PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  10.02.2014
Przed kilkoma dniami rozpoczęła się 64. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Kiedy oczy publiczności i dziennikarzy z całego świata zwrócone są przede wszystkim w kierunku Berlinale Palast i wyścigu po Złotego Niedźwiedzia, filmowa branża skupia się wokół potężnego gmachu Martin-Gropius-Bau oraz hotelu Marriott.

To właśnie te dwa miejsca stanowią centrum European Film Market, targów filmowych, które od lat towarzyszą berlińskiemu festiwalowi. Spotykają się tu producenci, dystrybutorzy, agenci sprzedaży, organizatorzy festiwali oraz filmowcy z całego świata. Myliłby się jednak ten, kto uzna, że to jedynie czas na prowadzenie negocjacji i podpisywanie umów dystrybucyjnych czy koprodukcyjnych. Berlińskie targi obudowane są szeregiem wydarzeń towarzyszących, wśród których uwagę zwracają branżowe debaty współorganizowane przez prestiżowy „The Hollywood Reporter”. W tym roku wiele będzie mówiło się o dokumentach, ale i o bardzo dynamicznie rozwijającym się rynku azjatyckim.

 

 

 

European Film Market to świetna okazja do prezentacji najnowszego dorobku kinematografii narodowych. Wydaje się, że prym podczas tegorocznej edycji wiodą Amerykanie. To właśnie niezależnej kinematografii zza oceanu poświęcony jest specjalny projekt „American Independents in Berlin” przygotowany przez Independent Filmmaker Project oraz Sundance Institute. W jego ramach pięćdziesiąt niezależnych produkcji zaprezentowanych zostanie blisko 1700 potencjalnym kontrahentom.

 

Polskie Stoisko - Berlinale 2014, fot. Olga Domżała/PISF

 

Na takich z pewnością czekają też polskie filmy, a przyznać trzeba, że obecność naszego kraju na berlińskich targach jest mocno zaakcentowana. Na polskim stoisku, współdzielonym przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Telewizję Polską oraz Polską Komisję Filmową (Film Commission Poland), znaleźć można wiele materiałów o najnowszej rodzimej produkcji, wśród nich „New Polish Films 2014” i „Production and Location Guide Poland”.

 

 

Na specjalnych marketowych pokazach zaprezentowanych zostanie siedem polskich filmów i koprodukcji. Wśród nich obrazy, które zaistniały już na festiwalowej mapie - „Chce się żyć” Macieja Pieprzycy, „Papusza” Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, „Wałęsa. Człowiek z nadziei” Andrzeja Wajdy. Ale również: „Psie pole” Lecha Majewskiego, „Gabriel" Mikołaja Haremskiego, „Happy Birthday Woody Allen & Keep Going" Dariusza Zawiślaka oraz „Małe stłuczki" Aleksandry Gowin i Ireneusza Grzyba.  Zapytana o zainteresowanie polskim stoiskiem Aleksandra Kaźmieruk z Telewizji Polskiej przyznaje, że jest ono spore, choć pierwsze dni targów to zazwyczaj pewnego rodzaju rekonesans, a konkretne ustalenia zawierane są często w ostatnich dniach imprezy.

 

Reklama Polskiego Stoiska na okładce berlińskiej edycji pisma "Screen"

 

Na brak zainteresowania nie może też narzekać, znajdujące się tuż przy wejściu do Martin-Gropius-Bau, stoisko Krakow Film Commission. Reprezentujący tę instytucję Dariusz Nosal przekonuje, że nawet przerosło ono oczekiwania. „Za nami dopiero pierwsze dni European Film Market, a chętnych na zapoznanie się z naszą ofertą jest tak wielu, że powoli kończą się nam materiały”. Chodzi o program „Filmowa Małopolska”, ukazujący konkurencyjność rynku filmowego w Krakowie, ale i różnorodność lokacji, obiektów zdjęciowych znajdujących się w tym regionie.

 

Polska branża filmowa ma także po raz kolejny reprezentację festiwalową. W hotelu Marriott swój stand ma festiwal Off Plus Camera. European Film Market to idealne miejsce do nawiązania współpracy z innymi światowymi festiwalami czy agentami sprzedaży. Dziesiątki marketowych pokazów ułatwiają również selekcję tytułów na najbliższą edycję krakowskiej imprezy.

Kuba Armata
informacja własna
Ostatnia aktualizacja:  11.02.2014
Zobacz również
fot. Kino Świat
Gdyński Fundusz Filmowy zaprasza
Dzieci poszukiwane do ról w filmie historycznym
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll