PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  9.04.2013
Cztery sekcje, a w nich cała Afryka. Przynajmniej filmowa. Rozpoczyna się Afrykamera. VIII Festiwal Filmów Afrykańskich.

Pozostaje wciąż tajemnicza i nieprzenikniona. Bogata i egzotyczna. Zaczarowana i boleśnie brutalna. Filmowa Afryka to kontynent nieprzerwanie nieodkryty, a poza wydarzeniami takimi jak Afrykamera, praktycznie nieobecny w polskich kinach. Te cztery dni festiwalu to czas na nadrobienie zaległości, wyprawę w głąb kinematografii i jej ostatnich osiągnięć, próba zrozumienia poplątanych losów i historii afrykańskich krajów.



Skoro o osiągnięciach mowa, to na festiwalu nie zabraknie „Półżywego w Nairobi” Davida Tosha Gitonga, pierwszego w historii Kenii kandydata do Oscara. W swoim filmie reżyser opowiada o perypetiach młodego chłopaka z prowincji, marzącego o aktorskiej karierze niemniejszej niż ta, która przypadła w udziale Bruce’owi Willisowi. Aby ją osiągnąć, Mwas wyjeżdża do Nairobi. Tam jednak zamiast podbijania świata filmu, zostaje wciągnięty w mafijne porachunki i szemrane interesy.


Kadr z filmu "Półżywy w Nairobi". Fot. Afrykamera

„Półżywy w Nairobi” to zaledwie jeden tytuł z najbogatszej sekcji festiwalu – AfroSelekty. Obok filmu Gitonga, zostanie pokazana „Dziewica Margarida” Licionio Azevedo, osadzona w 1975 roku historia „reedukacji” prostytutek po wywalczeniu przez kraj niepodległości, przekształcenie ich w „nowe kobiety”. Do władzy i sytuacji politycznej odnosi się także „Moloch tropikalny” Raoula Pecka, w którym czołowy karaibski reżyser, snuje refleksję nad dziejami swojego kraju, miejsca zderzającego zachodnie siły, przeszłe rany i skorumpowanie elit osadzając w sercu fabuły postać prezydenta kraju uwięzionego w górskiej fortecy. Kontynuację tych wątków znajdziemy w „Otelo płonie” Sary Blecher, historii dorastania dwóch braci w realiach dogorywającego apartheidu i zaognionej sytuacji politycznej, oraz „Yemie” Djamila Sahraoui, której akcja toczy się podczas algierskiej wojny domowej i opowiada o samotnej kobiecie szukającej sprawiedliwości i zabójcy jej syna. Także w „Pegazie” Mohameda Mouftakira główną postacią będzie kobieta – Rihana, brutalnie pobita i okryta traumą dziewczyna, która pod wpływem osobistej tragedii odcina się od świata.

Kontrować te niełatwe propozycje będą lżejsze filmy. Nad animowaną „Zarafą” Remiego Besancona i Jeana-Christophe Lie pracowali artyści zaangażowani "Trio z Belleville" Sylvaina Chometa, a efektem ich wysiłków jest film, który okazał się olbrzymim sukcesem kasowym we Francji i zdobył nominację do prestiżowej nagrody Annie. Z kolei „Materiał” Craiga Freimonda to komedia o sprzedawcy prowadzącym sekretne życie komika. W jego rolę wcielił się Riaad Moosa, najsławniejszy z południowoafrykańskich komików. Dzięki jego obecności na ekranie film podbił nie tylko serca widzów, ale także zagraniczne rynki.


Kadr z filmu "Droga do Apratheidu". Fot. Afrykamera

W sekcji AfroDocs znajdziemy cztery filmy, które z zaangażowaniem opowiadają o innym fragmencie afrykańskiej rzeczywistości. „Droga do Apartheidu” Erona Davidsona i Any Noguiery poszukuje podobieństw między dawną polityką rządu RPA a wydarzeniami na terenie współczesnego Izraela i Autonomii Palestyńskiej. „Sababou. Afrykańskie przebudzenie” Samira Benchikha to kilka portretów mieszkańców Wybrzeża Kości Słoniowej, artystów, działaczy i zwykłych ludzi, którzy próbują zmienić świat. Reżyser dokumentu „Wavumba. Ci o zapachu ryb”, Jeroen van Velzen, zapuszcza się w Kenię poszukując nastrojów lat dziecięcych, zaś twórca „Wyprawy nadziei”, Michel K. Zongo, wyrusza w podróż tropem swojego brata, który zaginął bez wieści lata temu na Wybrzeżu Kości Słoniowej.

Mniej o jeden, bo jedynie trzy filmy, składają się na program sekcji Focus: Senegal. „Dzisiaj” Alaina Gomisa startował już w konkursie zeszłorocznego Festiwalu Filmowego w Berlinie i choć nie zdobył żadnej nagrody, uwiódł publiczność umiejętnym połączeniem okrutnej prozy afrykańskiej codzienności z poetyckim stylem opowiadania. Gomis opowiada w swoim filmie o młodym Senegalczyku, który powraca do ojczyzny, aby umrzeć. Spaceruje po mieście, odwiedza zakątki z przeszłości i nieprzerwanie szuka pojednania, które pozwoliłoby mu odejść z tego świata w spokoju. Powrót do ojczyzny to motyw pojawiający się również w „Nieobecności” Mama Keity, w którym senegalski naukowiec przyjeżdża do kraju po 15-letniej nieobecności i z niepokojem odkrywa, jak wiele spraw pozostawił niezałatwionymi i jak wiele ran z przeszłości nadal pozostaje w nim niezagojonych. Program sekcji dopełni  dokument „Madame Tyson” w reżyserii Edwarda Porembnego, będący historią pierwszej kobiety promującej walki.

Poza tym tegoroczny zestaw filmów uzupełnią pokazy z cyklu AfroShorty, na których w kilku blokach zebrano najciekawsze krótkie metraże m.in. z Somalii, Ugandy, RPA, Maroko oraz Kenii.

Afrykamera. VIII Festiwal Filmów Afrykańskich w Warszawie, w kinie Luna, potrwa od 10 do 14 kwietnia. Potem festiwalowe filmy będzie można oglądać m.in. w Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu.



Urszula Lipińska
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  9.04.2013
Zobacz również
Festiwal Sztuki Faktu już pojutrze
Kino według Jerzego Hoffmana w IPN
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll