PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Kino artystyczne, kino debiutantów wraca na wielką antenę. Jedna z najciekawszych inicjatyw filmowych ostatnich lat trafia do szerokiej publiczności.  Program „30 minut” wchodzi na antenę ogólnopolską,  w bardzo dobrym czasie –  co niedziela, w telewizyjnej Dwójce, chwilę po 22.

Co to jest „30 minut”? To nazwa programu, w którym co roku, od 7 lat, powstają filmy debiutantów. Powstają w Studiu Munka działającym przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. Wspaniali, młodzi reżyserzy i mnóstwo gwiazd – wśród nich Katarzyna Figura, Danuta Szaflarska,  Gabriela Muskała, i cała masa debiutantów. Niektórzy, młodzi, utalentowani,  od występów w „30 minutach” rozpoczęli swoją karierę.

8 marca 2012 roku w warszawskim kinie Kultura odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli, między innymi, Jerzy Kapuściński, dyrektor Programu 2 TVP, Wojciech Marczewski, pomysłodawca programu, reżyser  Dariusz Gajewski, szef artystyczny Studia Munka, a także młodzi filmowcy, którzy pierwsze swoje profesjonalne filmy zrobili właśnie w tym programie – Maria Sadowska, reżyserka "Non-stop kolor", Anna Maliszewska, reżyserka „Pokoju szybkich randek”, Piotr Subbotko, twórca "Glasgow" oraz Kuba Czekaj, reżyser nagradzanego dosłownie na całym świecie (m.in. w Japonii) świetnego filmu "Ciemnego pokoju nie trzeba się bać".


Goście spotkania: Wojciech Marczewski, Dariusz Gajewski, Piotr Subbotko, prowadząca spotkanie Grażyna Torbicka, Jerzy Kapuściński, Anna Maliszewska, Kuba Czekaj, fot. Jan Bogacz / TVP

Okazją był fakt wprowadzenia – decyzją Jerzego Kapuścińskiego – na antenę Programu 2 TVP filmów z programu „30 minut” w każdą niedzielę o 22.05. Widzowie widzieli już "Non-stop kolor", w najbliższą niedzielę obejrzą  debiut krótkometrażowy Borysa Lankosza, twórcy „Rewersu” – "Obcy VI".

Wojciech Marczewski, reprezentujący na spotkaniu Szkołę i Studio Wajdy,  przypomniał historię „trzydziestek”.  – Moje pokolenie, twórcy tacy jak Filip Bajon, Agnieszka Holland, Feliks Falk, mogli przejść przez dodatkową szkołę filmową, jaką był debiut telewizyjny. Teraz młodzi ludzie po skończeniu szkoły filmowej wpadają w czarna dziurę. Ten program powstał, aby skrócić czas od szkoły do debiutu pełnometrażowego - mówił Marczewski.


Dariusz Gajewski, fot. Jan Bogacz / TVP

 Idea znalazła poparcie u Jerzego Kapuścińskiego, wówczas dyrektora TVP Kultura oraz Jacka Bromskiego, szefa SFP. To właśnie w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich w 2005 roku powstała komórka, która była odpowiedzialna za stworzenie podwalin programu. Filmy powstawały przy współudziale TVP Kultura, Szkoły Wajdy, Stowarzyszenia, na początku również Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a po wejściu w życie Ustawy o kinematografii - Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.  Ponad dwa lata później przy Stowarzyszeniu powstało Studio Munka, producent filmowy, odpowiedzialny za program „30 minut”, ale także za „Pierwszy Dokument”, „Młodą Animację” oraz za debiuty pełnometrażowe. Szefem artystycznym Studia jest Dariusz Gajewski.

Gajewski podkreśla, że decyzje o skierowaniu filmów do produkcji nie są proste. Podczas ostatniego naboru do Studia, mieszczącego się przy siedzibie Stowarzyszenia Filmowców, wpłynęło aż 80 projektów! Selekcji dokonuje Rada Artystyczna, w skład której wchodzą:  Wojciech Marczewski, Filip Bajon, Jacek Bromski i Carmen Szwec  z TVP SA.  Budżet filmów waha się między 120 a 150 tysięcy złotych. Filmy mają swoich producentów wykonawczych, cenne jest to, że obok doświadczonych graczy rynku filmowego, często są to młodzi producenci, dla których „trzydziestka” jest szansą na profesjonalny debiut fabularny. Gajewski podkreśla, że producent nie zarabia na  produkcji,  wręcz  dokłada do niej, czy to wkład rzeczowy, czy pieniężny, czy oba naraz.


Piotr Subbotko, fot. Jan Bogacz / TVP

Filmy z programu „30 minut” od lat dobrze były znane środowisku filmowemu i krytykom, a sama inicjatywa cieszyła się poparciem i sympatią. Ale teraz „trzydziestki”, do tej pory prezentowane na festiwalach, w kinach studyjnych i na antenie TVP Kultura mają szansę trafić do szerszej publiczności.  – To wielka szansa dla twórców tych filmów – podkreślali wszyscy uczestnicy konferencji. Trudno się z tym nie zgodzić.

Jerzy Kapuściński, Dyrektor TVP 2 od lata 2011 roku, uważa, że między innymi w ten sposób telewizja publiczna „wraca do normalności”. Na antenie nadawcy publicznego, obok filmów i programów dla bardzo szerokiej publiczności, jest także miejsce na kino artystyczne. Podkreśla, że TVP 2 zaangażowana jest w produkcję ważnych filmów fabularnych, m, in. „Papuszy” Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, debiutu Filipa Marczewskiego, nowego filmu Władysława Pasikowskiego „Pokłosie”. Na antenie Dwójki od września gości pasmo dokumentalne „Polska bez fikcji” , jest tam również miejsce na teatr telewizji, a w przyszłości być może także – na artystyczną animację, z której Polska słynie na całym świecie.



Dariusz Gajewski, Anna Maliszewska, Kuba Czekaj, fot. Jan Bogacz / TVP

Należałoby podkreślić, że filmy z programu „30 minut”, choć określane są mianem kina artystycznego i są dziełem debiutantów, już nie raz zdobyły sympatię widzów festiwali, przeglądów i TVP Kultura. Dobrze skonstruowana akcja, osadzenie we współczesnej polskiej rzeczywistości, wyraziste kreacje aktorskie – to walory, dzięki którym te krótkie fabuły mają szansę zdobyć serce bardzo szerokiej publiczności. Jak mówi Wojciech Marczewski – „przemówić do milionów”.


Maria Sadowska, fot. Jan Bogacz / TVP



Anna Wróblewska
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  8.08.2013
Zobacz również
Kraków ma dla filmowców 1,5 mln zł. Zgłoszenia do 30 marca
„SCRIPT FIESTA” - konkurs na serial telewizyjny
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll