Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
W warszawskim kinie Kultura 5 marca odbędzie się premiera zrekonstruowanego cyfrowo filmu Andrzeja Wajdy "Wszystko na sprzedaż". Gośćmi pokazu będą: reżyser Andrzej Wajda, drugi reżyser Andrzej Kostenko, operator Witold Sobociński i występujący w filmie Witold Holtz oraz Krzysztof Fus.
Bezpośrednim impulsem do realizacji filmu była tragiczna śmierć Zbyszka Cybulskiego w styczniu 1967 roku. Konieczność opowiedzenia o przyjacielu, stracie, jaką poniosło polskie kino, połączyła się z potrzebą zabrania głosu w sprawie sytuacji w kraju (początek zdjęć zbiegł się z wydarzeniami Marca ’68) i chęcią znalezienia odpowiedniego dla osobistej wypowiedzi filmowego języka. W efekcie powstał „film o ludziach, którzy robią filmy”, polskie „Osiem i pół” – nowofalowa spowiedź filmowca szukającego nowych tematów i formy. Wzajemne przenikanie się sztuki i życia podkreśla obsada: Beata Tyszkiewicz, Elżbieta Czyżewska, Bogumił Kobiela, Daniel Olbrychski grają właściwie siebie, mówią własnymi tekstami, reżyser wykorzystał też niektóre ich pomysły, na przykład finałową pogoń Daniela za końmi. Autobiograficzny podtekst filmu podkreśla przywołanie innego przyjaciela Wajdy, zmarłego tragicznie malarza Andrzeja Wróblewskiego, którego wystawę odwiedza szukający inspiracji reżyser (Andrzej Łapicki).
Andrzej Łapicki, fot. KinoRP
Tytuł filmu podsunął reżyserowi widok indyjskiego żebraka wyprzedającego swój skromny dobytek.
– Pomyślałem wtedy, że chciałbym, gdy będę już żegnał się z kinem, zrobić taki film: oto sprzedaję wszystko, co mi się przez te lata uzbierało, ogłaszam wyprzedaż.
Film "Wszystko na sprzedaż" jest jednym z najciekawszych dzieł autotematycznych w historii europejskiego kina. Jego nieżyjący patroni – Zbyszek Cybulski i Andrzej Wróblewski – to sygnał, że właściwym kierunkiem jest powrót do źródeł, ideałów ich pokolenia z jego inteligenckim etosem. Tęsknota za zmarłym przyjacielem dla Wajdy okazała się inspirująca: "Wszystko na sprzedaż" otworzyło jedną z najbardziej twórczych dekad w jego twórczości.
"Wszystko na sprzedaż" po 45 latach od premiery rozpoczyna nowe kinowe życie po cyfrowej rekonstrukcji. Dotychczas w nowej, cyfrowej odsłonie zostały pokazane: „Popiół i diament”, "Wesele", "Niewinni czarodzieje", "Ziemia obiecana", "Panny z Wilka", "Człowiek z żelaza" Andrzeja Wajdy, a także m.in.: "Rękopis znaleziony w Saragossie"Wojciecha Jerzego Hasa, "Matka Joanna od Aniołów" czy "Faraon"Jerzego Kawalerowicza.
Projekt KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD i koordynowane przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe, którego partnerami są obecnie: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, The Chimney Pot, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, FIXAFILM, Sound Place, Strefa Dźwięku, ProSound Studio, Radosław Skłodowski, BTI Studios.
Organizatorami premiery "Wszystko na sprzedaż" są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe Zebra i Kino Kultura oraz twórcy projektu KinoRP.
Bezpośrednim impulsem do realizacji filmu była tragiczna śmierć Zbyszka Cybulskiego w styczniu 1967 roku. Konieczność opowiedzenia o przyjacielu, stracie, jaką poniosło polskie kino, połączyła się z potrzebą zabrania głosu w sprawie sytuacji w kraju (początek zdjęć zbiegł się z wydarzeniami Marca ’68) i chęcią znalezienia odpowiedniego dla osobistej wypowiedzi filmowego języka. W efekcie powstał „film o ludziach, którzy robią filmy”, polskie „Osiem i pół” – nowofalowa spowiedź filmowca szukającego nowych tematów i formy. Wzajemne przenikanie się sztuki i życia podkreśla obsada: Beata Tyszkiewicz, Elżbieta Czyżewska, Bogumił Kobiela, Daniel Olbrychski grają właściwie siebie, mówią własnymi tekstami, reżyser wykorzystał też niektóre ich pomysły, na przykład finałową pogoń Daniela za końmi. Autobiograficzny podtekst filmu podkreśla przywołanie innego przyjaciela Wajdy, zmarłego tragicznie malarza Andrzeja Wróblewskiego, którego wystawę odwiedza szukający inspiracji reżyser (Andrzej Łapicki).
Andrzej Łapicki, fot. KinoRP
Tytuł filmu podsunął reżyserowi widok indyjskiego żebraka wyprzedającego swój skromny dobytek.
– Pomyślałem wtedy, że chciałbym, gdy będę już żegnał się z kinem, zrobić taki film: oto sprzedaję wszystko, co mi się przez te lata uzbierało, ogłaszam wyprzedaż.
Film "Wszystko na sprzedaż" jest jednym z najciekawszych dzieł autotematycznych w historii europejskiego kina. Jego nieżyjący patroni – Zbyszek Cybulski i Andrzej Wróblewski – to sygnał, że właściwym kierunkiem jest powrót do źródeł, ideałów ich pokolenia z jego inteligenckim etosem. Tęsknota za zmarłym przyjacielem dla Wajdy okazała się inspirująca: "Wszystko na sprzedaż" otworzyło jedną z najbardziej twórczych dekad w jego twórczości.
"Wszystko na sprzedaż" po 45 latach od premiery rozpoczyna nowe kinowe życie po cyfrowej rekonstrukcji. Dotychczas w nowej, cyfrowej odsłonie zostały pokazane: „Popiół i diament”, "Wesele", "Niewinni czarodzieje", "Ziemia obiecana", "Panny z Wilka", "Człowiek z żelaza" Andrzeja Wajdy, a także m.in.: "Rękopis znaleziony w Saragossie"Wojciecha Jerzego Hasa, "Matka Joanna od Aniołów" czy "Faraon"Jerzego Kawalerowicza.
Projekt KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD i koordynowane przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe, którego partnerami są obecnie: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, The Chimney Pot, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, FIXAFILM, Sound Place, Strefa Dźwięku, ProSound Studio, Radosław Skłodowski, BTI Studios.
Organizatorami premiery "Wszystko na sprzedaż" są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe Zebra i Kino Kultura oraz twórcy projektu KinoRP.
www.portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 4.03.2013
Konferencja naukowa o Pier Paolo Pasolinim na UW
"Porwanie" i "Kochanek królowej" tryumfują w Danii
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024