Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
20 września sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu zajęła się rządowym projektem nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji regulującym zasady usług medialnych na żądanie (VOD).
Obecnie, w przeciwieństwie do tradycyjnych usług telewizyjnych, zasady świadczenia usług medialnych na żądanie nie są w polskim prawie ściśle regulowane. Tymczasem do wprowadzenia takich regulacji zobowiązuje nas dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z marca 2010 roku – dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych. Wymaga ona m.in., aby zatroszczyć się o bezpieczeństwo dzieci i by wspierać dostępność audycji europejskich.
fot. Reuters / Forum
Nowelizacja realizuje zasadę „minimum regulacji”: ustala obowiązki i obciążenia na najmniejszym możliwym poziomie, który spełnia wymogi dyrektywy audiowizualnej. Regulacją objęte zostaną firmy (nie osoby prywatne), które prowadzą działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu audycji audiowizualnych w celach zarobkowych. Udostępnianie musi także być publiczne, czyli – przynajmniej potencjalnie – odbierane przez masowego, nieoznaczonego odbiorcę.
Te polskie firmy, które nowelizacja dotyczy, zostaną objęte m. in. wymogami dotyczącymi: – przekazów handlowych (reklamy, sponsorowania, telesprzedaży, lokowania produktów), – ochrony małoletnich przed potencjalnie szkodliwymi treściami, – promowania audycji europejskich i – zakazem propagowania nienawiści.
Podmioty dostarczające usługi na żądanie zostaną zobowiązane do corocznego sprawozdawania. Dziś świadczenie audiowizualnych usług medialnych nie wymaga żadnej rejestracji czy nawet zgłoszenia i sytuacja ta nie ulegnie zmianie. Roczne sprawozdanie – realizujące na poziomie minimum wytyczne dyrektywy audiowizualnej – jest zdaniem twórców projektu środkiem wystarczającym i pozwalającym na swobodne podejmowanie działalności nowym podmiotom.
20 proc. audycji w katalogach powinny stanowić produkcje europejskie (Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji proponowało 10 proc.). O tym powinni upewnić Krajową Radę dostawcy usług w swych rocznych sprawozdaniach. Kwota ta nie dotyczy serwisów wyspecjalizowanych – np. serwis udostępniający kino azjatyckie nie musi tego robić , o ile w inny sposób (publikując np. linki czy materiały) będzie promował audycje europejskie.
Nowelizacja przewiduje także rozwiązania, które mają zapewnić ochronę dzieci muszą przed treściami, mogącymi narazić na szwank ich rozwój i dobrostan.
Obecnie, w przeciwieństwie do tradycyjnych usług telewizyjnych, zasady świadczenia usług medialnych na żądanie nie są w polskim prawie ściśle regulowane. Tymczasem do wprowadzenia takich regulacji zobowiązuje nas dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z marca 2010 roku – dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych. Wymaga ona m.in., aby zatroszczyć się o bezpieczeństwo dzieci i by wspierać dostępność audycji europejskich.
fot. Reuters / Forum
Nowelizacja realizuje zasadę „minimum regulacji”: ustala obowiązki i obciążenia na najmniejszym możliwym poziomie, który spełnia wymogi dyrektywy audiowizualnej. Regulacją objęte zostaną firmy (nie osoby prywatne), które prowadzą działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu audycji audiowizualnych w celach zarobkowych. Udostępnianie musi także być publiczne, czyli – przynajmniej potencjalnie – odbierane przez masowego, nieoznaczonego odbiorcę.
Te polskie firmy, które nowelizacja dotyczy, zostaną objęte m. in. wymogami dotyczącymi: – przekazów handlowych (reklamy, sponsorowania, telesprzedaży, lokowania produktów), – ochrony małoletnich przed potencjalnie szkodliwymi treściami, – promowania audycji europejskich i – zakazem propagowania nienawiści.
Podmioty dostarczające usługi na żądanie zostaną zobowiązane do corocznego sprawozdawania. Dziś świadczenie audiowizualnych usług medialnych nie wymaga żadnej rejestracji czy nawet zgłoszenia i sytuacja ta nie ulegnie zmianie. Roczne sprawozdanie – realizujące na poziomie minimum wytyczne dyrektywy audiowizualnej – jest zdaniem twórców projektu środkiem wystarczającym i pozwalającym na swobodne podejmowanie działalności nowym podmiotom.
20 proc. audycji w katalogach powinny stanowić produkcje europejskie (Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji proponowało 10 proc.). O tym powinni upewnić Krajową Radę dostawcy usług w swych rocznych sprawozdaniach. Kwota ta nie dotyczy serwisów wyspecjalizowanych – np. serwis udostępniający kino azjatyckie nie musi tego robić , o ile w inny sposób (publikując np. linki czy materiały) będzie promował audycje europejskie.
Nowelizacja przewiduje także rozwiązania, które mają zapewnić ochronę dzieci muszą przed treściami, mogącymi narazić na szwank ich rozwój i dobrostan.
WRÓB
www.mac.gov.pl
Ostatnia aktualizacja: 24.09.2012
Dania typuje kandydata do Oscara
Ars Independent: co boli polskie festiwale filmowe?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025