PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Z wieloletnim kierownikiem produkcji, Konstantym Lewkowiczem, laureatem nagrody SFP 2012, o istocie jego pracy i jej ewolucji na przestrzeni lat, rozmawia Marcin Zawiśliński.

PortalFilmowy.pl: Jak zmieniła się rola kierownika produkcji w procesie powstawania dzieła filmowego na przestrzeni minionego półwiecza?

Konstanty Lewkowicz: Kierownik produkcji stał się przede wszystkim współodpowiedzialny za zorganizowanie pracy przy filmie i doprowadzenie jej do szczęśliwego końca. Nareszcie zrozumiał, że finanse i film, czyli sztuka, muszą być ze sobą sprzężone. A pieniądze winny być podporządkowane sztuce filmowej.


Konstanty Lewkowicz z nagrodą SFP. Fot. Kuźnia Zdjęć.

PF: Czym powinien się charakteryzować skuteczny kierownik produkcji?


KL: Nade wszystko musi mieć zapał do wykonywania tego zawodu i równocześnie być fascynatem kina. Kierownik produkcji, który nie angażuje się w treść filmu, w to co później pojawi się na ekranie, staje się zwykłym księgowym.

PF: Ale musi przecież pilnować filmowego budżetu, bo za to mu płacą. Na ile zatem jest jednak księgowym, a na ile swego rodzaju artystą w swoim fachu?

KL: Powinien być przede wszystkim humanistą o sporej dozie wrażliwości na sztukę. Dobry kierownik produkcji rozumie reżysera i jego potrzeby. Wspomagając filmowca w doborze aktorów czy też realizacji poszczególnych scen, w pewien sposób uczestniczy w tworzeniu całego dzieła filmowego. Natomiast jeżeli w ogóle się tym nie interesuje, to wtedy rzeczywiście jest tylko zwykłym księgowym. I jeszcze jedno: mimo, że nierzadko nie jest to łatwa współpraca, reżyser i kierownik produkcji muszą widzieć w sobie nawzajem przede wszystkim przyjaciół.


Marcin Zawiśliński
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  1.12.2013
Zobacz również
Fiennes i Rickman apelują w sprawie Białorusi
Nowy krwisty serial o zamierzchłych czasach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll