PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
19 kwietnia 2014 roku zakończyła się pekińska edycja targów, od lat będącymi ważną częścią Warszawskiego Festiwalu Filmowego. O obecności CentEast w Chinach Anna Wróblewska rozmawia z dyrektorem Festiwalu Stefanem Laudynem
Anna Wróblewska: Czy między warszawską a chińską edycją targów CentEast były jakieś różnice, poza oczywiście tymi wynikającymi z upływu czasu i stopnia zaawansowania projektów?

Stefan Laudyn: Prezentacje CentEast-owe były częścią Pekińskich Targów Filmowych (Beijing Film Market, 17-19 kwietnia 2014), towarzyszących Międzynarodowemu Festiwalowi Filmowemu w Pekinie (Beijing International Film Festival, www.bjiff.com). Aby uzmysłowić wszystkim skalę wydarzenia powiem tylko, że pokazy BJIFF odbywały się w trzydziestu trzech kinach. O zaistnienie w Chinach, które są ogromnym, a do tego dynamicznie rozwijającym się rynkiem filmowym, starają się m.in. Stany Zjednoczone, Francja czy Niemcy.

Czy są elementy programu specjalnie przygotowywane na edycję w Pekinie?
W Pekinie poza prezentacjami jedenastu works-in-progress, w tym trzech z Polski, pokazaliśmy dwa ukończone filmy - „Mandarynki” i „Geograf przepił globus”. Informacje o naszych działaniach znalazły się w katalogu BFM. Mieliśmy na targach stoisko, na którym obecna była szefowa CentEast-u pani Anna Korcz oraz mówiąca po chińsku obsługa. Mieliśmy dla odwiedzających materiały Polskiej Komisji Filmowej, Warsaw Mazovia Film Commission oraz partnerów CentEast-u. Kilkadziesiąt osób przyszło na mój wykład na temat kina wschodnioeuropejskiego.


Stefan Laudyn, fot. WFF

  W jaki sposób zostały przyjęte polskie projekty? Czy mamy wieści z kuluarów?
Celem pojawienia się w Pekinie było zwrócenie uwagi na kino Europy Wschodniej, w tym na kino polskie. Nie oczekuję, że na prezentowane projekty rzucą się chińscy dystrybutorzy, bo w Chinach obowiązuje system kwot, więc liczba kupowanych do dystrybucji filmów jest znikoma. Bardzo ważne jest, że zrobiliśmy pierwszy krok, ale przed nami jeszcze daleka droga. W ciągu trzech dni zebraliśmy ponad sto wizytówek od osób odwiedzających nasze stoisko. Na miejscu w Pekinie działa nasz chiński partner Film Factory, który przygotuje dla nas raport z targów oraz będzie w kontakcie z zainteresowanymi osobami i firmami.

Czy przyszłoroczna edycja również będzie rozwijała się we współpracy polsko-chińskiej i czy są jakieś wnioski programowe z zakończonej właśnie imprezy?
Współpraca z Chinami ma charakter wieloletni. Istotne jest budowanie dobrych relacji – i my to robimy już od kilku lat. Pierwsze kontakty nawiązałem w Chinach dzięki Jackowi Bromskiemu, który ma tam bardzo mocną pozycję. Mam nadzieję, że kolejne edycje CentEast-u będą współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Włączenie częsci chińskiej do CentEast-u zostało bardzo dobrze przyjęte przez Program MEDIA Mundus Unii Europejskiej, do tego stopnia, że otrzymaliśmy dotację na chiński projekt pilotażowy już w roku 2012, mimo, że nie zamieściliśmy informacji o nim w oficjalnej aplikacji.

______________________

*) Targi CentEast, organizowane przez Warszawską Fundację Filmową, towarzyszą od roku 2005 Warszawskiemu Festiwalowi Filmowemu. Od roku 2009 prezentacje works-in-progress w ramach CentEast-u odbywają się w Warszawie i Moskwie, a w kwietniu 2014 CentEast po raz pierwszy był obecny w Pekinie na Beijing Film Market. CentEast jest wspierany przez Program MEDIA Mundus Unii Europejskiej.

Anna Wróblewska
artykuł własny
Ostatnia aktualizacja:  26.04.2014
Zobacz również
Sytuacja ekonomiczna TVP
Polski dokument o ludziach żyjących w Abchazji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll