Miniona środa była wyjątkowo ważna dla animacji polskiej, która jest honorowym gościem Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy.
Już od samego rana mogliśmy uczestniczyć w specjalnie zorganizowanym panelu Work in progress, poświęconym najnowszej produkcji polskiego studia Platige image – „Another Day of Life“. To pierwszy pełnometrażowy film w dziejach tego studia, powstający w koprodukcji z producentami z Hiszpanii, Niemiec i Belgii.
Panel poświęcony filmowi "Jeszcze dzień życia". Fot. EG
Scenariusz powstał w oparciu o książkę Ryszarda Kapuścińskiego ,,Jeszcze dzień życia“ relacjonującej wydarzenia z Angoli w 1975 roku, dotyczące wojny partyzanckiej w tym rejonie. Twórcy - Damian Nenow, reżyser animacji i jednocześnie kierujący zespołem layoutu w Platige Image, Jarosław Sawko i Ole Wendorff-Ostergaard – producenci oraz Krzysztof Noworyta, odpowiadający za research and story development, przedstawili licznie zebranej widowni kina festiwalowego kolejne etapy rozwoju projektu oraz hipnotyzujący trailer, rewelacyjnie przyjęty przez widzów.
Prezentacja trailera filmu Platige Image w Annecy. Fot. EG
Konstrukcja filmu ma charakter hybrydy. To połączenie animacji artystycznej (80 procent filmu) i dokumentu ( pozostałe 20 procent). Połączenie obu gatunków pozwala na opowiedzenie fabuły na trzech płaszczyznach narracyjnych - rozmów przeprowadzonych z uczestnikami opisywanych wydarzeń, właściwej fabuły oraz surrealistycznego świata emocji i odczuć bohatera. Obecnie projekt jest na etapie zakończenia developmentu. Finansowanie z Polski i Hiszpanii stanowi około 70 procent budżetu, resztę dofinansowania wzięli na siebie koproducenci z Niemiec i Belgii. Wybrano już agenta sprzedaży – zajmie się tym renomowana firma Celluloid Dreams. Premiera „Jeszcze dnia życia“ przewidziana jest na 2015 rok.
Po południu centralnym punktem wydarzeń była konferencja FOCUS ON POLAND .
Rozpoczęła się ona od zaprezentowania strategia dofinansowywania produkcji animowanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, gdzie ważne miejsce zajmują perspektywy koprodukcji. Taki był zresztą główny cel spotaknia: przedstawienie polskiej animacji, jej twórców i producentów, jako atrakcyjnego partnera dla kontrahentów zagranicznych. Następną pozycją było tzw. „case study“, czyli analiza modelu produkcji, realizowanej w Polsce przy udziale koproducentów z innych krajów. Ponownie za wzorcowy przykład posłużyła realizacja „Jeszcze dnia życia“.
Piotr Szczepanowicz przedstawia projekty firmy No Label. Fot. EG
Spotkanie zakończyła prezentacja projektów, nad którymi obecnie pracują polskie studia. W tym swoistym pitchingu którego celem było zainteresowanie potencjalnych partnerów zagranicznych polskimi dokonaniami, znajdującymi sie w różnych stadiach produkcji, wzięli udział przedstawiciele Studia Miniatur Filmowych , Grupy Smacznego , Human Ark , Platige Image , No Label, Badi Badi , WJT Stduio ,Se-Ma-For, Orange – tigerbells oraz Arte Vision.
Dzień zakończył bankiet w hotelu Imperial Palace.