PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  4.06.2013
Konfrontacja różnych rzeczywistości i postaw to wspólny mianownik trzech krótkich metraży, które miały premierę podczas ostatniego przed wakacjami spotkania z filmami Studia Munka w stołecznej Kulturze.

"Leszczu" Aleksandry Terpińskiej, "Częstotliwość drgań" Arka Biedrzyckiego i "Mazurek" Julii Kolberger to trzy bardzo odmienne spojrzenia na współczesność, które jednak łączy tendencja do zderzania ze sobą światów i postaw głównych bohaterów. Tytułowy Leszczu (Emil Stasik) to jeden z trójki kumpli - studentów, którzy wypuszczają się na weekend do położonego nad jeziorem campingu. Typ introwertyka, traktowany przez bardziej przebojowych kumpli z lekką pobłażliwością. Wszyscy trzej będą musieli stawić czoła ekipie "karków", którzy wynajęli sąsiedni domek. W obliczu zagrożenia każdy z bohaterów próbował będzie robić dobrą minę i zgrywać twardziela - jednak próbę odwagi przejdzie pomyślnie tylko Leszczu.


Arek Biedrzycki, Aleksandra Terpińska i Julia Kolberger w rozmowie z publicznością, fot. Kuba Kiljan/Kuźnia Zdjęć

Tak, jak Aleksandra Terpińska zderza ze sobą świat prymitywnych osiłków z pełnym pozoru ale też zasad uniwersum trójki młodych studentów, tak Arek Biedrzycki konfrontuje ze sobą dwa pokolenia kobiet. Młodsza z nich - Natalia (Karolina Kominek) - urządziła sobie życie na emigracji. Do Warszawy wraca, by zabrać ze sobą siedmioletnią córkę Helę (Gabriela Mazurek)  dorastającą dotąd pod okiem babci Zofii (Maja Barełkowska)  - nauczycielki muzyki. Zofia jest wobec grającej na pianinie wnuczki surowa i wymagająca, lecz jednocześnie otacza ją opieką. Natalia przed laty wyrwała się spod skrzydeł jej i nieżyjącego już ojca, lecz w sercu cały czas nosi uraz związany z rygorystycznym, podporządkowanym muzycznej pasji, wychowaniem. Powrót do rodzinnego domu jest więc dla niej konfrontacją z przeszłością i okazją do zastanowienia się nad tym, czy podoła matczynym obowiązkom.

Również w "Mazurku" Julii Kolberger dochodzi do konfrontacji matki i córki, która próbuje ułożyć sobie życie w Londynie. Ada (Marta Juras) przyjeżdża na Wielkanoc w towarzystwie narzeczonego - starszego od niej o 30 lat profesora literatury angielskiej. Przy świątecznym stole zasiąść mają wspólnie z rozwiedzionymi rodzicami Ady i ich obecnymi partnerami. Okazuje się jednak, że dla Urszuli (Kinga Preis) związek córki z dużo starszym mężczyzną jest ciężarem nie do udźwignięcia. Wielkanoc zamienia się w rodzinną psychodramę, podczas której na jaw wychodzą inne rodzinne problemy.

Choć czynią to w różnej formie, wszystkie trzy filmy są portretem pokolenia 20+ - urodzonego w wolnej Polsce, lecz śmiało patrzącego poza jej granice i sięgającego po europejskie wzorce. Dla kibicujących Manchesterowi United studentów z "Leszcza" Polska to pamiętający PRL ośrodek wypoczynkowy i buzujący testosteronem dresiarze, dla Natalii - dyscyplina i chłód rodzinnego domu i nieakceptujący kart kredytowych taksówkarz, zaś dla Ady - konserwatywna mentalność pozornie nowoczesnej, inteligenckiej rodziny. Jaki będzie świat, który oni stworzą? Przekonamy się w przyszłości.

Rafał Pawłowski
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  4.06.2013
Zobacz również
Warsztaty kompozytorskie w Krakowie
Co kreuje seryjnego mordercę?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll