Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Konfrontacja różnych rzeczywistości i postaw to wspólny mianownik trzech krótkich metraży, które miały premierę podczas ostatniego przed wakacjami spotkania z filmami Studia Munka w stołecznej Kulturze.
"Leszczu" Aleksandry Terpińskiej, "Częstotliwość drgań" Arka Biedrzyckiego i "Mazurek" Julii Kolberger to trzy bardzo odmienne spojrzenia na współczesność, które jednak łączy tendencja do zderzania ze sobą światów i postaw głównych bohaterów. Tytułowy Leszczu (Emil Stasik) to jeden z trójki kumpli - studentów, którzy wypuszczają się na weekend do położonego nad jeziorem campingu. Typ introwertyka, traktowany przez bardziej przebojowych kumpli z lekką pobłażliwością. Wszyscy trzej będą musieli stawić czoła ekipie "karków", którzy wynajęli sąsiedni domek. W obliczu zagrożenia każdy z bohaterów próbował będzie robić dobrą minę i zgrywać twardziela - jednak próbę odwagi przejdzie pomyślnie tylko Leszczu.
Arek Biedrzycki, Aleksandra Terpińska i Julia Kolberger w rozmowie z publicznością, fot. Kuba Kiljan/Kuźnia Zdjęć
Tak, jak Aleksandra Terpińska zderza ze sobą świat prymitywnych osiłków z pełnym pozoru ale też zasad uniwersum trójki młodych studentów, tak Arek Biedrzycki konfrontuje ze sobą dwa pokolenia kobiet. Młodsza z nich - Natalia (Karolina Kominek) - urządziła sobie życie na emigracji. Do Warszawy wraca, by zabrać ze sobą siedmioletnią córkę Helę (Gabriela Mazurek) dorastającą dotąd pod okiem babci Zofii (Maja Barełkowska) - nauczycielki muzyki. Zofia jest wobec grającej na pianinie wnuczki surowa i wymagająca, lecz jednocześnie otacza ją opieką. Natalia przed laty wyrwała się spod skrzydeł jej i nieżyjącego już ojca, lecz w sercu cały czas nosi uraz związany z rygorystycznym, podporządkowanym muzycznej pasji, wychowaniem. Powrót do rodzinnego domu jest więc dla niej konfrontacją z przeszłością i okazją do zastanowienia się nad tym, czy podoła matczynym obowiązkom.
Również w "Mazurku" Julii Kolberger dochodzi do konfrontacji matki i córki, która próbuje ułożyć sobie życie w Londynie. Ada (Marta Juras) przyjeżdża na Wielkanoc w towarzystwie narzeczonego - starszego od niej o 30 lat profesora literatury angielskiej. Przy świątecznym stole zasiąść mają wspólnie z rozwiedzionymi rodzicami Ady i ich obecnymi partnerami. Okazuje się jednak, że dla Urszuli (Kinga Preis) związek córki z dużo starszym mężczyzną jest ciężarem nie do udźwignięcia. Wielkanoc zamienia się w rodzinną psychodramę, podczas której na jaw wychodzą inne rodzinne problemy.
Choć czynią to w różnej formie, wszystkie trzy filmy są portretem pokolenia 20+ - urodzonego w wolnej Polsce, lecz śmiało patrzącego poza jej granice i sięgającego po europejskie wzorce. Dla kibicujących Manchesterowi United studentów z "Leszcza" Polska to pamiętający PRL ośrodek wypoczynkowy i buzujący testosteronem dresiarze, dla Natalii - dyscyplina i chłód rodzinnego domu i nieakceptujący kart kredytowych taksówkarz, zaś dla Ady - konserwatywna mentalność pozornie nowoczesnej, inteligenckiej rodziny. Jaki będzie świat, który oni stworzą? Przekonamy się w przyszłości.
"Leszczu" Aleksandry Terpińskiej, "Częstotliwość drgań" Arka Biedrzyckiego i "Mazurek" Julii Kolberger to trzy bardzo odmienne spojrzenia na współczesność, które jednak łączy tendencja do zderzania ze sobą światów i postaw głównych bohaterów. Tytułowy Leszczu (Emil Stasik) to jeden z trójki kumpli - studentów, którzy wypuszczają się na weekend do położonego nad jeziorem campingu. Typ introwertyka, traktowany przez bardziej przebojowych kumpli z lekką pobłażliwością. Wszyscy trzej będą musieli stawić czoła ekipie "karków", którzy wynajęli sąsiedni domek. W obliczu zagrożenia każdy z bohaterów próbował będzie robić dobrą minę i zgrywać twardziela - jednak próbę odwagi przejdzie pomyślnie tylko Leszczu.
Arek Biedrzycki, Aleksandra Terpińska i Julia Kolberger w rozmowie z publicznością, fot. Kuba Kiljan/Kuźnia Zdjęć
Tak, jak Aleksandra Terpińska zderza ze sobą świat prymitywnych osiłków z pełnym pozoru ale też zasad uniwersum trójki młodych studentów, tak Arek Biedrzycki konfrontuje ze sobą dwa pokolenia kobiet. Młodsza z nich - Natalia (Karolina Kominek) - urządziła sobie życie na emigracji. Do Warszawy wraca, by zabrać ze sobą siedmioletnią córkę Helę (Gabriela Mazurek) dorastającą dotąd pod okiem babci Zofii (Maja Barełkowska) - nauczycielki muzyki. Zofia jest wobec grającej na pianinie wnuczki surowa i wymagająca, lecz jednocześnie otacza ją opieką. Natalia przed laty wyrwała się spod skrzydeł jej i nieżyjącego już ojca, lecz w sercu cały czas nosi uraz związany z rygorystycznym, podporządkowanym muzycznej pasji, wychowaniem. Powrót do rodzinnego domu jest więc dla niej konfrontacją z przeszłością i okazją do zastanowienia się nad tym, czy podoła matczynym obowiązkom.
Również w "Mazurku" Julii Kolberger dochodzi do konfrontacji matki i córki, która próbuje ułożyć sobie życie w Londynie. Ada (Marta Juras) przyjeżdża na Wielkanoc w towarzystwie narzeczonego - starszego od niej o 30 lat profesora literatury angielskiej. Przy świątecznym stole zasiąść mają wspólnie z rozwiedzionymi rodzicami Ady i ich obecnymi partnerami. Okazuje się jednak, że dla Urszuli (Kinga Preis) związek córki z dużo starszym mężczyzną jest ciężarem nie do udźwignięcia. Wielkanoc zamienia się w rodzinną psychodramę, podczas której na jaw wychodzą inne rodzinne problemy.
Choć czynią to w różnej formie, wszystkie trzy filmy są portretem pokolenia 20+ - urodzonego w wolnej Polsce, lecz śmiało patrzącego poza jej granice i sięgającego po europejskie wzorce. Dla kibicujących Manchesterowi United studentów z "Leszcza" Polska to pamiętający PRL ośrodek wypoczynkowy i buzujący testosteronem dresiarze, dla Natalii - dyscyplina i chłód rodzinnego domu i nieakceptujący kart kredytowych taksówkarz, zaś dla Ady - konserwatywna mentalność pozornie nowoczesnej, inteligenckiej rodziny. Jaki będzie świat, który oni stworzą? Przekonamy się w przyszłości.
Rafał Pawłowski
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 4.06.2013
Warsztaty kompozytorskie w Krakowie
Co kreuje seryjnego mordercę?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024