PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  29.04.2013
Nowy dokument Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego miał światową premierę na Festiwalu Visions du Réel w szwajcarskim Nyon. Polska premiera filmu ma uświetnić 10. edycję Planete + Doc Film Festival.

Pomysł na film był elektryzujący. Oto do Polski czasu "Solidarności" i stanu wojennego przyjeżdża haitański kapłan, aby uwolnić Polaków od złych emocji, obudzić z grudniowej nocy. Zaproszony przez Jerzego Grotowskiego chciał spłacić dług zaciągnięty u polskich legionistów 200 lat wcześniej. Polacy zdezerterowali z niosącej Haitańczykom niewolnictwo armii Napoleona i przeszli na stronę powstańców. W pierwszej chwili opowieść o kapłanie wudu w Polsce generała Jaruzelskiego brzmi jak szaleństwo lub ekstrawagancki wybryk.



"Sztuka znikania", reż. Bartek Konopka i Piotr Rosołowski

Twórcy dotarli do nieznanej historii i musieli też znaleźć formułę, żeby ją opowiedzieć. Na spotkaniu w Gazeta Cafe Bartek Konopka opowiadał, jak pozbawieni dostępu do archiwaliów z tych nieprawdopodobnych zdarzeń konstruowali film. – Podobnie jak przy "Króliku" musieliśmy robić coś z niczego – mówił. Dość szybko porzucili próby inscenizowania zdarzeń, które dawały efekt odwrotny od zamierzonego. Ostatecznie oparli się na specjalnie dobranych materiałach archiwalnych z tamtego okresu z narracją Amona Frémona. Skąd wzięli głos Haitańczyka, o którym słuch zaginął przed 30 laty, reżyser nie chciał zdradzić. Ujawnił tylko, że na koniec filmu pokazują jego zdjęcie.

Udostępnione na spotkaniu fragmenty filmu są obiecujące. Archiwalia z dożynek z ich nieznośną pompą trudno dziś oglądać z powagą. W zestawieniu z komentarzem obcego, pochodzącego z kultury plemiennej Haitańczyka, stają się czymś więcej niż dowcipem czy parodią. Na znane obrazy Amon nakłada obce socjalizmowi pojęcia, wedle których dziewczyny w wieńcach ze zbóż na głowach i z koszami owoców składają ofiarę kapłanom – sekretarzom partyjnym, a zomowcy stają się zombie sterowanymi przez głównego kapłana – generała. Tego generała.

Dużo sobie obiecuję po tym długo oczekiwanym filmie. Czy będzie nowym głosem w dyskusji o polskim romantyzmie, słowem – czy będzie na miarę Marii Janion? Zobaczymy.

Premiera "Sztuki znikania" zamyka cykl "Przewodnika do Polaków", produkowanego przez Instytut Adama Mickiewicza.


"Sztuka znikania", zdjęcia z planu, fot. Otter Films

Artur Liebhart
, dyrektor festiwalu, wśród innych ważnych wydarzeń Planete + Doc wymienił: wizytę Siergieja Łoźnicy, który – podobnie jak Bartek Konopka – przeszedł od dokumentu do fabuły, live cinema show Freda Fritha i Petera Mettlera, pokaz filmu "Strażnicy" o sześciu byłych szefach izraelskiej służby bezpieczeństwa, poranki edukacyjne dla szkół oraz spotkania i filmy związane z (po)wolnym jedzeniem.


Katarzyna Skorupska
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  29.04.2013
Zobacz również
"Perła w koronie" Iluzjonu
Reżyser "Różyczki" przypomni piłkarski tryumf nad Anglią
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll