PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
PRACE ORGANIZACYJNO-PRODUKCYJNE Równolegle i przemiennie z pracami nad scenariuszem, producent zabiega o zapewnienie źródeł finansowania przyszłego filmu. Odbywa spotkania, wypijając hektolitry kaw i herbat, z redaktorami, dyrektorami programowymi, kandydatami na inwestorów, sponsorami, itd. przedstawiając na ogół na początku rozmów streszczenie scenariusza i opis jego najważniejszych parametrów, jak: tytuł roboczy, nazwiska odtwórców głównych ról, limit kosztów produkcji, czas realizacji i data premiery. Mile widziane są profesjonalnie przygotowane port folia, zdjęcia aktorów i życiorysy realizatorów. Przedmiotem rozmów jest oczywiście pozyskanie środków na produkcję.
Czytając założenia scenariusza lub jego wstępne wersje, producent zastanawia się wcześniej nad formatem filmu, skalą trudności w realizacji i co za tym idzie – sum potrzebnych na sfinansowanie. Ocenia też – scena po scenie - wiarygodność pozyskania elementów wymienionych w scenariuszu (inne będą dotyczyć filmu dokumentalnego, inne fabularnego). Ocenia też koszty z tym związane. Dotyczy to np. cytatów muzycznych, wizualnych, i innych, możliwości wykorzystania praw wizerunkowych osób żyjących, itd. Zastanawia się także nad detalami zdjęć i rozwiązaniami alternatywnymi o charakterze organizacyjnym, zmierzającymi do uproszczenia przyszłej realizacji bez utraty weryzmu i idei tekstu. Może to dotyczyć np. rezygnacji nocnych zdjęć, kosztownych planowanych wyjazdów w odległe plenery, rozważenia możliwości stosowania efektów specjalnych, komasowania scen i obiektów ze sobą celem zagwarantowania późniejszej szybkiej realizacji zdjęć, itd. Jeśli producent tych prac umysłowych nie może, z różnych względów, wykonać, lub – o zgrozo – nie umie tego zrobić, powinien zaangażować w tym okresie nie tylko współpracowników do prowadzenia administracji projektu (jak sekretarkę, księgowego, asystenta) ale może  i prawnika – np. specjalisty od praw autorskich, konsultantów i producenta wykonawczego.

Pomocny będzie w tej fazie developmentu zaangażowany fachowiec na okres wstępny. Jeśli nie jest to producent wykonawczy, przydatny będzie np. kierownik produkcji, który sporządzi wstępny kosztorys nie tylko prac okresu rozwoju projektu ale i przyszłego filmu oraz ułatwi kontakty producenta z przedstawicielami dostaw usług i sprzętu niezbędnego do realizacji. Doświadczenie i znajomość środowiska jest najcenniejszym walorem takiego skutecznego współpracownika. Kluczowe zadanie dla producenta to jednak sporządzenie wariantowego planu finansowania produkcji. Ponieważ wszystkie działania w fazie developmentu są względnie tanie (w stosunku do kosztów późniejszej produkcji) okres ten sprzyja wielostronnym nawiązywaniem kontaktów wśród potencjalnych współpracowników. Profesjonalne prezentacje projektów filmowych odbywające się na niektórych targach towarzyszących festiwalom filmowym mają nazwę "pitchingów" i są sztuką szybkiego i intrygującego przedstawienia założeń filmu ewentualnym koproducentom i zamawiającym.    

Development nie polega więc na zawieraniu umów z kluczowymi aktorami i realizatorami, lecz jedynie przygotowanie założeń tych umów i zapoznanie twórców z tematyką filmu. Producent także już w tej fazie szuka przyszłego dystrybutora filmu i ustala z nim nie tylko warunki techniczne jakie muszą spełniać gotowe materiały przyszłego filmu, ale także spodziewane nakłady na promocje i reklamę oraz antycypować rezultaty frekwencyjne. Często takie plany lub listy intencyjne od dystrybutora są warunkiem przyjęcia wniosku producenta o dofinansowanie prac developmentowych. A jedynie skompletowanie, przynajmniej na papierze, środków na sfinansowanie budżetu filmu, daje pewną gwarancję przejścia do fazy preprodukcji.


fot. A. Kędzierska / SFP

PRACE TOWARZYSZĄCE


Prace towarzyszące wcześniej wymienionym w okresie developmentu  to działania obliczone na poparcie projektu stosownymi chwytami marketingowymi, wsparciem merytorycznym ze strony specjalistów i recenzentów (np. projekt scenariusza historycznego wymaga naukowej oceny) oraz nieuchwytnymi zaletami samego producenta lub firmującego projekt reżysera jak asertywność, umiejętność prowadzenia negocjacji, zdolność szybkiej komunikacji werbalnej, słowność, punktualność… i wyrażany nieustannie entuzjazm dla projektu.

W sferze czysto materialnej znalezieniu inwestorów może pomóc np. realizacja wybranej sceny (demo, pilot, zwiastun, teaser) i jej prezentacja, wykonanie i dołączenie do portfolio opisującego film  (lub do wniosku o wsparcie finansowe) projektów scenograficznych, animatiku, layoutów i projektów kolorystycznych (to konieczne w wypadku animacji), wszelkiego typu próbek zdjęć, nagrań audio/wideo, fotosów, dokumentacji obiektów zdjęciowych i sylwetek  aktorów. Wszystkie te działania lub ich część będą handicapem w negocjacjach udowadniających że producent poważnie myśli o wdrożeniu projektu i działa zgodnie z wytyczoną i przemyślaną koncepcją.

Podsumowując prace wykonywane w trakcie developmentu, działania producenta (i często towarzyszącego mu reżysera) można określić działaniami o charakterze programowym i  planistycznym, obliczonym na pozyskanie wartościowych partnerów i środków na realizację filmu. 

Wszystkie te prace także kosztują, co już powiedzieliśmy, toteż warto zorientować się gdzie można uzyskać pieniądze na ich sfinansowanie – przynajmniej w połowie.


Michał J. Zabłocki
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
3. Kamera Akcja. Krytyk czy rzeczoznawca?
TVP SA: wnioski o koncesje dla TVP Dokument i TVP Rozrywka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll