Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Polskie kino jest w kryzysie. Większość filmów jest pozbawionych ciężaru, a przez to nijakich" – twierdzą organizatorzy ogólnopolskiej konferencji naukowej "O poprawie polskiego kina". Do dyskusji na temat kondycji rodzimej kinematografii zaprosili reżyserów, filmoznawców, krytyków filmowych, producentów. Dwudniowa konferencja zorganizowana na Uniwersytecie Warszawskim odbywa się w dniach 27-28 maja.
W poniedziałek, 27 maja, odbył się m.in. panel dyskusyjny "Współczesność w cieniu srebrnego ekranu. Polska nieopisana". W dyskusji, która w dalszej części przerodziła się w swoisty wykład akademicki profesorów, wzięli udział: historyk filmu prof. Andrzej Werner; reżyser ("Przypadek Pekosińskiego"), producent, autor książki "Różyczka. Próba analizy filmu Orsona Wellesa Obywatel Kane" Grzegorz Królikiewicz; reżyser filmowy, scenarzysta ("Zero") Paweł Borowski oraz dziennikarka filmowa (Stopklatka.pl) Anna Tatarska.
W panelu wzięli udział: Andrzej Werner, Anna Tatarska, Paweł Borowski, Grzegorz Królikiewicz, fot. Adam Berlik
Grzegorz Królikiewicz rozpoczął od gorzkiego podsumowania kondycji polskiego kina: – Polskie kino w najlepszym wypadku bywa naśladowcze. Oczywiście są wyjątki, ale one giną w chaosie naszej kinematografii, która nasiąkła różnego rodzaju eklektyzmem. Wielkim zwycięstwem wydaje się cała twórczość Wojciecha Jerzego Hasa, "Zimowy zmierzch" Stanisława Lenartowicza (...). Zapatrzeni na kino zachodnie ulegliśmy silnemu wrażeniu, że możemy być blisko prawdy. Ale było to jedynie wrażenie prawdy.
Kolejnym zagadnieniem było poszukiwanie tematów, o jakich powinno opowiadać kino. Zgodnie przystano na stwierdzenie, że "kino potrzebuje wielkich tematów". Jednak przede wszystkim powinny to być tematy ważne dla ludzi. – Bohaterem niech będzie szary obywatel. Kino powinno rejestrować rzeczywistość, którą winniśmy zachować dla przyszłych pokoleń. Ale czym ma być owa rzeczywistość? Niekoniecznie wielkie afery mięsne, skandale i spory polityczne – mówił Andrzej Werner. Ten właśnie rodzaj rzeczywistości starało pokazywać się kino moralnego niepokoju, filmy Wajdy ("Człowiek z marmuru"), Holland ("Kobieta samotna"), Falka, Zanussiego. Dzisiaj stoimy jednak wobec zadania, zupełnie innego opisu rzeczywistości. – Nasza rzeczywistość traci kontury, staje się elementem z wyobraźni – mówił Werner.
W poszukiwaniu filmowych tematów zahaczono o współczesną literaturę, która znacznie częściej adaptowana jest przez teatr niż kino. Wspomniano "Wojnę polsko-ruską" Xawerego Żuławskiego, ekranizację książki Doroty Masłowskiej "Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną". Żuławski pracuje nad kolejnym filmem, na podstawie powieści Leopolda Tyrmanda "Zły". Dla porównania przywołano liczne adaptacje książek Żeromskiego, Zapolskiej, Sienkiewicza, Prusa. Obecnie sytuacja wygląda inaczej, bo inne są oczekiwania współczesnego widza. Widza "komercyjnego". Co może zrobić reżyser, aby spełnić jego oczekiwania? Najlepszym rozwiązaniem wydaje się kino gatunków; to w nim upatruje się szansę dla polskiej kinematografii. Róbmy zatem kino gatunków!
Konferencja odbywa się w dniach 27-28 maja na Uniwersytecie Warszawskim. Organizatorem jest Koło Literatury XX wieku. Więcej informacji: literatura20.pl/o-poprawie-polskiego-kina.
W poniedziałek, 27 maja, odbył się m.in. panel dyskusyjny "Współczesność w cieniu srebrnego ekranu. Polska nieopisana". W dyskusji, która w dalszej części przerodziła się w swoisty wykład akademicki profesorów, wzięli udział: historyk filmu prof. Andrzej Werner; reżyser ("Przypadek Pekosińskiego"), producent, autor książki "Różyczka. Próba analizy filmu Orsona Wellesa Obywatel Kane" Grzegorz Królikiewicz; reżyser filmowy, scenarzysta ("Zero") Paweł Borowski oraz dziennikarka filmowa (Stopklatka.pl) Anna Tatarska.
W panelu wzięli udział: Andrzej Werner, Anna Tatarska, Paweł Borowski, Grzegorz Królikiewicz, fot. Adam Berlik
Grzegorz Królikiewicz rozpoczął od gorzkiego podsumowania kondycji polskiego kina: – Polskie kino w najlepszym wypadku bywa naśladowcze. Oczywiście są wyjątki, ale one giną w chaosie naszej kinematografii, która nasiąkła różnego rodzaju eklektyzmem. Wielkim zwycięstwem wydaje się cała twórczość Wojciecha Jerzego Hasa, "Zimowy zmierzch" Stanisława Lenartowicza (...). Zapatrzeni na kino zachodnie ulegliśmy silnemu wrażeniu, że możemy być blisko prawdy. Ale było to jedynie wrażenie prawdy.
Kolejnym zagadnieniem było poszukiwanie tematów, o jakich powinno opowiadać kino. Zgodnie przystano na stwierdzenie, że "kino potrzebuje wielkich tematów". Jednak przede wszystkim powinny to być tematy ważne dla ludzi. – Bohaterem niech będzie szary obywatel. Kino powinno rejestrować rzeczywistość, którą winniśmy zachować dla przyszłych pokoleń. Ale czym ma być owa rzeczywistość? Niekoniecznie wielkie afery mięsne, skandale i spory polityczne – mówił Andrzej Werner. Ten właśnie rodzaj rzeczywistości starało pokazywać się kino moralnego niepokoju, filmy Wajdy ("Człowiek z marmuru"), Holland ("Kobieta samotna"), Falka, Zanussiego. Dzisiaj stoimy jednak wobec zadania, zupełnie innego opisu rzeczywistości. – Nasza rzeczywistość traci kontury, staje się elementem z wyobraźni – mówił Werner.
W poszukiwaniu filmowych tematów zahaczono o współczesną literaturę, która znacznie częściej adaptowana jest przez teatr niż kino. Wspomniano "Wojnę polsko-ruską" Xawerego Żuławskiego, ekranizację książki Doroty Masłowskiej "Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną". Żuławski pracuje nad kolejnym filmem, na podstawie powieści Leopolda Tyrmanda "Zły". Dla porównania przywołano liczne adaptacje książek Żeromskiego, Zapolskiej, Sienkiewicza, Prusa. Obecnie sytuacja wygląda inaczej, bo inne są oczekiwania współczesnego widza. Widza "komercyjnego". Co może zrobić reżyser, aby spełnić jego oczekiwania? Najlepszym rozwiązaniem wydaje się kino gatunków; to w nim upatruje się szansę dla polskiej kinematografii. Róbmy zatem kino gatunków!
Konferencja odbywa się w dniach 27-28 maja na Uniwersytecie Warszawskim. Organizatorem jest Koło Literatury XX wieku. Więcej informacji: literatura20.pl/o-poprawie-polskiego-kina.
Agnieszka Kluczek
www.portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 29.05.2013
Wręczyli Orła Polańskiemu w Cannes
Różne oblicza dokumentu muzycznego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024