PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  31.01.2013
Dziś mija 30 lat od polskiej premiery filmu Andrzeja Wajdy „Danton”. Choć obecnie „Danton” jest tytułem uznanym, wpisującym się w kanon polskiego kina historycznego, o czym może świadczyć chociażby nominacja do Złotych Kaczek w kategorii najlepszy film historyczno-kostiumowy stulecia polskiego kina, po premierze został przyjęty z dużym dystansem. Losy jego powstania też nie były łatwe.
Scenariusz „Dantona” oparty jest na dramacie Stanisławy Przybyszewskiej "Sprawa Dantona", który na długo przed realizacją filmu Andrzej Wajda przeniósł na deski teatru. W 1975 r. wystawił sztukę w Teatrze Powszechnym w Warszawie z Wojciechem Pszoniakiem w roli Robespierre'a i to wtedy zrodziła się również myśl o adaptacji filmowej. Reżyser nosił się z zamiarem przeniesienia sztuki na ekran, ale przez długi czas nie miał na to pomysłu. Wszystko zmieniło się w momencie, gdy na scenie podparyskiego teatru po raz pierwszy miał okazję oglądać Gerarda Depardieu. "Od razu zobaczyłem w nim Dantona z jego siłą życia, której nic nie potrafi pokonać, oczywiście nic poza przedwczesną śmiercią" - wspominał Andrzej Wajda w książce "Moje filmy".

Wojciech Pszoniak jako Robespierre, fot. SF Perspektywa

Pod koniec 1981 roku Wajda zaprosił Depardieu do Warszawy i zaprowadził go do centrali "Solidarności" Regionu Mazowsze. "Chciałem, aby Depardieu zobaczył twarz rewolucji - nieludzko zmęczoną, z oczami, które szeroko otwarte zapadają nagle w sen, który się nigdy nie ziści. (...) Nie było ani takich słów, ani takiego reżysera, który mógłby lepiej wprowadzić aktora w temat mojego nowego filmu<<Danton>> niż to, co Gerard zobaczył własnymi oczami" - ocenił Andrzej Wajda.

Poza oczywistym duetem Pszoniak i Depardieu – reżyser wpadł na pomysł podziału wykonawców na dwie grupy według narodowości. Obóz zwolenników Dantona tworzą odtwórcy francuscy z Gerardem Depardieu w roli tytułowej, filmowi zwolennicy Robespierre'a, w którego wcielił się Wojciech Pszoniak, to Polacy.

Projektem zainteresowała się francuska wytwórnia Gaumont, a scenariusz napisał Jean-Claude Carriere. Ze względów finansowych zdecydowano, że film zostanie zrealizowany w Polsce. Zdjęcia miały ruszyć wiosną 1982 roku i wszystko wydawało się iść zgodnie z planem, aż do 13 grudnia 1981 roku. Stan wojenny, uniemożliwił realizację filmu w Polsce. Po długich pertraktacjach udało się jednak przenieść cały projekt do Paryża. Kolejnym problemem było uzyskanie zgody na wyjazd reżysera i aktorów do Francji. Dopiero interwencja u ministra spraw wewnętrznych, gen. Czesława Kiszczaka, umożliwiła polskim twórcom dotarcie na paryski plan zdjęciowy. "Na ulicach Paryża i w historycznych wnętrzach tekst Stanisławy Przybyszewskiej nabrał od razu życia i prawdy" - uznał Wajda.

Udział francuskich koproducentów zapewnił Wajdzie swobodę finansową, ułatwił także dystrybucję filmu za granicą. Jednak mimo sugestii, aby premiera filmu odbyła się jednocześnie we Francji i w Polsce, film pojawił się na ekranach nad Sekwaną w pierwszej połowie stycznia 1983 roku, a nad Wisłą - dopiero 31 stycznia. W obu krajach film został też zupełnie inaczej przyjęty.

Ze względu na temat we Francji "Danton" wzbudził gorące dyskusje. W prasie pojawiały się recenzje entuzjastyczne, ale także krytyczne. Do tych drugich należała wypowiedź Pierre'a Joxe'a: "Wajda zrobił film świetny, a odtwórcy ról tak pierwszo-, jak i drugoplanowych dobrze przysłużyli się temu pięknemu dziełu. Tym lepiej dla kina, lecz tym gorzej dla historii, gdyż im lepszy jest film, tym bardziej widzowi narzuca się jego historia. Lecz historia w tym filmie nie jest naszą".

Dyskusja, która przetoczyła się przez Francję, najwyraźniej sprzyjała filmowi. Wajda otrzymał wiele wyróżnień, włącznie z Nagrodą im. Delluca dla najlepszego francuskiego filmu roku i dwoma Cezarami - za reżyserię i całokształt twórczości. Tytuł dostrzeżono także w Wielkiej Brytanii przyznając mu nagrodę BAFTA w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.

W Polsce "Danton" nie wywołał takich emocji jak we Francji. Publiczność widziała w nim komentarz do niedawnych wydarzeń związanych z rozwiązaniem ruchu "Solidarności". W prasie obraz krytykowano za niezgodność z realiami historycznymi. Film pokazano wprawdzie na festiwalu polskiego kina w Gdańsku, ale - w wyniku politycznej ingerencji - otrzymał jedynie nagrodę dziennikarzy.

MR
PAP
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
[Nie przegap w tv] Największe kreacje Daniela Day-Lewisa
[FOTO] Na planie Jacka Stronga
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll