Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Amerykańska Akademia Filmowa poszerzyła listę nagród ubiegających się o Oscara o Srebrne Smoki przyznawane na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Krakowski Festiwal Filmowy już od kilkunastu lat znajduje się w gronie imprez, których laureaci automatycznie otrzymują prawo do ubiegania się o oscarową nominację w kategorii filmów krótkometrażowych. Do tej pory szansę na nominację do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej (AMPAS) otrzymywał laureat Złotego Smoka, czyli głównej nagrody międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych, w którym pokazywane są filmy dokumentalne, animowane oraz fabularne o czasie trwania do 30 minut. Od 53. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego także laureaci Srebrnego Smoka dla najlepszej animacji oraz Srebrnego Smoka dla najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego będą mogli ubiegać się o Oscara.
To poszerzenie oscarowej listy jest bezpośrednim efektem wizyty w Krakowie Torene Svitil, szefowej Biura Oscarowego w Amerykańskiej Akademii Filmowej, odpowiedzialnej m.in. za nagrody dla najlepszego filmu krótkometrażowego, filmu nieanglojęzycznego oraz filmu dokumentalnego. Torene Svitil była członkiem jury konkursu filmów krótkometrażowych podczas 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego i po zapoznaniu się z programem i charakterem festiwalu zdecydowała o dodaniu kolejnych dwóch nagród do listy kwalifikującej do Oscara.
– Bardzo cieszymy się z tego wyróżnienia – mówi Barbara Orlicz-Szczypuła, dyrektor Biura Programowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – Jest to dowód uznania dla naszych starań, aby ciągle podnosić poziom naszego festiwalu. To również wspaniała wiadomość dla uczestników konkursu – teraz także Srebrne Smoki mogą stać się przepustką do światowej kariery.
W przeszłości Krakowski Festiwal Filmowy wielokrotnie otwierał drzwi na światowe filmowe salony. W Krakowie pierwsze laury otrzymywali Roman Polański ("Ssaki", 1963) czy Krzysztof Kieślowski (m.in. "Pierwsza miłość", 1974, "Życiorys", 1975), a wśród bardziej współczesnych twórców – Andrea Arnold ("Wasp", 2004) czy Siergiej Łoźnica ("Połustanok", 2000).
Krakowski Festiwal Filmowy jest także akredytowany przez Międzynarodową Federację Producentów Filmowych (FIAPF) oraz Europejską Akademię Filmową (EFA).
Krakowski Festiwal Filmowy już od kilkunastu lat znajduje się w gronie imprez, których laureaci automatycznie otrzymują prawo do ubiegania się o oscarową nominację w kategorii filmów krótkometrażowych. Do tej pory szansę na nominację do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej (AMPAS) otrzymywał laureat Złotego Smoka, czyli głównej nagrody międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych, w którym pokazywane są filmy dokumentalne, animowane oraz fabularne o czasie trwania do 30 minut. Od 53. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego także laureaci Srebrnego Smoka dla najlepszej animacji oraz Srebrnego Smoka dla najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego będą mogli ubiegać się o Oscara.
To poszerzenie oscarowej listy jest bezpośrednim efektem wizyty w Krakowie Torene Svitil, szefowej Biura Oscarowego w Amerykańskiej Akademii Filmowej, odpowiedzialnej m.in. za nagrody dla najlepszego filmu krótkometrażowego, filmu nieanglojęzycznego oraz filmu dokumentalnego. Torene Svitil była członkiem jury konkursu filmów krótkometrażowych podczas 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego i po zapoznaniu się z programem i charakterem festiwalu zdecydowała o dodaniu kolejnych dwóch nagród do listy kwalifikującej do Oscara.
– Bardzo cieszymy się z tego wyróżnienia – mówi Barbara Orlicz-Szczypuła, dyrektor Biura Programowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – Jest to dowód uznania dla naszych starań, aby ciągle podnosić poziom naszego festiwalu. To również wspaniała wiadomość dla uczestników konkursu – teraz także Srebrne Smoki mogą stać się przepustką do światowej kariery.
W przeszłości Krakowski Festiwal Filmowy wielokrotnie otwierał drzwi na światowe filmowe salony. W Krakowie pierwsze laury otrzymywali Roman Polański ("Ssaki", 1963) czy Krzysztof Kieślowski (m.in. "Pierwsza miłość", 1974, "Życiorys", 1975), a wśród bardziej współczesnych twórców – Andrea Arnold ("Wasp", 2004) czy Siergiej Łoźnica ("Połustanok", 2000).
Krakowski Festiwal Filmowy jest także akredytowany przez Międzynarodową Federację Producentów Filmowych (FIAPF) oraz Europejską Akademię Filmową (EFA).
RP
KFF
Ostatnia aktualizacja: 13.05.2013
Kinoteatr: "Być albo nie być"
Greta Garbo ciągle w cenie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024