PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
W Warszawskiej Szkole Filmowej odbył się wykład Alka Sajnacha poświęcony gamewritingowi, czyli pisaniu skryptów do gier wideo. Prelekcja weszła w skład festiwalu Script Fiesta 2014.
Alek Sajnach z  firmy Techland zwrócił uwagę na to, że kluczowym elementem gier komputerowych jest gry walność. Jest to coś, co widać od samego początku. – Grywalność znajduje się w tzw. Szarej strefie. Jest wynikiem pracy wielu działów przy fazie produkcji gry wideo.

– Pisanie fabuły do gier jest o tyle trudniejsze od formy pisania skryptów filmowych, że widz ma wpływ na to co się dzieje. – mówił Sajnach.

W trakcie wykładu przedstawiciel Techlandu pokazał różnice między dwiema grami reprezentującymi różne style. Z jednej strony „Call of Juarez: Gunslinger”, czyli western przeznaczony na rynek amerykański reprezentujący liniowy styl gry. Z drugiej strony, pokazane zostały fragmenty survival horroru „Dying Light”, która oferuje otwartą rozgrywkę. Ten drugi typ gry komputerowej jest dużo bardziej skomplikowany realizacyjnie, ponieważ game writer musi w takiej sytuacji przewidzieć i rozpisać każdy możliwy scenariusz, na jaki sobie może pozwolić gracz. Przygotowanie tego rodzaju gry zajmuje 2-3 lata.


Alek Sajnach, fot. SFP

Na koniec wykładu Sajnach zwrócił uwagę na kilka najistotniejszych zasad, o których należy pamiętać przy okazji pisania gry wideo:

1)    Keep it simple, stupid! 
2)    SHOW NOT TELL
3)    Nie projektuj niczego w oderwaniu od innych działów.
4)    Zadawaj sobie pytanie. Czy to co robię, pomoże fabule?
5)    Literuj. Zmieniaj. Poprawiaj.
6)    Zachowaj zimną krew.
7)    Nie używaj wiedzy niedostępnej (jeszcze) graczowi
8)    Pytaj siebie co jako gracz chciałbym zrobić?
9)    Mniej to więcej. Pytaj, czy to, co właśnie zrobiłeś musi zostać?
10)    Graj w gry i je obserwuj. Tylko tak poznasz medium.
11)    To praca zespołowa. Pozbądź się swojego EGO.


Paweł Zwoliński
Ostatnia aktualizacja:  6.04.2014
Zobacz również
Filmowe uroki Warmii i Mazur
Jerzy Stuhr szefem jury!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2023
Scroll