syn" (2013) Pawła Łozińskiego, "W ukryciu" (2013) Jana Kidawy-Błońskiego, „Minkowski / Saga” (2013) Rafaela Lewandowskiego, „I była miłość w getcie…” (2012) Jolanty Dylewskiej i Andrzeja Wajdy, "Pałac" (2012) Tomasza Wolskiego czy "Sen o Warszawie" (2014) Krzysztofa Magowskiego.
W edycji 2014 roku uwaga Funduszu skoncentrowała się na dużych, głośnych tytułach mocno związanych ze stolicą. Dofinansowanie otrzymały: "Miasto 44" (2014) Jana Komasy, "Zły" (2015) Xawerego Żuławskiego, a także dokument „Rozwód” (2015) Pawła Łozińskiego.
Nie znaczy to jednak, że priorytetem Funduszu są filmy „stołeczne”, wręcz przeciwnie, czego dowodem zrealizowany w Radomiu film Jana Kidawy-Błońskiego "W ukryciu" i regularna, rozwijająca się z tym miastem współpraca, m.in. poprzez festiwal Kameralne Lato. Takie rozłożenie akcentów jest sprawą specyfiki Mazowsza: oprócz Warszawy, która ściąga siły i kreatywność z całego kraju, są tu jeszcze tylko trzy miasta średniej wielkości: wspomniany Radom oraz Płock i Siedlce. Ośrodki dobrze skomunikowane ze stolicą, ale jednocześnie mało wykorzystane filmowo.
Anna Wróblewska
Magazyn Filmowy
Ostatnia aktualizacja: 4.07.2014
fot. Akson Studio
Zmarł Tomasz Orlikowski
Film o fenomenie discopolo w gwiazdorskiej obsadzie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025