PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Kolejny dzień spotkań branżowych festiwalu Off Plus Camera przeprowadził młodych uczestników przez meandry procesu produkcji filmu: od pomysłu i pierwszego spotkania z twórcą aż po konfrontację z widzem i krytykiem.
Producent Łukasz Dzięcioł i reżyserka Anna Kazejak-Dawid opowiedzieli ze szczegółami o procesie realizacji "Obietnicy" - film powstał praktycznie w rok. Szczególną uwagę poświęcono współpracy z duńskim koproducentem: od nawiązania kontaktu na Coproduction Market i pierwszych, nie do końca jeszcze zobowiązujących, ale dających możliwość wzajemnego poznania się rozmów, przez proces budżetowy i opracowanie dokładnych grafików realizacji, kwestii technicznych i artystycznych, aż po dalszą strategię promocyjną, uwzględniającą start na festiwalu w Berlinie. - Tej premierze podporządkowany był cały rytm pracy - przyznała Anna Kazejak. Razem z Łukaszem Dzięciołem zwróciła uwagę, że młodzi twórcy nie powinni rezygnować z udziału w tak dużym festiwalu, jak Berlinale, jeżeli nie dostaną się do konkursu głównego, gdyż tym samym mogą stracić ogromną szansę. - Sekcja Generations, w której pokazywana była "Obietnica" to bardzo dopieszczony przez organizatorów Berlinale cykl. Bardzo przyszłościowy - tu przychodzą młodzi widzowie, którzy będą przez lata śledzili to, co dzieje się w kinie - mówili zgodnie prelegenci. 

Dzięcioł i Kazejak, tak jak i wcześniejsi prelegenci Off Camera Pro Industry, przypomnieli słuchaczom o tym, jak ważne jest nawiązywanie kontaktów. Podzielili się również kilkoma bardzo praktycznymi radami. Podkreślili, jak istotną rolę w procesie ubiegania się o dofinansowanie (m.in. od Euroimages, ale też przy składaniu wniosku do PISF) odgrywa eksplikacja reżyserska. Łukasz Dzięcioł zwrócił także uwagę na to, że - przy planach dystrybucji międzynarodowej - trzeba jak najszybciej nawiązać współpracę z agentem sprzedaży. - Najlepiej już na etapie scenariusza - stwierdził. - Poprzeczkę należy stawiać sobie wysoko, ale trzeba również pamiętać, że "nie od razu Rzym zbudowano". To droga - podsumowywał producent. - Musi upłynąć mniej więcej dziesięć lat, a twórca musi zrealizować przynajmniej trzy dobre filmy, żeby stał się rozpoznawalny w Europie. Zdarzają się wyjątki, ale rzadko.

Kolejni goście Off Camera Pro Industry: Grainne Humphreys (Irlandia), Hrӧnn Marinósdottir (Islandia), Morten Jensen (Dania) oraz Anna Trzebiatowska (Polska) kontynuowali temat, który na warsztatach "O strategiach festiwalowych i promocji filmów" rozpoczęła Kathleen McInnis. Panel otworzyła dyskusja na temat artykułu "10 Things Every Film Festival Wants Filmmakers to Know", który w kwietniu ukazał się na stronach serwisu IndieWire (tekst można przeczytać na stronie). Paneliści podzielili się ze słuchaczami strategiami, którymi kierują się przy wyborze filmów na swoje imprezy. Młodym filmowcom przypomnieli, że… udział w festiwalu klasy A nie zawsze zapewni im taką promocję, której by sobie życzyli. - Lepiej być dużą rybą w małym stawie, niż na odwrót. W starciu z dużymi produkcjami, głośnymi nazwiskami, wśród dziesiątek innych projekcji wasze filmy nie mają dużych szans. Znikną w tłumie - podkreślała Humphreys. Dopytywani przez prowadzącą - Joannę Szymańską, przewodniczącą Sekcji Młodych Producentów KIPA - festiwalowi dyrektorzy podpowiedzieli także czego zgłaszający się na imprezę robić nie powinni. - Nie atakujcie nas agresywnymi mailami. Chcemy utrzymywać z wami kontakt, chcemy z wami rozmawiać, ale pogróżki nie tylko na nic się nie zdadzą, ale i powiemy o nich innym programerom - pół żartem, pół serio odpowiadała  Humphreys. - Przed zgłoszeniem sprawdźcie czy wasz link albo płyta DVD działają - dodawała Anna Trzebiatowska. - Przysyłajcie zdjęcia, które będziemy mogli umieścić w katalogu - uzupełniała  Marinósdottir.

Anna Ewa Dziedzic z Polskiej Komisji Filmowej  pokierowała z kolei rozmową z przedstawicielami Regionalnych Funduszy i Komisji Filmowych (Patrycja Młynarczyk, Śląski Fundusz Filmowy i Silesia Film Commission; Rafał Bubnicki, Dolnośląski Fundusz Filmowy i Wrocław Film Commission; Monika Głowacka, Łódź Film Commission oraz Katarzyna Wodecka-Stubbs, Kraków Film Commission). Panel przybliżył słuchaczom specyfikę współpracy z tymi instytucjami. Główny nacisk położono na politykę funduszy względem młodego producenta i proces zatwierdzania filmu (budżety, kolaudacje i rozliczenia). Każdy z prelegentów przedstawił wiele przykładów ze swojej codziennej praktyki. Przypomniano o tym, żeby - konstruując budżety - trzymać się realiów cenowych, które eksperci, oceniający wnioski bardzo dobrze znają.

Dzień zamknęło spotkanie z przedstawicielami mediów. Aaron Hillis, piszący m.in. do IndieWire, poprowadził rozmowę na temat dziennikarstwa i krytyki filmowej w dobie Twittera. Jakie możliwości i jakie zagrożenia rodzi formuła opisywania świata za pomocą 140 znaków? Czy we współczesnym świecie jest jeszcze miejsce na poważną i rzetelną krytykę? Jaki wpływ na media tradycyjne ma internet? Czy natychmiastowość oraz możliwość wchodzenia w interakcję z czytelnikiem, ale i filmowcem nie zagraża pewnej niezależności recenzenta - to tylko niektóre z pytań panelu. Zdania były podzielone.

Festiwal Off Plus Camera powoli dobiega końca. Wydarzenia branżowe zamkną otwarte dla publiczności spotkania z Andrzejem Wajdą i Jerzym Stuhrem, które poprowadzi Tomasz Raczek. Laureatów festiwalu poznamy już w sobotę, 10 maja, a ostatnie projekcje odbędą się w niedzielę 11 maja. 
Dagmara Romanowska
Informacja własna
Ostatnia aktualizacja:  9.05.2014
Zobacz również
fot. Paweł Szpytma, OFF Plus Camera
Joe Eszterhas: Imigranci w świecie filmu
Krzysztof Zanussi z nagrodą za całokształt twórczości
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll