PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  6.06.2014
Do 14 września w Muzeum Narodowym w Krakowie można zanurzyć się w świecie obrazów i dźwięków Stanleya Kubricka. W ciągu najbliższych lat to jedyna taka okazja w Europie. Później ekspozycja jedzie do Toronto i Korei Południowej. O tej ekscytującej wystawie, w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 6/2014), który ukaże się 10 czerwca, pisze Dagmara Romanowska. Oto fragment artykułu:
„Jeden jego film równa się dziesięciu innego reżysera” – tak o dziełach Stanleya Kubricka mówił Martin Scorsese. W powstanie wystawy, porządkującej zbiory po zmarłym w 1999 roku filmowcu, zaangażowali się Christiane Kubrick, jego żona, oraz Jan Harlan, wieloletni producent twórcy, a także autor dokumentu „Stanley Kubrick: A Life in Pictures” (2001).

Kubrick należał do tej grupy twórców, którzy gromadzą materiały związane ze swoją pracą. Przez lata, jak zauważa w katalogu wystawy Harlan, artysta starał się znaleźć system i miejsce na przechowywanie i porządkowanie notatek, szkiców, korespondencji, zdjęć, dokumentów, scenariuszy, rekwizytów, sprzętu filmowego… Chociaż w 1980 roku rodzina Kubricków kupiła większy dom i wyposażyła go w setki regałów, konieczne okazało się zorganizowanie dodatkowego magazynu w kontenerach. „W tym domu nie szuka się igieł; tu się szuka stogów siana” – komentowała archiwalia Christiane Kubrick. Olbrzymie zbiory – na potrzeby swojego filmu – przejrzał najpierw Harlan. Później dostęp do nich otrzymało Deutsches Filmmuseum we Frankfurcie. Tam właśnie narodził się pomysł organizacji ekspozycji, umożliwiającej fanom kontakt z twórczym światem Stanleya Kubricka.  
  
Wystawa jeździ po świecie już od dziesięciu lat – do Polski dotarła prosto z Los Angeles. W każdym kraju, który odwiedza, ma jednak nieco inny, indywidualny charakter. Trzon stanowią zbiory rodziny Kubricków, ale o kształcie ekspozycji decydują jej lokalni organizatorzy. 

W Krakowie, pod pieczą kuratora Rafała Syski oraz aranżerów Tomka Wójcika i Mai Gralak, znalazło się m.in. miejsce na prezentację polskich plakatów do filmów Kubricka, a także materiałów, które przygotował z myślą o realizacji „Aryjskich papierów”, inspirowanych powieścią „Wojenne kłamstwa” Louisa Begleya i odwołujących się do monumentalnej rozprawy Raula Hilberga – „Zagłada Żydów europejskich". Reżyser nawiązał w tej sprawie kontakt ze Studiem Filmowym „Tor”. Wśród rozważanych lokalizacji znajdował się Kraków. Zrealizowano już nawet próbne zdjęcia z kandydatką do głównej roli – Johanną ter Steege (fotosy z tej sesji trafiły do Muzeum Narodowego), a brytyjski mistrz dokładnie rozpisał przyszły plan. Pierwszy klaps nigdy nie padł – twórca wycofał się ze względu na zbliżoną tematycznie i realizowaną w tym samym terminie przez Stevena Spielberga „Listę Schindlera” (1993). 

PZ
Magazyn Filmowy SFP
Ostatnia aktualizacja:  6.06.2014
Zobacz również
fot. Marcin Świdziński
[wideo] Międzynarodowa dyskusja na Dragon Forum
Co zobaczymy w czerwcu w Koszalinie?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll