PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  11.04.2013
Wprawdzie za oknem Pałacu Festiwalowego w Cannes świeci słońce, a temperatura zbliża się powoli do 20 stopni, to jednak wewnątrz nie jest tak jasno i wiosennie.

Wprawdzie organizatorzy podkreślają, że na 50. edycję targów telewizyjnych przyjechało tylu gości i wystawców, co poprzednio, ale nawet nieuzbrojonym okiem widać, że stoisk jest mniej, tłum także jakby mniejszy, a najważniejsi wystawcy, których kiedyś umieszczano w specjalnych namiotach, tym razem zmieścili się pod dachem. Oczywiście, o kryzysie nie ma mowy, biznes telewizyjny to wciąż dziesiątki miliardów dolarów zaangażowanych w produkcje, edycje i marketing, ale "zmęczenie materiału" udziela się powoli wszystkim.



Tym bardziej, że chyba wszystko już było, o czym świadczył tegoroczny przegląd 50 formatów telewizyjnych, wybranych spośród tysiąca. Z tej grupy może pięć, osiem można kupić, a wyemitować pewnie jeden. Brakuje pomysłów, niespodzianek, atrakcji. Rosną tylko stawki w kolejnych konkursach, wyścigach, pojedynkach dzieci, rodzin, blondynów, okularników, kucharzy, muzykowi i innych uzdolnionych talentów. W produkcji przodują: Izrael, Wielka Brytania, Holandia, USA i Dania. Nie było w rekomendowanej pięćdziesiątce formatu z Polski, nie było też stoiska Telewizji Polskiej a fakt ten skomentować można na wiele sposobów, używając całego katalogu złośliwości, przytyków o niekompetencji, bałaganie itd.

Standardowe stoisko TVN, mały kącik ATM Grupy i Jacek Samojłowicz pomagający sprzedać prawa do "Tajemnicy Westerplatte"- oto cala "siła ognia" czwartego rynku telewizyjnego w Europie. Nikt z miejscowych nie jest w stanie zrozumieć, jak to możliwe, ale nieliczni przybysze znad Wisły wiedzą doskonale, że rodzima branża najlepiej czuje się we własnym sosie i najlepsze finansowo-personalne interesy robi w Warszawie a nie w Cannes.


W Pałacu Festiwalowym w Cannes dziś rządzi telewizja. Fot. MIPTV

Honoru branży bronił, z powodzeniem, Dariusz Jabłoński, szef firmy Apple Production, która była polskim partnerem BBC Worldwide przy produkcji serialu "Szpiedzy w Warszawie". Na specjalnym panelu nie tylko fachowo, ale i z humorem opowiadał o współpracy z Anglikami, rekomendując Polskę jako dobre miejsce do produkcji filmowej ze względu na odpowiednią bazę, fachowy personel i aktorów nie mających kłopotu z graniem w angielskiej wersji językowej na czele z Marcinem Dorocińskim. Naszego aktora chwalili też bardzo angielscy koproducenci serialu a kilkudziesięciu dziennikarzy z całego świata uważnie tego słuchało i nadawało potem w świat. Dobry PR wart jest wszystkich pieniędzy - jak mawiał klasyk. Zobaczymy niebawem, czy i tym razem będzie miał rację.

Telewizyjna publiczność, zmęczona formatami i informacyjną papką powraca do sprawdzonych form i gatunków. Znów w ofercie wielu producentów pojawiają się klasyczne seriale. Klasyczne, bo zrealizowane metodą filmową z należytą dbałością o szczegóły scenograficzne czy jakość gry aktorskiej. W Cannes pokazano m.in. pierwszy odcinek 10-częściowej "Białej królowej", rozgrywającą się w XV-wiecznej Anglii opowieść o wielkiej miłości młodego księcia Edwarda IV do uchodzącej za najpiękniejszą kobietę epoki, Elizabeth Woodville. Ale były też na serialowym polu ewidentne porażki, o których w następnej korespondencji.




Janusz Kołodziej
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  11.04.2013
Zobacz również
Festiwal Krzysztofa Komedy po raz piąty w Warszawie
19. Wiosna Filmów. Portrety rodzinne we wnętrzu
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll