PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
24 marca 2014 roku o godz. 20.00 w warszawskim kinie Kultura odbędzie się uroczysta premiera rekonstrukcji cyfrowej filmu Wojciecha Jerzego Hasa.
- Już kiedy czytałam scenariusz na podstawie opowiadania Kazimierza Brandysa miałam świadomość, że tak wspaniała propozycja może się więcej nie powtórzyć. Pracowaliśmy w poczuciu wagi tego, co robimy. - mówiła aktorka. Znakomite efekty tej pracy, a przede wszystkim wielką kreację aktorską Barbary Krafftówny podziwiać będzie można 24 marca o godz. 20.00 w warszawskim kinie Kultura, gdzie odbędzie się uroczysta premiera "Jak być kochaną" (1962) Wojciecha Jerzego Hasa w nowej, cyfrowej wersji.

Organizatorami pokazu filmu zrekonstruowanego cyfrowo dzięki dofinansowaniu z Programu Wieloletniego Kultura+ , którego operatorem jest Narodowy Instytut Audiowizualny, są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe KADR i Kino Kultura oraz twórcy projektu KinoRP, a jego specjalnymi gośćmi - Barbara Krafftówna i Jadwiga Has.


Barbara Krafftówna w filmie "Jak być kochaną", fot. Kino RP.

Lata 60. Dla Felicji (Barbara Krafftówna) samolot do Paryża staje się wehikułem, którym aktorka odbywa podróż w czasie do wojennego Krakowa. Tu, w swoim mieszkaniu, ukrywa poszukiwanego przez gestapo aktora Wiktora Rawicza (Zbigniew Cybulski). Wewnętrzny monolog bohaterki, rekonstruując bolesną historię ich związku, pokazuje, że poświęcenie nie wystarczyło, by być kochaną, a miłość – nikogo nie ocaliła.

Jak powiedział Wojciech Has, „»Jak być kochaną« nie jest filmem o okupacji, jest to jednak film przeciw wojnie, bo chce podkreślić jej zbrodniczość wobec losu ludzkiego”. „Obraz przynosi dekonstrukcję polskiej mitologii wojennej, a jednocześnie rysuje obraz wojny o wiele tragiczniejszy, bardziej gorzki - obraz zniszczeń dokonanych w duszach i sercach, obraz okaleczonego psychicznie pokolenia. Z dzisiejszej perspektywy Jak być kochaną to najbardziej przejmujący polski film o II wojnie światowej” – pisała kilka lat temu znawczyni twórczości Hasa Maria Kornatowska.

Jego adaptacja opowiadania Kazimierza Brandysa to jedyny film Szkoły Polskiej z kobiecą bohaterką eksponujący pomijany przez główne dzieła nurtu wojenny dramat „nieznanych żołnierzy” i tragedię niespełnionego kobiecego losu. Lęk i poczucie zagrożenia jako codzienność wojny, życie jako teatr masek i pozorów, a przede wszystkim Barbara Krafftówna w życiowej roli. Jej zniuansowana kreacja zakochanej do szaleństwa i gotowej na każde poświęcenie kobiety okazała się nie tylko najlepszą w ekranowym dorobku aktorki, ale i jedną z najważniejszych w całym polskim kinie. Złote Wrota w San Francisco i Złota Kaczka dla filmu roku.


Barbara Krafftówna w filmie "Jak być kochaną", fot. Kino RP.

"Jak być kochaną" to trzeci – po „Rękopisie znalezionym w Saragossie” i „Sanatorium pod Klepsydrą” – film Wojciecha Jerzego Hasa zrekonstruowany cyfrowo w ramach projektu KinoRP i kolejna – po „Bez znieczulenia” i „Dreszczach” – tegoroczna premiera.

Przez niemal 6 lat funkcjonowania projektu kopie cyfrowe najwyższej jakości otrzymały takie arcydzieła polskiego kina jak „Eroica”, „Popiół i diament”, „Pociąg”, „Matka Joanna od Aniołów”, „Popioły”, „Wesele”, „Barwy ochronne”, „Człowiek z marmuru”, „Panny z Wilka”, „Ziemia obiecana”,  „Matka Królów” czy „Ucieczka z kina »Wolność«”. W 2014 roku ta lista powiększy się o kolejne tytuły.

Projekt KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD i koordynowane przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe, którego partnerami są obecnie: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Wytwórnia Filmów Oświatowych, Studio Filmów Rysunkowych, Studio Miniatur Filmowych, Chimney, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, Studio Produkcyjne Orka, Fixafilm, DI Factory, reKINO, Soundplace, Strefa Dźwięku, ProSound Studio, Radosław Skłodowski, BTI Studios.

Projekt KinoRP honorowym patronatem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.

Patroni medialni projektu KinoRP to: KINO, Telewizja Kino Polska, Radio TOK FM, FilmPRO, Stopklatka.pl, KronikaRP.pl, Serwis sfp.org.pl, Audiowizualni.pl

Premiery Rekonstrukcji Cyfrowych odbywają się w kinie Kultura w Warszawie, którego operatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.


Grzegorz Wojtowicz
Ostatnia aktualizacja:  20.03.2014
Zobacz również
fot. Kino RP
Polskie filmy w Rumunii
Gorzów Wielkopolski: Powstają zdjęcia do "Urodzin"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll