PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  4.06.2013
Kontynuując naszą podróż przez Polskę, Portalfilmowy.pl odwiedza Kraków, sławny w kręgach filmowych nie tylko ze względu na zakończony właśnie festiwal filmowy. Najpiękniejsze polskie miasto świadomie dąży do tego, by stać się, obok Warszawy i Łodzi, kluczowym ośrodkiem polskiej kinematografii.
Jeszcze 10 lat temu ze wszystkich dziedzin sztuki, film był w Krakowie hołubiony najsłabiej. Chociaż to właśnie tu, bezpośrednio po wojnie, filmowcy założyli pierwszą, tymczasową infrastrukturę odbudowującej się kinematografii: tam była pierwsza siedziba Wytwórni Filmowej Wojska Polskiego, a także pierwsza szkoła filmowa (Warsztaty Filmowe Młodych) przy ulicy Józefitów 16, która przekształciła się później w PWSFTViT. Tam też dyskutowano o przyszłości polskiego kina. W wyniku tych rozmów Kraków przegrał z Łodzią.


Kraków, ulica Józefitów 16, siedziba Filmowych Warsztatów Młodych, dziś Muzeum Historii Fotografii. Fot. nid.pl

Kraków przez wiele lat pozostawał na uboczu kinematografii. Owszem, jako jedno z najważniejszych polskich miast, był tłem niezliczonych filmów. Ale nie był ważnym ośrodkiem filmowym, ustąpił pola Polsce centralnej. Z jednym ważnym wyjątkiem – Krakowskim Festiwalem Filmowym, uruchomionym w 1961 roku jako Ogólnopolski Festiwal Filmów Krótkometrażowych. Impreza ta w szybkim tempie zdobyła rozgłos i znaczenie międzynarodowe. Najstarszy polski festiwal filmowy słynie z przywilejów – ma prawo nominować do Europejskiej Nagrody Filmowej, zaś zwycięzcy konkursu międzynarodowego automatycznie trafiają na listę kandydatów do Oscara.

Kraków w ogóle festiwalami stoi. Od wielu lat znaczącymi punktami na festiwalowej mapie Polski są dwie imprezy: festiwal animacji OFAFA oraz połączone przeglądy Etiuda i Anima. Obie mają wyrazisty charakter i ciekawe formuły, a otrzymane na nich nagrody mają w środowisku określoną rangę. Do katalogu imprez krakowskich kilka lat temu dołączyły dwie imprezy tematyczne: Festiwal Filmów Dziecięcych Galicja oraz Festiwal Muzyki Filmowej. Największą jednak inwestycją festiwalową jest Off Plus Camera, która prezentuje szeroko pojęte kino niezależne z całego świata. Różne pojmowanie niezależności wydaje się jego najciekawszym atutem. Wysokie nagrody pieniężne, dobre nagłośnienie w mediach i uroki Krakowa, miasta stworzonego do organizacji festiwali, sprawiają, że impreza ta stopniowo nabiera rozgłosu.

Banery Krakowskiego Festiwalu Filmowego przed Sukiennicami. Fot. KFF.

Filmowy Kraków przeżywa renesans. Był to pierwszy ośrodek akademicki, gdzie rozwinęła się nowa dyscyplina nauki - zarządzanie kulturą - i to w dwóch ośrodkach: na Uniwersytecie Ekonomicznym oraz Uniwersytecie Jagiellońskim. Władze miasta, mając za sobą organizację programu Europejska Stolica Kultury na początku lat 90., były przygotowane na rozwój infrastruktury kulturalnej i sprzyjały tego typu inicjatywom. Choć, jak się w ostatnich latach okazało, miłość do kultury okazała się zmienna. Zwłaszcza u radnych, których decyzje o oszczędnościach na kulturze wstrząsnęły niedawno kondycją imprez filmowych.

Najważniejszym dla polskiego kina wydarzeniem związanym z Krakowem, było powołanie regionalnego funduszu filmowego i jednej z pierwszych polskich komisji filmowych – Krakow Film Commission. Fundusz, założony w 2009 roku, skupił się na dofinansowaniu filmów fabularnych, powiązanych tematycznie z Krakowem. Wśród kilkunastu produkcji  zrealizowanych z udziałem pieniędzy samorządowych, są tak znane tytuły, jak "Mała matura 1947" Janusza Majewskiego, "Uwikłanie" Jacka Bromskiego, "Obława" Marcina Krzyształowicza, "Joanna" Feliksa Falka, "Droga na drugą stronę" Ancy Damian. W tej chwili na premierę czekają "W cieniu" Davida Ondricka oraz "Ostatnie amory Mateusza" Artura Więcka „Barona”. Krakowski Fundusz Filmowy wsparł również znany dokument Tomasza Wolskiego "Lekarze", rozgrywający się we wnętrzach szpitala Jana Pawła II. Obecnie w realizacji są kolejne filmy powstałe z udziałem Krakowa, wśród nich "Pod Mocnym Aniołem" Wojciecha Smarzowskiego i „Czerwony pająk” Marcina Koszałki.

Fenomenem na skalę krajową jest współpraca Krakow Film Commission z... Indiami. To pokłosie wizyty, jaką kilka lat temu odbyli w Indiach pracownicy Krakowskiego Biura Festiwalowego, w którego strukturach działa Komisja. Pierwszym efektem wizyty była realizacja zdjęć do bollywoodzkiej superprodukcji „Mujjahir” w scenerii starego Krakowa. Widocznie Kraków zrobił na hinduskich filmowcach wrażenie, bo od tego czasu Komisja zaangażowała się w produkcję trzech kolejnych indyjskich tytułów.


Kadr z filmu "Istnienie" krakowskiego twórcy Marcina Koszałki. Fot. Krakow Film Commission

Wraz z filmową popularnością Krakowa umacnia się filmowa i telewizyjna infrastruktura lokalna. Kraków to ważny ośrodek telewizyjny, swoje przedstawicielstwa i produkcję mają tutaj TVN i Telewizja Polska. W podkrakowskiej Alwernii znajduje się kompleks produkcyjny Alvernia Studios, mieszczący się w budynku o niezwykłej architekturze. Alvernia, jedna z dwóch polskich prywatnych wytwórni filmowych i telewizyjnych, dysponuje niemal pełną ścieżką produkcyjną, stopniowo umacniając swoją markę w kraju i na świecie. W Krakowie założyli swoje firmy reżyserzy i przedstawiciele innych zawodów filmowych. Działa tutaj małżeństwo Koszałków i firma Darklight Production, Bereś & Baron Media Production Artura Więcka i Witolda Beresia, Er Film Jerzego Ridana, Taurus Film, Largo, Galicja, Kijora i Gremi Film Production. Rozrasta się rynek usług filmowych, w Krakowie działają firmy postprodukcyjne, kaskaderskie, wypożyczalnie sprzętu filmowego oraz ośrodki zapewniające obsługę planu.

Nowym krakowskim zjawiskiem jest rozwój szkolnictwa filmowego. Co prawda już od wielu lat Kraków stanowi silny ośrodek filmoznawczy (UJ), a prestiżową PWST opuszczają co roku zdolni, młodzi adepci sztuki aktorskiej, którzy często zdobywają pierwsze szlify wcześniej, w znanym prywatnym ośrodku Lart Studio. Ale obok powstały dwa ważne ośrodki rozwoju wiedzy filmowej, Krakowska Szkoła Filmowa (dawniej Scenariuszowa) oraz Akademia Frycza Modrzewskiego, która również kształci filmowców - producentów i kierowników produkcji. W Akademii Sztuk Pięknych uczą się pod okiem profesora Jerzego Kuci animatorzy, których osiągnięcia znane są na całym świecie. Ofertę edukacyjną uzupełniają szkoły prywatne: na przykład Krakowskie Szkoły Artystyczne czy Akademia MultiArt.

Na planie kręconego w Krakowie indyjskiego filmu "Banita". Fot. Krakow Film Commission

W ostatnich latach miasto stało się również miejscem zawiązywania ważnych inicjatyw środowiskowych. Prężnie działa krakowski oddział Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Małopolska Sieć Kin Cyfrowych skupia 18 ośrodków, zaś Województwo Małopolskie co roku organizuje prestiżowy konkurs scenariuszowy „Trzy korony”. Również z inicjatywy władz wojewódzkich od 2012 roku organizowany jest konkurs Filmoteka Małopolska. Program realizowany jest poprzez zakup usług promocyjnych, polegających na promocji marki „Małopolska” w filmach dokumentalnych, wyprodukowanych na podstawie konspektów scenariuszy zgłoszonych i wybranych w Programie. Od trzech lat Kraków gości finał programu Sławomira Idziaka Film Spring Open.

Równolegle ze wzrostem filmowej popularności Krakowa, obserwujemy renesans zainteresowania Nową Hutą. Znalazła ona swoich wiernych ambasadorów, wśród nich reżysera i działacza SFP Jerzego Ridana, który tworzy z tej socrealistycznej dzielnicy ośrodek upowszechniania kultury filmowej. - „Nowa Huta jest po Warszawie miastem, o którym zrealizowano najwięcej filmów zarówno dokumentalnych, jak i fabularnych. – przypomina Maria Malatyńska. - Ponadto od 2004 roku realizowane są Nowohuckie Kroniki Filmowe, pokazywane w kinie Sfinks i na antenie TVP Kraków, co jest ewenementem w skali kraju. W sumie o Nowej Hucie zrealizowano ponad 300 filmów, a do końca grudnia 2011 roku 278 Nowohuckich Kronik Filmowych. Na taśmie filmowej znaleźć można wszystko. I to, o czym chciałoby się pamiętać – i to, o czym lepiej zapomnieć. Wszystko. Bo taka jest natura i odpowiedzialność kina”.  Jest więc w Hucie i festiwal filmowy, i coraz częściej goszczą tam ekipy zdjęciowe. Ostatnio Nowa Huta stała się tłem wydarzeń „Księstwa” Andrzeja Barańskiego i „Wyprawy na księżyc” Jacka Bromskiego. I tak jak stary Kraków przyciąga ekipy nawet z dalekich Indii, tak nowohucki Plac Centralny okazuje się ciekawym i fotogenicznym plenerem nowego polskiego kina.


Anna Wróblewska
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Michael Palin w Warszawie
Urodziny Henryki Ciuckiej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll