PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  22.03.2014
Portal wmalymkinie.pl opublikował raport z badania małych kin w dużych miastach. To znakomita lektura, odkrywająca nowe oblicze kin studyjnych, lokalnych, ośrodków, którym jeszcze niedawno wróżono rychły kres.
Małe kina coraz rzadziej przypominają smętne ośrodki sprzed dekady – zatęchłe, śmierdzące grzybem, z zapadniętymi fotelami. Cyfryzacja kin, program Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, ale także zmieniająca się świadomość i rosnące kompetencje menedżerów kultury to główne przyczyny, dla których kameralne ośrodki kinowe coraz śmielej radzą sobie na kulturalnej mapie Polski.

Badaniem ich od kilku lat zajmuje się Fundacja Obserwatorium, która w 2012 opublikował raport z małych miast. Tym razem uwaga zespołu badaczy przykuły małe kina w największych ośrodkach – w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Katowicach, Trójmieście, czyli tam gdzie działają najsłynniejsze obecnie  kina studyjne.


Fragment raportu

„Naszym celem jest bowiem sprawdzenie jak małe kina powstałe jeszcze przed 1989 rokiem radzą sobie w nowej rzeczywistości”, piszą autorzy raportu na swojej stronie internetowej.  Projekt z 2014 roku sfinansowany został przez Polski Instytut Sztuki Filmowej przy udziale programu GRUNDVIG. Badania terenowe badacze przeprowadzili w przeważającej części między końcem kwietnia a październikiem 2013 roku. Przeprowadzali wywiady z kierownikami kin, urzędnikami, samorządowcami, animatorami kultury, zorganizowali także ankiety grupowe ze studentami. Interesowały ich przede wszystkim metody promocji, relacje z widzami, budowanie marki, kształtowanie repertuaru. Co ciekawe, przyjrzeli się także architekturze i wnętrzom kin, próbując określić style współczesnej estetyki kinowej.

„W całości raport prezentuje bardzo interesującą panoramę funkcjonowania kina w dużych miastach Polski, zawiera wiele ciekawych informacji, wyraźnie demonstrując niezwykłe zróżnicowanie rynku filmowego: odmienne podmioty właścicielskie, inna architektura, za czym idzie oczywiście liczebność i potencjalna zdolność do przyciągania widzów, zróżnicowane decyzje dotyczące repertuaru, a także wielość praktyk promocyjnych – właściwie trudno tu znaleźć jakiś wspólny mianownik”, pisze w recenzji dr Iwona Kurz z Uniwersytetu Warszawskiego. Z jednej strony znana filmoznawczyni ma rację, pisząc o różnorodności programowej, organizacyjnej i estetycznej kin, z drugiej zaś strony raport przekonująco nakreśla obraz rozwijającej się na nowo kultury małych ośrodków kinowych i wysuwa z tego wnioski, składające się na spójną całość. Niezwykle ciekawie prezentują się na przykład  spostrzeżenia dotyczące wieku odbiorców, m.in. zauważalnego starzenia się widowni kinowej i jej szczególnego charakteru i postawy wobec kultury.


Fragment raportu


Raport ukazuje obraz świadomego odbiorcy kultury z jednej strony, z drugiej zaś – coraz bardziej świadomych gospodarzy tych małych ośrodków. Całość raportu podzielona jest na osiem rozdziałów, których ośrodkiem zainteresowania są formy prawne kin, architektura, przemiany przestrzeni, program, widownia, promocja, marka. Mocnym aneksem  są „Pocztówki z odwiedzanych miast”, czyli niejako portrety kinowe poszczególnych miast.  Wnioski i obserwacje przetykane są gęsto wypowiedziami rozmówców, a także bardzo smaczne tabele i zestawienie, liczbowo i graficznie przedstawiające wyniki badań. Od bardzo konkretnych, dotyczących np. form prawnych, aż do wykazu skojarzeń wiążących się z badanymi kinami. Całość jest starannie ilustrowana zdjęciami z badanych kin i bardzo ładnie graficznie i przejrzyście zaprojektowana.

Co więcej, raport jest do ściągnięcia za darmo. Polecam jego lekturę każdemu kochającemu kina, niezależnie, czy małe czy duże. Raport ma bogatą wartość poznawczą zarówno dla naukowca, jak i kinomana. Sam w sobie również jest wciągającym, barwnym zapisem dokumentującym przemiany współczesnej rzeczywistości społecznej i kulturalnej.



Całość dostępna jest pod adresem:  http://wmalymkinie.pl/images/pdf/Raport 2013.pdf



ZESPÓŁ REALIZUJĄCY PROJEKT

KOORDYNACJA PROJEKTU Karol Wittels
OPRACOWANIE NARZĘDZI BADAWCZYCH Michał Bargielski, Karol Wittels
REALIZACJA BADAŃ TERENOWYCH Michał Bargielski, Anna Brzezińska-Czerska, Anna Koc-Wittels, Katarzyna Kułakowska, Karol Wittels oraz Kamila Szymańska (realizacja wywiadów w Łodzi)
Natalia Stysło (przygotowanie fokusa w Krakowie oraz opracowanie materiału)
OPRACOWANIE RAPORTU Michał Bargielski, Anna Brzezińska-Czerska, Anna Koc-Wittels, Katarzyna
Kułakowska, Karol Wittels
OPRACOWANIE GRAFICZNE: Edyta Ołdak - MediaSchool.pl
REDAKCJA JĘZYKOWA RAPORTU Anna Brzezińska-Czerska
REDAKCJA MERYTORYCZNA RAPORTU Karol Wittels


















Anna Wróblewska
wmalymkinie.pl
Ostatnia aktualizacja:  25.03.2014
Zobacz również
„Półkownicy” rysunkowi
WFDiF zaprasza na szkolenie. Ostatnie miejsca
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll