Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Drgnął rynek reklam. Rynek telewizyjny wolniutko wzrasta. Spółki notowane na giełdzie podały wyniki po I kwartale 2014 roku. Na giełdę wraca Multimedia Polska.
Przychody TVN wzrosły w pierwszym kwartale o 2,5 proc. rok do roku osiągając poziom 352 milionów zł dzięki dalszemu ożywieniu na rynku reklamy telewizyjnej oraz dobrym wynikom usług brokerskich Premium TV i nieliniowej dystrybucji treści video. Przychody z reklamy i sponsoringu wzrosły w tym okresie o 7 milionów zł, czyli o 2,5 proc., podczas gdy rynek reklamy telewizyjnej wzrósł o 4,8 proc.
Wynik EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) to 95,8 mln zł - o 2 proc. niższy niż przed rokiem, ale wynik operacyjny spółka zanotowała na poziomie 78,7 mln zł (co oznacza wzrost o 3 proc.) oraz 11,1 mln zł zysku netto (przy 43,8 mln zł straty przed rokiem). „Choć w I kwartale przychody TVN rosły wolniej niż odżywający po kryzysie rynek reklamy, optymistyczne oczekiwania zarządu poprawiły nastrój inwestorów”, komentuje wynik w „Parkiecie” analityk rynku Magdalena Lemańska. „Niższe wyniki TVN były spowodowane osiągnięciem pełnego zasięgu nowych kanałów telewizji naziemnej oraz oglądalnością Olimpiady Zimowej”, wyjaśnia Markus Tellenbach, Prezes Zarządu. - „Obecna sytuacja na rynku jest zgodna z przewidywaniami, przy czym TVN oczekuje wyraźniejszego wzrostu w drugiej połowie roku oraz lepszych wyników oglądalności naszej oferty programowej, wyłączając potencjalne znaczące wydarzenia jednorazowe. Dlatego też podtrzymujemy naszą opinię, że oczekiwany wzrost rynku reklamy telewizyjnej w tym roku będzie na średnim jednocyfrowym poziomie”.
Przychody grupy Cyfrowego Polsatu w I kwartale 2014 roku były rekordowo wysokie i wyniosły 727 mln zł, o 4 proc. więcej niż przed rokiem. Jak podaje Polsat, dzięki ograniczeniu kosztów zysk EBITDA grupy urósł w tym czasie o 15 proc. i wyniósł 281 mln zł. „Gdyby powtórzył się w kolejnych kwartałach, grupa (i to jeszcze bez przejętej 7 maja sieci komórkowej Plus) miałaby w ciągu całych 12 miesięcy ponad 1,1 mld zł. Wiadomo jednak, że od 7 maja Cyfrowy Polsat uwzględnia w wynikach także rezultaty sieci komórkowej Polkomtel. Jak podano w prezentacji, roczny wynik EBITDA pro forma takiej grupy to około 4 mld z, a przychody mogą się zbliżyć do 9,6 mld zł”, komentuje Puls Biznesu.
Zysk netto Cyfrowego Polsatu powiększył się o 3 proc., do 98 mln zł. Liczba abonentów platformy satelitarnej na koniec I kwartału 2014 roku wyniosła 3,53 mln i utrzymała się na stabilnym poziomie. Przychody grupy sięgnęły 727 mln zł, a zysk 98 mln zł, co oznacza 3-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jak zaznacza Puls Biznesu, jest jednak haczyk. - Wyniki przekraczają oczekiwania, zwłaszcza jeśli chodzi o poziom zysku. Dynamicznie rosły nam przychody z reklam i sponsoringu, a wiosenna ramówka miała wysoką oglądalność. Wyniki nie są jednak do końca porównywalne z ubiegłym rokiem, bo teraz konsolidowaliśmy również spółkę Polskie Media (TV4 i TV6) – cytuje "PB" Tomasza Szeląga, członka zarządu ds. finansowych.
Po I kwartale 2014 roku grupa AGORA zanotowała stratę w wysokości 9,6 mln zł zarówno operacyjnie, jak i netto na minusie. Ale według jej szacunków w I kwartale rynek reklamy wzrósł po raz pierwszy od trzeciego kwartału 2011 roku.
Przychody Agory wyniosły w I kwartale 254 mln zł i były o 3 proc. niższe niż przed rokiem, EBITDA wynosiła 14,2 mln zł, co oznacza spadek rok do roku o 43 proc. Na wartość przychodów miał wpływ spadek na rynku reklamy prasowej oraz sprzedaży prasy, a także spadek w segmencie reklamy zewnętrznej – tłumaczy prezes Agory Bartosz Hojka. Jak czytamy w komunikacie prasowym, na taki wynik wpływ miały niższe przychody ze sprzedaży usług reklamowych, które wyniosły 111,0 mln zł (spadek o blisko 13 proc.) oraz ze sprzedaży wydawnictw w wysokości 33,1 mln zł (spadek o 7 proc.). O ok. 10 proc. zmniejszyły się również przychody z pozostałej sprzedaży. Istotny wpływ na dynamikę tej ostatniej pozycji miała działalność z zakresu koprodukcji i dystrybucji filmowej prowadzona w pierwszym kwartale 2013 roku. Pozytywnie na wartość przychodów Grupy wpłynęły natomiast rosnące o ok. 18 proc. do 41,5 mln zł wpływy ze sprzedaży biletów do kin oraz o 22,6 proc. do 40,7 mln zł wpływy ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym.
Działająca obecnie wspólnie z Agorą Kino Polska TV w I kwartale wykazało się bardzo wysokimi zyskami, które jednak były spowodowane sprzedażą Agorze udziałów w Stopklatce. Sama spółka dominująca grupy zamknęła I kwartał na minusie netto. Grupa obniżyła prognozę zysku EBITDA na 2014 rok. „Optymizm inwestorów mogła ostudzić podana wraz z wynikami korekta całorocznej prognozy zysku EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.) z podawanych wcześniej 55 mln zł na 42 mln zł”, komentuje rp.pl. - Obniżenie prognozy zysku EBITDA za rok 2014 jest w głównej mierze następstwem fuzji nc+ i związanego z nią odpływu części abonentów platformy, co wpłynęło na zmniejszenie przychodów grupy kapitałowej Kino Polska TV pozyskiwanych od tego kontrahenta o ok. 35 proc. - uważa Kino Polska TV.
Po raz kolejny znakomicie sobie radzi Grupa Kapitałowa ATM, która zanotowała ponad 4 mln zysku netto po I kwartale 2014 roku. W porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku sprzedaż wzrosła o 18 proc. Znacząco poprawiła się rentowność na każdym poziomie działalności - o 3,9 mln wzrósł zysk ze sprzedaży a o 4,4 mln zysk netto.Grupa Kapitałowa ATM prowadzi działalność w czterech segmentach operacyjnych – produkcja telewizyjna, zarządzanie aktywami trwałymi, nadawanie oraz działalność pozostała. Główne źródło przychodów Grupy to produkcja telewizyjna. Mimo kontynuacji polityki oszczędnościowej przez nadawców, wygenerowała ona o wiele lepsze zyski na poszczególnych poziomach działalności w porównaniu do okresu analogicznego roku ubiegłego.
Na giełdę wraca jedna z trzech największych telewizji kablowych Multimedia Polska. Właściciele firmy chcą sprzedać 49,2 proc. jej akcji. Jak pisze Urszula Zielińska w „Parkiecie”, lektura sprawozdania finansowego za I kwartał tego roku rzuca na ofertę dodatkowe światło.– „Sam model biznesowy firmy jest ciekawy. Rośnie ona organicznie dzięki sprzedaży kolejnych usług użytkownikom i poprawie ich jakości, a także przez przejęcia – ocenia Konrad Księżopolski, analityk Espirito Santo Investment Bank. – <Kablarze> są dobrym przykładem dla telekomów, jak można powiększać przychód z jednego klienta. Ze względu na technologię, której używają, nie mają wielkiej konkurencji. Może ją zwiększyć wyjęcie spod regulacji Orange Polska w niektórych miastach”, cytuje „Parkiet”.
Spółka zanotowała w I kwartale lekki spadek przychodów i zysku netto: 175,7 mln zł przychodów, 34 mln zł zysku operacyjnego i 12,6 mln zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej dane te - z wyjątkiem zysku operacyjnego, który był stabilny - oznaczają osłabienie. Firma wykazuje się wynikiem w postaci 176,9 mln zł przychodów i 14,4 mln zł zysku netto.
Wynik EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) to 95,8 mln zł - o 2 proc. niższy niż przed rokiem, ale wynik operacyjny spółka zanotowała na poziomie 78,7 mln zł (co oznacza wzrost o 3 proc.) oraz 11,1 mln zł zysku netto (przy 43,8 mln zł straty przed rokiem). „Choć w I kwartale przychody TVN rosły wolniej niż odżywający po kryzysie rynek reklamy, optymistyczne oczekiwania zarządu poprawiły nastrój inwestorów”, komentuje wynik w „Parkiecie” analityk rynku Magdalena Lemańska. „Niższe wyniki TVN były spowodowane osiągnięciem pełnego zasięgu nowych kanałów telewizji naziemnej oraz oglądalnością Olimpiady Zimowej”, wyjaśnia Markus Tellenbach, Prezes Zarządu. - „Obecna sytuacja na rynku jest zgodna z przewidywaniami, przy czym TVN oczekuje wyraźniejszego wzrostu w drugiej połowie roku oraz lepszych wyników oglądalności naszej oferty programowej, wyłączając potencjalne znaczące wydarzenia jednorazowe. Dlatego też podtrzymujemy naszą opinię, że oczekiwany wzrost rynku reklamy telewizyjnej w tym roku będzie na średnim jednocyfrowym poziomie”.
Przychody grupy Cyfrowego Polsatu w I kwartale 2014 roku były rekordowo wysokie i wyniosły 727 mln zł, o 4 proc. więcej niż przed rokiem. Jak podaje Polsat, dzięki ograniczeniu kosztów zysk EBITDA grupy urósł w tym czasie o 15 proc. i wyniósł 281 mln zł. „Gdyby powtórzył się w kolejnych kwartałach, grupa (i to jeszcze bez przejętej 7 maja sieci komórkowej Plus) miałaby w ciągu całych 12 miesięcy ponad 1,1 mld zł. Wiadomo jednak, że od 7 maja Cyfrowy Polsat uwzględnia w wynikach także rezultaty sieci komórkowej Polkomtel. Jak podano w prezentacji, roczny wynik EBITDA pro forma takiej grupy to około 4 mld z, a przychody mogą się zbliżyć do 9,6 mld zł”, komentuje Puls Biznesu.
Zysk netto Cyfrowego Polsatu powiększył się o 3 proc., do 98 mln zł. Liczba abonentów platformy satelitarnej na koniec I kwartału 2014 roku wyniosła 3,53 mln i utrzymała się na stabilnym poziomie. Przychody grupy sięgnęły 727 mln zł, a zysk 98 mln zł, co oznacza 3-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jak zaznacza Puls Biznesu, jest jednak haczyk. - Wyniki przekraczają oczekiwania, zwłaszcza jeśli chodzi o poziom zysku. Dynamicznie rosły nam przychody z reklam i sponsoringu, a wiosenna ramówka miała wysoką oglądalność. Wyniki nie są jednak do końca porównywalne z ubiegłym rokiem, bo teraz konsolidowaliśmy również spółkę Polskie Media (TV4 i TV6) – cytuje "PB" Tomasza Szeląga, członka zarządu ds. finansowych.
Po I kwartale 2014 roku grupa AGORA zanotowała stratę w wysokości 9,6 mln zł zarówno operacyjnie, jak i netto na minusie. Ale według jej szacunków w I kwartale rynek reklamy wzrósł po raz pierwszy od trzeciego kwartału 2011 roku.
Przychody Agory wyniosły w I kwartale 254 mln zł i były o 3 proc. niższe niż przed rokiem, EBITDA wynosiła 14,2 mln zł, co oznacza spadek rok do roku o 43 proc. Na wartość przychodów miał wpływ spadek na rynku reklamy prasowej oraz sprzedaży prasy, a także spadek w segmencie reklamy zewnętrznej – tłumaczy prezes Agory Bartosz Hojka. Jak czytamy w komunikacie prasowym, na taki wynik wpływ miały niższe przychody ze sprzedaży usług reklamowych, które wyniosły 111,0 mln zł (spadek o blisko 13 proc.) oraz ze sprzedaży wydawnictw w wysokości 33,1 mln zł (spadek o 7 proc.). O ok. 10 proc. zmniejszyły się również przychody z pozostałej sprzedaży. Istotny wpływ na dynamikę tej ostatniej pozycji miała działalność z zakresu koprodukcji i dystrybucji filmowej prowadzona w pierwszym kwartale 2013 roku. Pozytywnie na wartość przychodów Grupy wpłynęły natomiast rosnące o ok. 18 proc. do 41,5 mln zł wpływy ze sprzedaży biletów do kin oraz o 22,6 proc. do 40,7 mln zł wpływy ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym.
Działająca obecnie wspólnie z Agorą Kino Polska TV w I kwartale wykazało się bardzo wysokimi zyskami, które jednak były spowodowane sprzedażą Agorze udziałów w Stopklatce. Sama spółka dominująca grupy zamknęła I kwartał na minusie netto. Grupa obniżyła prognozę zysku EBITDA na 2014 rok. „Optymizm inwestorów mogła ostudzić podana wraz z wynikami korekta całorocznej prognozy zysku EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją – red.) z podawanych wcześniej 55 mln zł na 42 mln zł”, komentuje rp.pl. - Obniżenie prognozy zysku EBITDA za rok 2014 jest w głównej mierze następstwem fuzji nc+ i związanego z nią odpływu części abonentów platformy, co wpłynęło na zmniejszenie przychodów grupy kapitałowej Kino Polska TV pozyskiwanych od tego kontrahenta o ok. 35 proc. - uważa Kino Polska TV.
Po raz kolejny znakomicie sobie radzi Grupa Kapitałowa ATM, która zanotowała ponad 4 mln zysku netto po I kwartale 2014 roku. W porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku sprzedaż wzrosła o 18 proc. Znacząco poprawiła się rentowność na każdym poziomie działalności - o 3,9 mln wzrósł zysk ze sprzedaży a o 4,4 mln zysk netto.Grupa Kapitałowa ATM prowadzi działalność w czterech segmentach operacyjnych – produkcja telewizyjna, zarządzanie aktywami trwałymi, nadawanie oraz działalność pozostała. Główne źródło przychodów Grupy to produkcja telewizyjna. Mimo kontynuacji polityki oszczędnościowej przez nadawców, wygenerowała ona o wiele lepsze zyski na poszczególnych poziomach działalności w porównaniu do okresu analogicznego roku ubiegłego.
Spółka zanotowała w I kwartale lekki spadek przychodów i zysku netto: 175,7 mln zł przychodów, 34 mln zł zysku operacyjnego i 12,6 mln zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej dane te - z wyjątkiem zysku operacyjnego, który był stabilny - oznaczają osłabienie. Firma wykazuje się wynikiem w postaci 176,9 mln zł przychodów i 14,4 mln zł zysku netto.
Anna Wróblewska
Agora, TVN, Polsat, pb.pl, rp.pl, wirtualnemedia.pl
Ostatnia aktualizacja: 19.05.2014
fot. Kuba Kiljan / Kuźnia zdjęć
DocFilmMusic w stołecznym kinie Kultura
Magia animacji. Jubileuszowa wystawa w Łodzi
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024