Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
W Warszawskiej Szkole Filmowej odbył się wykład Alka Sajnacha poświęcony gamewritingowi, czyli pisaniu skryptów do gier wideo. Prelekcja weszła w skład festiwalu Script Fiesta 2014.
Alek Sajnach z firmy Techland zwrócił uwagę na to, że kluczowym elementem gier komputerowych jest gry walność. Jest to coś, co widać od samego początku. – Grywalność znajduje się w tzw. Szarej strefie. Jest wynikiem pracy wielu działów przy fazie produkcji gry wideo.
– Pisanie fabuły do gier jest o tyle trudniejsze od formy pisania skryptów filmowych, że widz ma wpływ na to co się dzieje. – mówił Sajnach.
W trakcie wykładu przedstawiciel Techlandu pokazał różnice między dwiema grami reprezentującymi różne style. Z jednej strony „Call of Juarez: Gunslinger”, czyli western przeznaczony na rynek amerykański reprezentujący liniowy styl gry. Z drugiej strony, pokazane zostały fragmenty survival horroru „Dying Light”, która oferuje otwartą rozgrywkę. Ten drugi typ gry komputerowej jest dużo bardziej skomplikowany realizacyjnie, ponieważ game writer musi w takiej sytuacji przewidzieć i rozpisać każdy możliwy scenariusz, na jaki sobie może pozwolić gracz. Przygotowanie tego rodzaju gry zajmuje 2-3 lata.
Alek Sajnach, fot. SFP
Na koniec wykładu Sajnach zwrócił uwagę na kilka najistotniejszych zasad, o których należy pamiętać przy okazji pisania gry wideo:
1) Keep it simple, stupid!
2) SHOW NOT TELL
3) Nie projektuj niczego w oderwaniu od innych działów.
4) Zadawaj sobie pytanie. Czy to co robię, pomoże fabule?
5) Literuj. Zmieniaj. Poprawiaj.
6) Zachowaj zimną krew.
7) Nie używaj wiedzy niedostępnej (jeszcze) graczowi
8) Pytaj siebie co jako gracz chciałbym zrobić?
9) Mniej to więcej. Pytaj, czy to, co właśnie zrobiłeś musi zostać?
10) Graj w gry i je obserwuj. Tylko tak poznasz medium.
11) To praca zespołowa. Pozbądź się swojego EGO.
– Pisanie fabuły do gier jest o tyle trudniejsze od formy pisania skryptów filmowych, że widz ma wpływ na to co się dzieje. – mówił Sajnach.
W trakcie wykładu przedstawiciel Techlandu pokazał różnice między dwiema grami reprezentującymi różne style. Z jednej strony „Call of Juarez: Gunslinger”, czyli western przeznaczony na rynek amerykański reprezentujący liniowy styl gry. Z drugiej strony, pokazane zostały fragmenty survival horroru „Dying Light”, która oferuje otwartą rozgrywkę. Ten drugi typ gry komputerowej jest dużo bardziej skomplikowany realizacyjnie, ponieważ game writer musi w takiej sytuacji przewidzieć i rozpisać każdy możliwy scenariusz, na jaki sobie może pozwolić gracz. Przygotowanie tego rodzaju gry zajmuje 2-3 lata.
Alek Sajnach, fot. SFP
1) Keep it simple, stupid!
2) SHOW NOT TELL
3) Nie projektuj niczego w oderwaniu od innych działów.
4) Zadawaj sobie pytanie. Czy to co robię, pomoże fabule?
5) Literuj. Zmieniaj. Poprawiaj.
6) Zachowaj zimną krew.
7) Nie używaj wiedzy niedostępnej (jeszcze) graczowi
8) Pytaj siebie co jako gracz chciałbym zrobić?
9) Mniej to więcej. Pytaj, czy to, co właśnie zrobiłeś musi zostać?
10) Graj w gry i je obserwuj. Tylko tak poznasz medium.
11) To praca zespołowa. Pozbądź się swojego EGO.
Paweł Zwoliński
Ostatnia aktualizacja: 6.04.2014
Filmowe uroki Warmii i Mazur
Jerzy Stuhr szefem jury!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024