Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
19 maja rozpoczęła się pierwsza sesja programu EKRAN – europejskiego projektu szkoleniowego dla profesjonalistów, skupiającego się na kreatywnym procesie pre-produkcji. Wśród dziewięciu zespołów znalazły się ekipy z Niemiec, Szwajcarii, Austrii i Grecji. Tradycyjnie, nad swoimi projektami będą pracować również trzy polskie grupy.
Głównym założeniem programu EKRAN jest rozwój projektu poprzez realizację dwóch scen ze scenariusza. Każdy z dziewięciu uczestniczących projektów jest reprezentowany przez grupę składającą się z reżysera, scenarzysty, producenta oraz opcjonalnie, operatora.
EKRAN zakłada ścisłą współpracę całego zespołu i ma być pierwszym krokiem na drodze do realizacji filmu. To już ósma edycja programu. We wcześniejszych latach swoje filmy rozwijali m.in. Anna Jadowska ("Teraz ja"- najlepszy debiut na festiwalu w Gdyni, 2005), Leszek Dawid („Ki”- nominacja do Złotych Lwów za najlepszy film, 2011), Bartek Konopka ("Lęk wysokości" – główna nagroda na festiwalu w Bombaju, 2011), Adrian Panek ("Daas" – udział w konkursie głównym na festiwalu w Gdyni i nominacja do Orłów w kategorii „Odkrycie roku” dla Adriana Panka, 2011), Greg Zglinski ("Wymyk" - Złote Lwy za najlepszy scenariusz, 2011), Omar Shargavi („Ma salama Jamil” – wyprodukowany przez Zentropę zdobywca nagrody głównej na międzynarodowym festiwalu w Rotterdamie, 2008) czy Séverine Cornamusaz („Coeur animal” - zdobywca Swiss Film Prize, „Szwajcarskiego Oscara”, 2010). Jednym z ostatnich projektów rozwijanych w programie EKRAN jest film “Sanctuary” Norah McGettigan, koprodukcja polsko-irlandzka z Janem Fryczem i Anne –Marie Duff w rolach głównych, która swoją premierę będzie miała w tym roku.
Oto zakwalifikowane na EKRAN 2012 projekty:
„The Red Line”, reż. Uwe Nigel (Niemcy) – współscenarzysta: Marco Del Bianco, producent: Jumping Horse Film.
Historia detektywa, który, próbując rozwiązać zagadkę seryjnych morderstw, odkrywa, że mogła się do tego przyczynić niekompetencja policji.
„The House”, reż. Philipp Doering (Niemcy), scenarzysta: Christian Fehling, producent: Blue Elephant.
Opowieść o Robercie, który, poznając Agatę, odkrywa, że historia jego związku jest ściśle związana z historią niedawno kupionego i remontowanego przez niego domu.
“No color”, reż. Nicholas Peart (Szwajcaria), scenarzysta: Stephane Cabel, producent: Xavier Green, PS. Productions.
Chirurg Thomas prowadzi spokojne życie w Genewie. Wszystko się zmienia, kiedy wyjeżdża na misję do Afryki a albinoskie dziecko, którym się zajmuje, zostaje porwane…
“The little hands”, scen. i reż. Filippo Filliger (Szwajcaria), współscenarzysta: François Dubos,
producent: Joëlle Bertossa, Akka Films.
Matteo, zagorzały kapitalista, po narodzinach syna odkrywa nowe powołanie, w wyniku którego postanawia uratować od upadku fabrykę zegarków w jego rodzinnym mieście.
“We are Chinese”, scen. i reż. Peter Keller (Austria), producent: KOP ELEVEN Filmproduktion.
Thriller science-fiction, który podejmuje problem tożsamości ludzkiej w świetle współczesnej filozofii umysłu.
“Modris”, scen. i reż. Juris Kursietis (Grecja), współscenarzysta: Latvia Vicky Miha, producent: Boo Productions.
Tytułowy Modris to nastolatek, którego nieradząca sobie z wychowaniem matka, przyczynia się do objęcia go policyjną kuratelą.
Wśród polskich reżyserów biorących udział w tegorocznym programie EKRAN znalazła się Karolina Bielawska, która pracuje nad projektem „Mrowisko” na podstawie scenariusza Barbary Białowąs i Kamila Minknera. Jest to osadzona w latach 70-tych historia młodego anarchisty, którego po akcji wysadzenia auli uniwersyteckiej, zaczyna śledzić tajemniczy agent, również obciążony terrorystyczną przeszłością. W ekipie „Mrowiska” znalazł się również operator Paweł Flis oraz producentka ze Scorpion Arte, Małgorzata Jurczak.
Piotr Subbotko wraz z Małgorzatą i Wojciechem Staroniami pracują nad projektem filmu „Dziura w głowie”. Jest to wariacja na temat „Don Kichota”, w której stary aktor, wierząc że tylko "w szaleństwie jest metoda", walczy z niesprawiedliwością świata.
W tegorocznej edycji programu uczestniczy również Wojciech Jagiełło, reżyser i scenarzysta oraz producent Kuba Kosma, którzy wspólnie pracują nad projektem filmu „Alterworld”. Jest to historia Tomasza, który po znalezieniu 4 mln euro w mieszkaniu zmarłego wujka, zaczyna prowadzić podwójne życie tworząc zupełnie nowe tożsamości.
Warto dodać, że wszyscy polscy reżyserzy zakwalifikowani do projektu EKRAN 2012 są absolwentami programu fabularnego STUDIO PRÓB, a także dokumentalnego DOK PRO prowadzonych przez Szkołę Wajdy.
Pierwsza sesja programu EKRAN rozpoczęła się 19 i potrwa do 24 maja. Głównym zadaniem uczestników i wykładowców jest analiza scenariusza, konsultacje grupowe i indywidualne. Wśród tegorocznych tutorów znaleźli się: Andrzej Wajda, Udayan Prasad (uczestniczący od lat w programie EKRAN brytyjski reżyser i scenarzysta), Wojciech Marczewski, Denijal Hasanovic, Marilyn Milgrom (script konsultantka przez lata związana z New Zeland Film Comission), Anna Wunderlich oraz Weronika Migoń.
EKRAN jest organizowany przez Wajda Studio we współpracy ze Szkołą Wajdy wraz z europejskimi partnerami: fundacją Focal ze Szwajcarii, Austriackim Instytutem Filmowym, Mitteldeutsche Medienförderung (Niemcy), Nordmedia (Niemcy), Fundacją AGORA i Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. EKRAN jest współfinansowany przez program Unii Europejskiej Media Training.
Głównym założeniem programu EKRAN jest rozwój projektu poprzez realizację dwóch scen ze scenariusza. Każdy z dziewięciu uczestniczących projektów jest reprezentowany przez grupę składającą się z reżysera, scenarzysty, producenta oraz opcjonalnie, operatora.
EKRAN zakłada ścisłą współpracę całego zespołu i ma być pierwszym krokiem na drodze do realizacji filmu. To już ósma edycja programu. We wcześniejszych latach swoje filmy rozwijali m.in. Anna Jadowska ("Teraz ja"- najlepszy debiut na festiwalu w Gdyni, 2005), Leszek Dawid („Ki”- nominacja do Złotych Lwów za najlepszy film, 2011), Bartek Konopka ("Lęk wysokości" – główna nagroda na festiwalu w Bombaju, 2011), Adrian Panek ("Daas" – udział w konkursie głównym na festiwalu w Gdyni i nominacja do Orłów w kategorii „Odkrycie roku” dla Adriana Panka, 2011), Greg Zglinski ("Wymyk" - Złote Lwy za najlepszy scenariusz, 2011), Omar Shargavi („Ma salama Jamil” – wyprodukowany przez Zentropę zdobywca nagrody głównej na międzynarodowym festiwalu w Rotterdamie, 2008) czy Séverine Cornamusaz („Coeur animal” - zdobywca Swiss Film Prize, „Szwajcarskiego Oscara”, 2010). Jednym z ostatnich projektów rozwijanych w programie EKRAN jest film “Sanctuary” Norah McGettigan, koprodukcja polsko-irlandzka z Janem Fryczem i Anne –Marie Duff w rolach głównych, która swoją premierę będzie miała w tym roku.
Oto zakwalifikowane na EKRAN 2012 projekty:
„The Red Line”, reż. Uwe Nigel (Niemcy) – współscenarzysta: Marco Del Bianco, producent: Jumping Horse Film.
Historia detektywa, który, próbując rozwiązać zagadkę seryjnych morderstw, odkrywa, że mogła się do tego przyczynić niekompetencja policji.
„The House”, reż. Philipp Doering (Niemcy), scenarzysta: Christian Fehling, producent: Blue Elephant.
Opowieść o Robercie, który, poznając Agatę, odkrywa, że historia jego związku jest ściśle związana z historią niedawno kupionego i remontowanego przez niego domu.
“No color”, reż. Nicholas Peart (Szwajcaria), scenarzysta: Stephane Cabel, producent: Xavier Green, PS. Productions.
Chirurg Thomas prowadzi spokojne życie w Genewie. Wszystko się zmienia, kiedy wyjeżdża na misję do Afryki a albinoskie dziecko, którym się zajmuje, zostaje porwane…
“The little hands”, scen. i reż. Filippo Filliger (Szwajcaria), współscenarzysta: François Dubos,
producent: Joëlle Bertossa, Akka Films.
Matteo, zagorzały kapitalista, po narodzinach syna odkrywa nowe powołanie, w wyniku którego postanawia uratować od upadku fabrykę zegarków w jego rodzinnym mieście.
“We are Chinese”, scen. i reż. Peter Keller (Austria), producent: KOP ELEVEN Filmproduktion.
Thriller science-fiction, który podejmuje problem tożsamości ludzkiej w świetle współczesnej filozofii umysłu.
“Modris”, scen. i reż. Juris Kursietis (Grecja), współscenarzysta: Latvia Vicky Miha, producent: Boo Productions.
Tytułowy Modris to nastolatek, którego nieradząca sobie z wychowaniem matka, przyczynia się do objęcia go policyjną kuratelą.
Wśród polskich reżyserów biorących udział w tegorocznym programie EKRAN znalazła się Karolina Bielawska, która pracuje nad projektem „Mrowisko” na podstawie scenariusza Barbary Białowąs i Kamila Minknera. Jest to osadzona w latach 70-tych historia młodego anarchisty, którego po akcji wysadzenia auli uniwersyteckiej, zaczyna śledzić tajemniczy agent, również obciążony terrorystyczną przeszłością. W ekipie „Mrowiska” znalazł się również operator Paweł Flis oraz producentka ze Scorpion Arte, Małgorzata Jurczak.
Piotr Subbotko wraz z Małgorzatą i Wojciechem Staroniami pracują nad projektem filmu „Dziura w głowie”. Jest to wariacja na temat „Don Kichota”, w której stary aktor, wierząc że tylko "w szaleństwie jest metoda", walczy z niesprawiedliwością świata.
W tegorocznej edycji programu uczestniczy również Wojciech Jagiełło, reżyser i scenarzysta oraz producent Kuba Kosma, którzy wspólnie pracują nad projektem filmu „Alterworld”. Jest to historia Tomasza, który po znalezieniu 4 mln euro w mieszkaniu zmarłego wujka, zaczyna prowadzić podwójne życie tworząc zupełnie nowe tożsamości.
Warto dodać, że wszyscy polscy reżyserzy zakwalifikowani do projektu EKRAN 2012 są absolwentami programu fabularnego STUDIO PRÓB, a także dokumentalnego DOK PRO prowadzonych przez Szkołę Wajdy.
Pierwsza sesja programu EKRAN rozpoczęła się 19 i potrwa do 24 maja. Głównym zadaniem uczestników i wykładowców jest analiza scenariusza, konsultacje grupowe i indywidualne. Wśród tegorocznych tutorów znaleźli się: Andrzej Wajda, Udayan Prasad (uczestniczący od lat w programie EKRAN brytyjski reżyser i scenarzysta), Wojciech Marczewski, Denijal Hasanovic, Marilyn Milgrom (script konsultantka przez lata związana z New Zeland Film Comission), Anna Wunderlich oraz Weronika Migoń.
EKRAN jest organizowany przez Wajda Studio we współpracy ze Szkołą Wajdy wraz z europejskimi partnerami: fundacją Focal ze Szwajcarii, Austriackim Instytutem Filmowym, Mitteldeutsche Medienförderung (Niemcy), Nordmedia (Niemcy), Fundacją AGORA i Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. EKRAN jest współfinansowany przez program Unii Europejskiej Media Training.
GU
Wajda School
Ostatnia aktualizacja: 21.06.2012
Krakowski Festiwal Filmowy: włoska branża filmowa
TVP będzie głównym partnerem medialnym Igrzysk Olimpijskich
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024