Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
Łukasz Barczyk został szefem Studia Filmowego Kadr – poinformowało Portalfilmowy.pl Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Przypomnijmy – trwają przekształcenia tzw. Instytucji Filmowych, a więc m.in. wytwórni i studiów (dawnych Zespołów) Filmowych. Proces ten jest konsekwencją uchwalenia ustawy o kinematografii. W zeszłym tygodniu pisaliśmy o decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o przekształceniu Studia Filmowego Kadr i Studia Filmowego Oko w instytucję kultury „Studio Filmowe Kadr” (studia podlegają bowiem resortowi kultury).
W liście do Portalu Filmowego Centrum Informacyjne MKiDN pisze: „Pełnienie obowiązków dyrektora nowoutworzonej instytucji kultury Studio Filmowe Kadr – Minister powierzył panu Łukaszowi Barczykowi.”.
Studio Filmowe Kadr – dawniej Zespół – to jeden z najstarszych producentów filmowych w Polsce, o niezwykle bogatej tradycji.
Zespół Filmowy Kadr został utworzony w 1955 roku, wraz z innymi Zespołami: Rytmem Jana Rybkowskiego, Startem Wandy Jakubowskiej, Syreną Jerzego Zarzyckiego, czy Iluzjonem Ludwika Starskiego. Szefem Kadru został wybitny reżyser Jerzy Kawalerowicz, który kierował nim aż do swojej śmierci w 2007 roku.
Słynna czołówka Kadru
Trudno przecenić zasługi Kadru dla polskiej kinematografii, tym bardziej trudno jego historię zmieścić w jednym akapicie. W Zespole Jerzego Kawalerowicza powstały najwybitniejsze filmy polskiej szkoły filmowej, „Popiół i diament” i „Kanał” Andrzeja Wajdy, „Eroika” i "Człowiek na torze" Andrzeja Munka, „Pociąg” i „Matka Joanna od aniołów” Kawalerowicza… A także największe superprodukcje, jak "Chłopi" Rybkowskiego czy nominowane do Oscara "Noce i dnie" Jerzego Antczaka. Ale także wspaniałe komedie Juliusza Machulskiego – „Seksmisja” i „Vabanki”.
Kierownikami literackimi (było to stanowisko odpowiadające za prace literackie, scenariuszowe, które były podstawą i najlepszą tradycją Zespołów) w Kadrze byli Tadeusz Konwicki, który nakręcił tam kilka filmów i Krzysztof Teodor Toeplitz.
Po śmierci Jerzego Kawalerowicza opiekę nad Kadrem przejął znany producent Jerzy Kapuściński, który ściągnął do Studia młodych ludzi, debiutantów. Pod jego kierownictwem powstały w Kadrze dwa znane filmy – nagrodzony Złotymi Lwami na festiwalu w Gdyni „Rewers” Borysa Lankosza oraz hit frekwencyjny tego roku – "Sala samobójców" Jana Komasy. Ostatnia produkcja, "Baby są jakieś inne" Marka Koterskiego przyciągnęła do kin w pierwszy weekend ponad 260 tysięcy widzów. W tej chwili trwa postprodukcja debiutu Leszka Dawida o zespole Paktofonika – "Jesteś Bogiem". Warto wspomnieć, że Kadr czynnie angażuje się w cyfryzację i renowację starych polskich filmów w ramach projektu KinoRP.
Łukasz Barczyk, który przejmuje schedę po Jerzym Kawalerowiczu i Jerzy Kapuścińskim, jest uznawany za jednego z najciekawszych przedstawicieli filmowego pokolenia debiutantów z lat 90-tych. Jego głośny debiut „Patrzę na ciebie Marysiu” z telewizyjnego cyklu „Pokolenie 2000” (notabene wymyślonego przez Jerzego Kapuścińskiego, ówczesnego szefa redakcji w Dwójce) otrzymał w 2000 roku nagrodę za debiut reżyserski na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Jego drugi film, "Przemiany" (2003), zdobył m.in. Specjalną Nagrodę Jury i Nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Turynie. Kolejnymi filmami w dorobku reżysera są "Nieruchomy poruszyciel" (2008) oraz najnowszy, z tego roku – "Italiani".
Łukasz Barczyk, fot. Akpa
Łukasz Barczyk ma 37 lat, jest absolwentem szkoły filmowej w Łodzi, a także wykładowcą i pedagogiem, związanym z macierzystą uczelnią.
Młody producent rozpoczyna swoją pracę w szczególnym momencie, momencie ważnych, wręcz historycznych przekształceń własnościowych, ale z drugiej – w momencie znaczących sukcesów, i artystycznych, i frekwencyjnych Studia. Portal Filmowy będzie starał się informować czytelników o planach i celach zarówno Kadru, jak i innych przekształcanych Instytucji Filmowych.
Przypomnijmy – trwają przekształcenia tzw. Instytucji Filmowych, a więc m.in. wytwórni i studiów (dawnych Zespołów) Filmowych. Proces ten jest konsekwencją uchwalenia ustawy o kinematografii. W zeszłym tygodniu pisaliśmy o decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o przekształceniu Studia Filmowego Kadr i Studia Filmowego Oko w instytucję kultury „Studio Filmowe Kadr” (studia podlegają bowiem resortowi kultury).
W liście do Portalu Filmowego Centrum Informacyjne MKiDN pisze: „Pełnienie obowiązków dyrektora nowoutworzonej instytucji kultury Studio Filmowe Kadr – Minister powierzył panu Łukaszowi Barczykowi.”.
Studio Filmowe Kadr – dawniej Zespół – to jeden z najstarszych producentów filmowych w Polsce, o niezwykle bogatej tradycji.
Zespół Filmowy Kadr został utworzony w 1955 roku, wraz z innymi Zespołami: Rytmem Jana Rybkowskiego, Startem Wandy Jakubowskiej, Syreną Jerzego Zarzyckiego, czy Iluzjonem Ludwika Starskiego. Szefem Kadru został wybitny reżyser Jerzy Kawalerowicz, który kierował nim aż do swojej śmierci w 2007 roku.
Słynna czołówka Kadru
Trudno przecenić zasługi Kadru dla polskiej kinematografii, tym bardziej trudno jego historię zmieścić w jednym akapicie. W Zespole Jerzego Kawalerowicza powstały najwybitniejsze filmy polskiej szkoły filmowej, „Popiół i diament” i „Kanał” Andrzeja Wajdy, „Eroika” i "Człowiek na torze" Andrzeja Munka, „Pociąg” i „Matka Joanna od aniołów” Kawalerowicza… A także największe superprodukcje, jak "Chłopi" Rybkowskiego czy nominowane do Oscara "Noce i dnie" Jerzego Antczaka. Ale także wspaniałe komedie Juliusza Machulskiego – „Seksmisja” i „Vabanki”.
Kierownikami literackimi (było to stanowisko odpowiadające za prace literackie, scenariuszowe, które były podstawą i najlepszą tradycją Zespołów) w Kadrze byli Tadeusz Konwicki, który nakręcił tam kilka filmów i Krzysztof Teodor Toeplitz.
Po śmierci Jerzego Kawalerowicza opiekę nad Kadrem przejął znany producent Jerzy Kapuściński, który ściągnął do Studia młodych ludzi, debiutantów. Pod jego kierownictwem powstały w Kadrze dwa znane filmy – nagrodzony Złotymi Lwami na festiwalu w Gdyni „Rewers” Borysa Lankosza oraz hit frekwencyjny tego roku – "Sala samobójców" Jana Komasy. Ostatnia produkcja, "Baby są jakieś inne" Marka Koterskiego przyciągnęła do kin w pierwszy weekend ponad 260 tysięcy widzów. W tej chwili trwa postprodukcja debiutu Leszka Dawida o zespole Paktofonika – "Jesteś Bogiem". Warto wspomnieć, że Kadr czynnie angażuje się w cyfryzację i renowację starych polskich filmów w ramach projektu KinoRP.
Łukasz Barczyk, który przejmuje schedę po Jerzym Kawalerowiczu i Jerzy Kapuścińskim, jest uznawany za jednego z najciekawszych przedstawicieli filmowego pokolenia debiutantów z lat 90-tych. Jego głośny debiut „Patrzę na ciebie Marysiu” z telewizyjnego cyklu „Pokolenie 2000” (notabene wymyślonego przez Jerzego Kapuścińskiego, ówczesnego szefa redakcji w Dwójce) otrzymał w 2000 roku nagrodę za debiut reżyserski na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Jego drugi film, "Przemiany" (2003), zdobył m.in. Specjalną Nagrodę Jury i Nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Turynie. Kolejnymi filmami w dorobku reżysera są "Nieruchomy poruszyciel" (2008) oraz najnowszy, z tego roku – "Italiani".
Łukasz Barczyk, fot. Akpa
Łukasz Barczyk ma 37 lat, jest absolwentem szkoły filmowej w Łodzi, a także wykładowcą i pedagogiem, związanym z macierzystą uczelnią.
Młody producent rozpoczyna swoją pracę w szczególnym momencie, momencie ważnych, wręcz historycznych przekształceń własnościowych, ale z drugiej – w momencie znaczących sukcesów, i artystycznych, i frekwencyjnych Studia. Portal Filmowy będzie starał się informować czytelników o planach i celach zarówno Kadru, jak i innych przekształcanych Instytucji Filmowych.
Anna Wróblewska
informacja własna / MKiDN
Ostatnia aktualizacja: 21.10.2011
Spektakl z Jandą na żywo w TVP!
Ministerstwo kultury o Studiach Filmowych
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2023