Powiedziała kiedyś, że „aktor musi być trochę jak księżniczka, która cierpliwie czeka na królewicza, a czasem jak rycerz, który rusza na smoka”. Ona się doczekała i to w dwójnasób.
Kadr z filmu "W sypialni", fot. Alter Ego Pictures
Po pierwsze wreszcie dostrzegło ją kino. A to za sprawą debiutanta Tomasza Wasilewskiego, który zaangażował ją do wyreżyserowanego przez siebie dramatu obyczajowego "W sypialni". Katarzyna Herman gra tam kobietę czterdziestoletnią, która bez pieniędzy próbuje przetrwać w Warszawie. Przez Internet zapoznaje kolejnych mężczyzn. Spędza u nich noce, ale wcześniej usypia swoich partnerów. Do czasu aż pozna Patryka … Za rolę Edyty dostała już nagrodę na ubiegłorocznym Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. Po drugie, jej prywatnym królewiczem okazał się (i nadal jest) Tomasz Brzozowski, znany stołeczny wydawca i właściciel literackiej klubokawiarni Czuły Barbarzyńca (nazwa pochodzi od tytułu jednego z opowiadań Bohumila Hrabala).
Kadr z filmu "Janosik. Prawdziwa historia", fot. Syrena Films
"W sypialni" nie jest jednak debiutem filmowym Katarzyny Herman. Już wcześniej, ale tylko w drugim planie, aktorka wystąpiła w obrazach m.in. Łukasza Barczyka („Przemiany”), Ryszarda Bugajskiego ("Generał Nil") czy też Agnieszki Holland ("Janosik. Prawdziwa historia"). Z Holland oraz Magdaleną Łazarkiewicz i Kasią Adamik pracowała również na planie głośnego telewizyjnego serialu politycznego „Ekipa”. Wcieliła się tam w wyrazistą rolę Aleksandry Pyszny, szefowej gabinetu politycznego premiera. Telewidzowie mogli zapamiętać jej grę w z kilku innych serialach („Boża podszewka”, „M jak miłość”, „Magda M.”, „Kryminalni”, „Układ Warszawski”). Mimo iż jest już aktorką rozpoznawalną, to jeżeli chodzi o X Muzę z pewnością jeszcze nie powiedziała ostatniego słowa. Wydaje się, że prawdziwa kariera aktorska jest dopiero przed nią.
Kadr z serialu "Ekipa", fot. Polsat
Jak na absolwentkę stołecznej PWST przystało, jej prawdziwym żywiołem jest scena teatralna. Od lat związana z Teatrem Powszechnym, dwukrotnie była nagradzana na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Najpierw zdobyła nagrodę za debiut za rolę Agafii Tichonowny w „Ożenku” Gogola (1995), a trzy lata później zdobyła wyróżnienie za rolę Rosi w spektaklu „Zdobycie bieguna południowego” Karge’a.