PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Poza premierowym "Abu Haraz" pokazane zostaną starsze filmy uznanego dokumentalisty.

29 listopada 2013 roku na ekrany polskich kin wejdzie "Abu Haraz", najnowszy film Macieja J. Drygasa, znanego i cenionego polskiego dokumentalisty. Światowa premiera dokumentu odbyła się na 10. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL w maju 2013 roku, gdzie obraz startował w konkursie głównym o Nagrodę Millennium. Premierze kinowej Abu Haraz towarzyszy retrospektywa filmów Macieja J. Drygasa, w której ramach w wybranych kinach w Polsce pokazane zostaną: "Usłyszcie mój krzyk" (1991), "Stan nieważkości" (1994), "Głos nadziei" (2002), "Jeden dzień w PRL" (2005) oraz "Cudze listy" (2010).


Kadr z filmu "Abu Haraz", fot. FixaFilm.

W ramach retrospektywy zaprezentowane zostaną również dwa radiowe słuchowiska dokumentalne Macieja J. Drygasa: "Testament" (1992), nagrodzony Prix Italia – radiowym odpowiednikiem Oscara oraz  "Moja góra" (2001).

Pokazy filmów i emisje radiowych słuchowisk dokumentalnych w ramach retrospektywy odbędą się m.in. w kinach: Iluzjon w Warszawie (3-9 grudnia 2013), Nowe Horyzonty we Wrocławiu (1-5 grudnia 2013).

Maciej Drygas – ur. w 1956 roku w Łodzi. Reżyser, scenarzysta, producent, profesor w łódzkiej PWSTTViT. Twórca filmów dokumentalnych, które odniosły sukces w Europie, słuchowisk radiowych i oper. Należy do grupy reżyserów-odnowicieli polskiego kina dokumentalnego. Laureat wielu nagród, w tym polskich i zagranicznych, przyznanych zarówno za poszczególne filmy oraz słuchowiska, jak i za całokształt twórczości.



Kadr z filmu "Abu Haraz", fot. FixaFilm.

W 1981 roku ukończył Wydział Reżyserii w moskiewskiej szkole filmowej WGiK. Był asystentem Krzysztofa Kieślowskiego przy filmie "Przypadek" oraz Krzysztofa Zanussiego przy filmach "Constans" i "Z dalekiego kraju". Zadebiutował w 1983 roku godzinnym filmem fabularnym "Psychoterapia". Jego pierwszym filmem dokumentalnym był "Usłyszcie mój krzyk" (1991), przedstawiający historię samospalenia Ryszarda Siwca na Stadionie X-lecia. Nakręcony trzy lata później "Stan nieważkości" (1994), opowiadający o radzieckich kosmonautach i cenie, jaką zapłacili za uczestnictwo w programie kosmicznym. Powstały w 2002 roku "Głos nadziei" przedstawiał historię radia Wolna Europa oczami jego nielegalnych słuchaczy oraz tych, których zadanie polegało na zagłuszaniu tej stacji. W "Jednym dniu w PRL" (2005) sportretował życie Polaków ery gomułkowskiej, przytaczając ich listy, fragmenty pamiętników, doniesienia milicji, raporty produkcyjne oraz inne źródła pisane. W 2008 roku zrealizował 20-minutowy, impresyjny film dokumentalny Usłysz nas wszystkich o polskich wykopaliskach w Sudanie. W "Cudzych listach" (2010) powrócił do tematyki PRL-u, przytaczając korespondencję zwykłych obywateli, zatrzymaną przez Służby Bezpieczeństwa. Zrealizowany w 2013 roku "Abu Haraz" to powrót do tematyki sudańskiej – portret małej pustynnej społeczności, która siłą zostaje wysiedlona z wioski z powodu budowy wielkiej zapory wodnej. W 2013 roku na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej odbyła się również premiera libretta operowego Macieja J. Drygasa "Qudsja Zaher" wyreżyserowanego przez Eimuntasa Nekrošiusa, łączącego wątki dokumentalne i epickie, odwołującego się do autentycznych wydarzeń – losów emigrantów, którzy wyruszają na łodziach z całym skromnym dobytkiem w poszukiwaniu lepszego jutra.

Maciej J. Drygas jest również autorem scenariuszy filmów fabularnych ("Surowy klimat" 1985, "Pora na miłość" 1986, "Grecka wyspa" 1988, "Dzieci z Hotelu Ameryka" 1990), a także reżyserem dokumentalnych słuchowisk radiowych, takich jak "Testament" (1992), "Być w kosmosie" (1995), czy "Moja góra" (2001). Dokumenty radiowe Macieja J. Drygasa emitowano w BBC, w publicznych stacjach radiowych Niemiec, Skandynawii i krajów Beneluksu, a filmy pokazywano w stacjach telewizyjnych w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii i Japonii. Uczy realizacji filmu dokumentalnego w łódzkiej PWSFTviT w Łodzi i dokumentu radiowego w Szkole Reportażu Collegium Civitas w Warszawie.

Twórczość filmowa Macieja J. Drygasa wymyka się jednoznacznym definicjom i klasyfikacjom. Trudno w niej o łatwe i bezdyskusyjne wykładnie, jaskrawe efekty, metaforyczne podsumowania, bo jego filmy portretują wieloznaczne sytuacje, ze szczególnym naciskiem na system komunistyczny, w których zwykli ludzie, pragnący normalnie żyć, uwikłani zostają w destrukcyjny system polityczno-społeczny.

Maciej J. Drygas słynie z zamiłowania do perfekcji. Należy do najbardziej precyzyjnych twórców współczesnego filmu dokumentalnego. Jest mistrzem syntezy – w godzinnej formie filmowej potrafi pokazać chronologię portretowanych zjawisk, a jednocześnie nakreślić portret psychologiczny i emocjonalny jednostek i grup społecznych. Porównuje swoją pracę do archeologa. Gruntownie przygotowuje się do nakręcenia filmów, czasami po kilka lat, wykonując ogromną pracę dokumentacyjną w archiwach państwowych i prywatnych. Często wykorzystuje ujęcia z kronik filmowych, amatorskich filmów i różnorodnych materiałów archiwalnych, w tym np. operacyjnych organów ścigania. Potrafi stworzyć z nich subtelną narrację filmową, do której – z racji swoich doświadczeń wyniesionych z realizacji słuchowisk radiowych – dodaje stworzone w studiu „odgłosy naturalne”, w tym np. odgłosy organów własnego ciała. Często używa również głosu amatorów, którzy w jego filmach z naturalnym wyczuciem czytają fragmenty listów i dokumentów z epoki.

PZ
Against Gravity
Ostatnia aktualizacja:  19.11.2013
Zobacz również
Nagrody "Perspektywa 2013" - galeria zdjęć
Trójka laureatów Nagrody "Perspektywy"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll