PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Dzięki Andrzejowi Wajdzie już na początku kariery zagrał role filmowe, które na stałe weszły do kanonu polskiej kinematografii. Popularność i sławę przyniosły mu kreacje Mateusza Birkuta i Maćka Tomczyka (jego syna) w „Człowieku z marmuru” oraz „Człowieku z żelaza”. Mimo to Jerzy Radziwiłowicz ceniony jest przede wszystkim jako znakomity aktor teatralny.

Aktorstwem zainteresował się jeszcze w trakcie nauki w warszawskim liceum im. Stanisława Wyspiańskiego. Uczęszczał do szkolnego kółka dramatycznego. Potem studiował w szkole teatralnej. Andrzej Wajda dostrzegł młodego absolwenta stołecznej PWST w krakowskim Teatrze Starym, z którym tuż po zrobieniu dyplomu związał się na wiele lat (1972-1996). Jerzy Radziwiłowicz wrócił do Warszawy pod koniec lat 90., z powodzeniem występuje na deskach Teatru Narodowego.

Po kilkuletniej, filmowej współpracy z Wajdą zagrał ducha - nieżyjącego adwokata Antoniego - w dramacie metafizycznym "Bez końca". Była to pierwsza fabuła, w której Krzysztof Kieślowski współpracował z adwokatem i scenarzystą Krzysztofem Piesiewiczem i kompozytorem Zbigniewem Preisnerem. Do dziś filmografia Jerzego Radziwiłłowicza liczy około 20 tytułów. Trzykrotnie wcielił się w postać katolickiego księdza. Poza najnowszą premierą, „Pokłosiem” Władysława Pasikowskiego,  rolę proboszcza powierzył mu Kazimierz Kutz w „Śmierci jak kromka chleba” – ostatnim ogniwie trylogii śląskiej - oraz Stanisław Różewicz, u którego zagrał księdza Konrada w „Rysiu”.


Jerzy Radziwiłowicz jako ksiądz w "Pokłosiu". Fot. Monolith Films

Na ekranie filmowym Radziwiłowicz bywa stosunkowo rzadko, choć zdobył uznanie i w kraju, i za granicą - zagrał między innymi w "Pasji" Jean-Luc Godarda, "Czarnej plaży" Michela Piccoli i kilku innych filmach francuskich, za to coraz częściej występuje w serialach telewizyjnych. Zaczęło się od roli Kazimierza Sosnkowskiego w "Marszałku Piłsudskim" Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, potem zagrał nadkomisarza Gajewskiego w "Glinie" Władysława Piskowskiego, ostatnio przyjął główną rolę w psychoterapeutycznym serialu "Bez tajemnic" Jacka Borcucha i Anny Kazejak

Radziwiłowicz grał także w teatralnym serialu Andrzeja Wajdy i Edwarda Kłosińskiego"Zbiegiem lat, z biegiem dni", potwierdzając tym samym, że jego domeną jest przede wszystkim teatr. Dlatego też widzowie mogą podziwiać jego umiejętności aktorskie głównie w licznych spektaklach telewizyjnych. Debiutował rolą Karandaszowa w „Walentym i Walentynie” w reżyserii Konstantego Ciciszwili. Potem zagrał także Homera w „Homerze i Orchidei” Mieczysława Górkiewicza,  Hołysza w „Wyzwoleniu” oraz Tomasza Zana w słynnych „Dziadach” Konrada Swinarskiego, Dymitra Samozwańca w „Borysie Godunowie” Laco Adamika,  Leonarda w „Nie-Boskiej Komedii” Zygmunta Hubnera, Miętusa w „Ferdydurke” Macieja Wojtyszki, Rodiona Raskolnikowa w „Zbrodni i karze” Andrzeja Wajdy, Jermołaja Łopachina w „Wiśniowym sadzie” Andrzeja Domalika, Wrońskiego w „Ostatnim dniu Anny Kareniny” Marty Meszaros, Sędziego w „Dragonie” Stanisława Różewicza czy też Marka Brutusa w „Juliuszu Cezarze” Jana Englerta. Za ostatnią z wymienionych kreacji w 2006 roku zdobył Grand Prix na sopockim Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru TV „Dwa Teatry”.


Marcin Zawiśliński
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  27.11.2012
Zobacz również
W Łodzi listopad dokumentem się kręci...
Izrael w Filmach Świata
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll