PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Międzynarodowy Festiwal Filmu Dokumentalnego w Amsterdamie (IDFA) zakończył się kilka dni temu, ale emocje wciąż jeszcze nie opadły. Nic dziwnego -  odbywająca się co roku pod koniec listopada impreza, dorobiła się pozycji najważniejszego festiwalu kina dokumentalnego na świecie.

Od dwudziestu czterech lat festiwal skrupulatnie pracuje na swoją pozycję lidera. To tam można oglądać premierowo filmy dokumentalne z całego świata, prezentowane i zapowiadane osobiście przez licznie obecnych w Amsterdamie reżyserów – od debiutantów po wielkie gwiazdy. Program tegorocznego IDFA jak zwykle nie zawiódł tych, którzy oczekiwali kina dokumentalnego z najwyższej półki. W ośmiu sekcjach konkursowych  oraz poza konkursem zaprezentowano niemalże 300 tytułów.

IDFA fot. Katarzyna Wilk

Oczywiście największe emocje wzbudzały filmy, które walczyły o nagordy. Cieszy fakt, że niezmiennie od kilku lat w programie IDFA nie brakuje polskich akcentów. W ciągu ostatniego pięciolecia zaprezentowaliśmy w Amsterdamie aż dwadzieścia rodzimych produkcji, a w 2010 roku krótki film Marcina Janosa Krawczyka „Sześć tygodni“ otrzymał nagrodę za najlepszy film krótkometrażowy. W tym roku Polakom niestety się nie poszczęściło, choć już sam udział w festiwalu to spore wyróżnienie, ogromna szansa na zauważenie, może także stać się przepustką do międzynarodowej kariery danego filmu czy artysty, gdyż tegoroczny festiwal mógł się poszczycić wizytą aż trzech tysięcy gości branżowych z całego świata.

Filmy o człowieku

W konkursie średniego metrażu pokazano „Cudze listy“ Macieja Drygasa, a w konkursie filmów studenckich „Paparazziego“ Piotra Bernasia ze Szkoły Wajdy i „Wycieczkę“ Bartosza Kruhlika  z Łódzkiej Filmówki. Poza konkursem obejrzeć można było popularną na całym świecie „Kołysankę z Phnom Penh“ Pawła Kloca (sekcja The Best of Fests) oraz równie znane międzynarodowej widowni „Vakha i Magomed“ Marty Prus (sekcja Panorama). W towarzyszącej festiwalowi sekcji DocNext zaprezentowano dwa krótkie filmy z serii „Wideonotacje“ Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych „ę“.

IDFA fot. Katarzyna Wilk

Od lat IDFA wygrywają filmy mocne, wyraziste i bezkompromisowe, skupiające się z jednej strony na filmowym komentarzu do najgorętszych wydarzeń na świecie, z drugiej – na intymnych, lecz  niebagatelnych historiach pojedynczego człowieka. Nie dziwi zatem werdykt jury, które nagrodziło koreański „Planet of Snail“ w reż. Seung-Jun Yi (Najlepszy Film Pełnometrażowy), opowiadający wzuszającą historię niewidomego i głuchego mężczyzny  oraz argantyński „Montenegro“ Jorge Gaggero (Najlepszy Film Średniometrażowy), pięknie sfilmowany obraz codzienności starszego mężczyzny żyjącego na odludnej wyspie. Zrozumiały jest również fakt, że widzom najbardziej podobał się „5 Broken Cameras“ Emada Burnaat i Guya Davidi ukazujący życie małej wioski w obliczu konfliktu izraelsko-palestyńskiego, sfilmowane przez jednego z mieszkańców za pomocą pięciu amatorskich kamer.  Nowością w tym roku były konkursy filmów muzycznych i związanych z ochroną środowiska. W tych sekcjach najlepsze okazały się „Last Days Here“ Dona Argotta i  Demiana Fentona oraz  „Bitter Seeds“ Michy X.Peleda.

Branżowe centrum świata

IDFA to nie tylko festiwal i filmowe prezentacje. W tym samym czasie odbywa się w Amsterdamie szereg imprez branżowych: jedne z największych na świecie targi filmowe Docs for Sale, IDFA Forum -  pitching projektów dokumenlanych, na którym wśród oceniających zasiadają najważniejsi redkatorzy zamawiający z największych światowych telewizji czy skierowana do młodych twórców IDFA Academy. Wszędzie tam można spotkać najważniejsze i najbardziej wpływowe osoby z międznarodowego środowiska dokumentalnego. Jak co roku w targach w ramach programu Polish Docs znalazło się kilkanaście najnowszych i najlepiej zapowiadających się polskich dokumentów. Producenci i reżyserzy mieli niepowtarzalną okazję na spotkanie się z najważnieszymi agentami sprzedarzy, dystrybutorami, dyrektorami i programatorami najważniejszych festiwali filmowych oraz uczestnictwa w licznych seminariach, panelach czy warsztatach.


Na tegorocznym IDFA polska obecność dodatkowo zaznaczona została przez wspólne świętowanie 10-lecia Szkoły Wajdy oraz 5-lecia projektu POLISH DOCS. Z tej okazji Szkoła wraz z Krakowską Fundacją Filmową były gospodarzami jednego z codziennych spotkań branży filmowej Guests meet Guests. „Niezwykle cieszy mnie, że widzę was tu co roku“, powiedziała na przy wejściu na imprezę Marijke Rawie z Expert Doc, która na IDFA doradza filmowcom i producentom w przygotowaniu strategii dla filmu w ramach Doc Aid Clinic. - „Polski dokument jest w świetnej formie. Oby tak dalej!“

International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA), 16-27 listopada 2011

http://www.idfa.nl/

Katarzyna Wilk
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  8.08.2013
Zobacz również
Rusza SCRIPT PRO 2012
Na Script Forum o developmencie – spotkanie z ekspertem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll