PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Ciągle dokształcanie się, szukanie informacji, spotykanie się z ekspertami oraz pamięć i dbałość o aspekty prawne produkcji filmowej to tylko niektóre z rad, których przez kolejne dni festiwalu Off Plus Camera mogli wysłuchać młodzi filmowcy i producenci.
Amerykański rynek VOD, kwestie związane z podatkami i umowami dystrybucyjnymi, prowadzenie własnej firmy producenckiej oraz strategie festiwalowe i promocyjne filmów były tematami kolejnych spotkań festiwalowej Akademii Off Camera Pro Industry. Rozdano także nagrody Script Pro 2014, a chętni mogli wziąć udział w warsztatach ABC scenografii, które w Alvernia Studios poprowadzili laureaci Polskiej Nagrody Filmowej Orły oraz Nagrody Indywidualnej Festiwalu Filmowego w Gdyni Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński.

Wśród panelistów i prelegentów Akademii znalazło się liczne grono przedstawicieli amerykańskiego i europejskiego przemysłu filmowego. Prezentacja filmoznawcy, programera, a do 2011 roku TriBeCa Film Festival Davida Kwoka, specjalizującej się w dystrybucji cyfrowej Julie La’Bassiere, producenta Craiga Charlanda ("Mistaken for Strangers", "Hugo") oraz prawnika Tomasza Rytlewskiego mogła uświadomić polskim słuchaczom jak ogromna przepaść dzieli nasz i amerykański rynek VOD. USA to nie tylko międzynarodowe korporacje pokroju Netflixa, iTunes, Amazona i Google, ale i dziesiątki mniejszych platform, specjalizujących się w określonym typie kina. To także firmy przygotowujące filmy do dystrybucji cyfrowej od strony technicznej, surowe kontrole jakości iTunes, różne rodzaje umów licencyjnych, ubezpieczenia, a także różne opcje podziału kosztów i zysków.
Wskazówki prelegentów zbudowały na pewno podstawy wiedzy na temat tego, jak zacząć się poruszać w międzynarodowym obiegu dystrybucji cyfrowej. - Bardzo ważne jest, żeby zaistnieć. Prezentacja na jednej platformie, zawsze powoduje wzrost zainteresowania gdzie indziej, zawsze sprzedaż idzie do góry - stwierdził Charland. - Użytkownicy zarejestrowani w jednym miejscu rzadko chcą szukać gdzie indziej, nawet tańszych możliwości obejrzenia danego filmu - dodawała La’Bassiere. - W przypadku dystrybucji międzynarodowej trzeba znać lokalne regulacje prawne  - zaznaczał Kwok.


Akademia Podstawy VOD. Fot. Off Plus Camera.

Prelegenci nie tylko przybliżyli różne typy licencji VOD, ale i podpowiedzieli, że młodzi filmowcy i producenci z jednej strony powinni unikać sytuacji, gdzie przekazują innej stronie całość praw, z drugiej zawsze powinni szukać wsparcia chociażby dystrybutora, który może mieć podpisane bardzo dobre kontrakty z określoną platformą. Rzadko natomiast zdarza się, aby platformy cyfrowe oferowały filmowcom jakikolwiek marketing i promocję ich tytułów. - Wy musicie o tym pamiętać i to już na etapie realizacji. Róbcie zdjęcia na planie, przygotowujcie making-ofy, prowadźcie profile w serwisach społecznościowych i strony internetowe, pamiętajcie o mediach, o dobrym plakacie - podkreślała La’Bassiere. - Jeżeli sądzicie, że nakręciliście film i to koniec pracy, mylicie się. Tu praca dopiero się zaczyna. Podobnego zdania była inna prelegentka Akademii Off Camera Pro Industry - Kathleen McInnis, programerka i dyrektorka m.in. Seattle Int’l Film Festival, Slamdance Film Festival, Palm Springs ShortFest i Toronto Film Festival. - Każdego roku z uczelni filmowych wychodzi około 10 tysięcy absolwentów. Na świecie jest około 5 tysięcy festiwali. Na każdy z nich przychodzi średnio po 3 do 4 tysięcy zgłoszeń - przypominała, otwierając warsztat poświęcony strategiom festiwalowym. Młodym słuchaczom przedstawiła zarysowo prawidła, które rządzą światem festiwali i podpowiedziała jak wybrać imprezę, na której chce się pokazać swoje dzieło. Wiele miejsca poświęciła sposobom na pokonanie - jak sama to określiła - "cricle of death" - "kręgu śmierci", w którym twórcom przychodzi zmierzyć się nie tylko z programerami i selekcjonerami, ale i mediami, przedstawicielami branży, agentami sprzedaży i różnego rodzaju organizacjami. - Wszyscy prowadzą nieustanny dialog. Musicie sami brać w nim czynny udział - podkreślała McInnis. 
Festiwal Off Plus Camera potrwa do 11 maja. Więcej informacji na temat wydarzeń branżowych można znaleźć TUTAJ .


Dagmara Romanowska
SFP
Ostatnia aktualizacja:  8.05.2014
Zobacz również
Nagrody Script Pro 2014 rozdane!
Film Krzysztofa Kieślowskiego na MFF w Cannes
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll