PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  25.03.2013
Po raz 56. w Sztokholmie (22-23 marca) odbył się festiwal filmów krótkometrażowych - Sveriges Kortfilmfestival poświęcony filmom szkolnym i amatorskim. Udział w konkursie mogą wziąć twórcy pochodzący ze Szwecji. Nie obyło się bez niespodzianek: w kategorii filmów szkolnych triumfował film z łódzkiej Szkoły Filmowej.

Filip Gieldon, urodzony w Sztokholmie, młody reżyser polskiego pochodzenia, student PWSFTViT zwyciężył filmem dyplomowym „Pocałunek”. Agnieszka Żulewska otrzymała z kolei nagrodę dla najlepszej aktorki. Rzeczywiście intymna historia dwóch dziewczyn, które nieoczekiwanie spędzają ze sobą noc, wyróżniała się wśród nadesłanych na konkurs filmów. Młodemu twórcy udała się rzecz trudna - w subtelny sposób, poprzez krótkie, z pozoru banalne dialogi ukazał sytuację nie tyle miłości homoseksualnej (żadna z dziewczyn nie jest lesbijką), lecz moment zafascynowania człowieka drugim człowiekiem.


Kadr z filmu „Pocałunek". Fot. Adam Bębenista

  Na festiwalu pojawiło się zresztą więcej polskich akcentów. Poza zgłoszonymi do konkursu filmami Malgi Kubiak, artystki polskiego pochodzenia, w jury, obok operatora Johana Nordströma, zasiedli Joanna Helander i Bo Persson. Helander, fotografka (nagrodzona w 1983 roku tytułem Fotografa Roku w Szwecji) i reżyserka, od lat 70. mieszkająca w Göteborgu, wraz z Bo Perssonem nakręciła szereg filmów dokumentalnych, m.in. o Czesławie Miłoszu i Teatrze Ósmego Dnia.

Festiwal, który rok temu zmienił nazwę na Sveriges Kortfilmfestival, organizowany jest pod auspicjami Sveriges Film- och Videoförbund, organizacji wspierającej amatorską produkcję filmową w Szwecji. Dzięki temu impreza jest dobrym miejscem na zapoznanie się z tym, co dzieje się poza głównym obiegiem w kinie naszego północnego sąsiada. W czasie dwóch dni publiczność miała okazję zobaczyć wyselekcjonowane wcześniej filmy spośród niemal dwustu nadesłanych. Uwagę - zwłaszcza w przypadku filmów minutowych - zwraca paradoksalne połączenie braku wyrazistych pomysłów przy równoczesnym sprawnym (i często efektownym) opowiadaniu historii.


Filip Gieldon wśród laureatów. Fot. Martyna Olszowska

Nagrody przyznano w trzech kategoriach: filmów szkolnych, w kategorii indywidualnej oraz filmów minutowych. Drugie miejsce w kategorii indywidualnej zajęła zabawna historia 60-letniego Szweda z północy, który znajduje w internecie tajską żonę („Looking for Joy” Larsa Perssona). Złoto zdobyła absurdalna, niezwykle żywiołowa „Naomi och hjärtekrossarna” Jonathana Perssona, a trzecie mroczny i świetnie sfotografowany „Hunger” Elin Ersson.

Triumfowała sztokholmska Kulturama wyróżniona tytułem najlepszej szkoły. Uwagę jury zwrócił zwłaszcza „Superhjältar groter inte” Yana Martsynkevycha (drugie miejsce w kategorii szkolnej) o rosyjskiej opiekunce widzianej z perspektywy jej małego, szwedzkiego podopiecznego. To przykład na to, w jaki sposób filmy nadesłane na festiwal stanowiły często zwierciadło, w którym przegląda się coraz bardziej wielokulturowe społeczeństwo szwedzkie - od twórców poczynając (często o innych niż szwedzkie korzeniach), na samych historiach kończąc.


Martyna Olszowska
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  25.03.2013
Zobacz również
Polska Ambsada oprotestowała niemiecki film wojenny
Polskie kino w cenie po drugiej stronie Tatr
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll