PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  29.03.2014
Tematem wiodącym nowego numeru „Magazynu Filmowego” (nr 32/2014), który ukaże się 10 kwietnia, jest dystrybucja polskich filmów. Oto fragment obszernego artykułu Oli Salwy, poświęconego tej niezwykle ważnej problematyce.
Choć przez ostatnie dwa lata frekwencja w rodzimych kinach malała, liczba widzów, którzy kupili bilety na polskie filmy, wzrosła. Czasy, gdy dochodowe były tylko komedie romantyczne już się skończyły, a przed rynkiem dystrybucyjnym stoją nowe wyzwania.

Kręcenie filmów to sztuka, ale przydaje się również trochę matematyki. W 2013 roku, najsłabszym pod względem frekwencji od pięciu lat, polskie filmy obejrzało prawie 7,3 miliona widzów, co stanowi 20 proc. całkowitej widowni kinowej (36 mln). Dwa najpopularniejsze filmy ubiegłego sezonu to "Drogówka" Wojtka Smarzowskiego (1,02 mln widzów) oraz "Wałęsa. Człowiek z nadziei" Andrzeja Wajdy (960 tys.). Dla porównania: w 2012 roku, gdy całkowita frekwencja wyniosła nieco ponad 38 mln widzów, produkcje krajowe zebrały 16 proc. wpływów ze sprzedaży 6,2 mln biletów. Prym wiodły "Jesteś Bogiem" Leszka Dawida (1,44 mln) i "W ciemności" Agnieszki Holland (1,19 mln). Rok 2014 zaczął się dobrze dla rodzimego filmu. Pięć premierowych tytułów – "Wkręceni" Piotra Wereśniaka, "Pod Mocnym Aniołem" Wojtka Smarzowskiego, "Jack Strong" Władysława Pasikowskiego, „Facet (nie)potrzebny od zaraz” Weroniki Migoń oraz "Kamienie na szaniec" Roberta Glińskiego – zebrały do połowy marca łącznie ponad 3 mln widzów. Do grudnia bieżącego roku frekwencję na polskich filmach zmienią m.in.: „Obietnica” Anny Kazejak, „Miasto44” Jana Komasy czy „Obywatel” Jerzego Stuhra.    Rośnie też liczba polskich premier – w 2012 roku w kinach było rozpowszechnianych 36 rodzimych tytułów, a w 2013 już 43. „Jak pokazują wyniki ostatnich kilku lat, polska publiczność «głosuje» na dobre polskie kino” – komentuje Robert Kijak, prezes firmy dystrybucyjnej Next Film, która wprowadziła w ubiegłym roku na ekrany „Drogówkę”, „Papuszę” czy „AmbaSSadę”.  



Kadr z filmu "Pod Mocnym Aniołem", fot. Kino Świat.

Dystrybutorzy coraz chętniej biorą do katalogu krajowe filmy, częściej angażują się też w produkcję. Łączenie funkcji koproducenta i dystrybutora nie jest wprawdzie zjawiskiem nowym, bo już w latach 90. robiły to takie firmy jak ITI, Vision czy Syrena Entertainment Group, ale ostatnio zyskuje na sile. Obecność dystrybutora na wczesnym etapie produkcji filmu jest zresztą wymogiem, jeśli producent chce się ubiegać o dotację z PISF.

Większe zainteresowanie dystrybutorów bieżącą i przyszłą produkcją zauważa Łukasz Dzięcioł, producent z Opus Film. - Niedawno to ja pierwszy dzwoniłem do dystrybutorów, opowiadałem o projekcie, prosiłem o list intencyjny. Dziś coraz częściej to oni dzwonią do mnie, pytają o mój line-up, proszą o przesłanie scenariuszy. Zresztą to jest małe środowisko, wszyscy się znamy, a sztuka polega na tym, żeby przewidzieć, kto będzie najlepszym dystrybutorem danego filmu – opowiada producent, którego najnowszy film, „Obietnica” w reżyserii Anny Kazejak, trafił do oferty firmy Kino Świat, a na ekrany - 14 marca.  Tylko czy rosnące zainteresowanie polskim kinem, coraz przychylniejsze oceny krytyków i analityków rynku oznaczają, że dystrybucja stała się dobrym, czyli pewnym i opłacalnym, interesem?

PZ
Magazyn Filmowy SFP
Ostatnia aktualizacja:  28.03.2014
Zobacz również
fot. VUE Movie
Tajemnica filmowych klastrów
Zmiany w Kino Polska. Kisielewski za Reischa
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll