PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  18.01.2013
Dzięki roli bezwzględnego nazisty w ”Bękartach wojny” spełnił swoje marzenie z młodości. Został gwiazdą Hollywood. Czy postać niemieckiego dentysty w kolejnym filmie Quentina Tarantino, "Django", przyniesie mu drugiego Oscara?

Mimo, iż pochodzi z rodziny o wielopokoleniowych tradycjach artystycznych (jego dziadkowie i pradziadek byli aktorami, a rodzice scenografami), a w filmowym i teatralnym fachu spędził już ponad trzy dekady, to największe laury, nagrody i uznanie widzów na niemal całym świecie przyszły do niego dopiero po pięćdziesiątce. Sukces zawdzięcza genialnie zagranej roli nazistowskiego pułkownika Hansa Landy, zwanego łowcą Żydów, w czarnej komedii Quentina Tarantino „Bękarty wojny”. Przyniosła mu ona blisko trzydzieści nagród filmowych, w tym te najbardziej prestiżowe – nagrodę aktorską na MFF w Cannes, BAFTA, Złoty Glob i przede wszystkim amerykańskiego Oscara za rolę drugoplanową.


Christoph Waltz i Jamie Foxx w"Django". Fot. UIP.

Quentin Tarantino to jego szczęśliwy amulet. Christoph Waltz niedawno wystąpił w jego kolejnym filmie, wchodzącym właśnie na nasze ekrany, XIX-wiecznym dramacie "Django". Wcielił się w nim w niemieckiego dentystę Kinga Schultza, który postanawia pomóc zbiegłemu niewolnikowi, tytułowemu Django (Jamie Foxx). Żona głównego bohatera pracuje w nieludzkich warunkach na plantacji białego plantatora z Missisipi (Leonardo DiCaprio). Filmowa kreacja Christopha Waltza została już dostrzeżona i doceniona przez tzw. branżę, o czym świadczą nominacje do Złotych Globów i Oscarów. Czy Amerykańska Akademia Filmowa ponownie doceni jego kunszt aktorski, dowiemy się 24 lutego.

Na umiejętnościach aktorskich Christopha Waltza już wiele lat temu poznał się Krzysztof Zanussi. Austriacki aktor, z dumą podkreślający swoje wiedeńskie korzenie i przywiązanie do tego miasta, u naszego mistrza X Muzy zagrał dwukrotnie. Najpierw Jana, więźnia obozu w Auschwitz, któremu udało się stamtąd zbiec. Za ten czyn dziesięciu współwięźniów straciło życie, wśród nich ojciec Maksymilian Kolbe (Edward Żentara), który dobrowolnie oddał życie za jednego z hitlerowskich „wybrańców”. Siedem lat po występie w  filmie „Życie za życie. Maksymilian Kolbe” zagrał również polskiego malarza Aleksandra Gierymskiego w biograficznym fresku o Bracie Albercie pt. "Brat naszego Boga".


Jodie Foster, John C. Reilly, Christoph Waltz i Kate Winslet w "Rzezi". Fot. TiM Film Studio.

Drugim polskim reżyserem, który zatrudnił Wiedeńczyka, był Roman Polański. Christoph Waltz zagrał u niego śliskiego, korporacyjnego prawnika, uzależnionego od telefonu komórkowego, który uczestniczy w awanturze dwóch małżeństw. Pretekstem sporu, którego temperatura z każdą kolejną minutą wzrasta, jest bójka ich dzieci. – Alan Cowan mocno stoi na ziemi, pomimo wszystkiego, co mogłoby napawać odrazą człowieka wyznającego polityczną poprawność. Jest dosyć prostolinijnym i bezpośrednim realistą – tak opowiadał o swojej roli w „Rzezi”. W tym nieco teatralnym, acz rewelacyjnie odegranym dramacie obyczajowym partnerowali mu Kate Winslet (jako jego żona) oraz Jodie Foster wespół z Johnem C. Reilly’m.

Marcin Zawiśliński
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  18.01.2013
Zobacz również
Making of "Drogówki"
Arkadiusz Jakubik uczy rozmawiać o kinie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll