PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  18.10.2011

14 października odbyły się prezentacje nowych filmów z Europy środkowo-wschodniej podczas targów filmowych CentEast, które co roku towarzyszą Warszawskiemu Festiwalowi Filmowemu. Ich celem jest stworzenie platformy spotkania dla twórców filmowych z naszej części Europy z zagranicznymi agentami sprzedaży, dystrybutorami i przedstawicielami światowych Festiwali.

W tym roku przedstawiono 11 projektów, w tym trzy polskie: Andrzeja Jakimowskiego pod roboczym tytułem „Blind Watching”, który jest koprodukcją polsko-francusko-portugalską, Katarzyny RosłaniecBaby Blues” i Marii Sadowskiej „Dzień Kobiet”.


Maria Sadowska, fot.A. Kędzierska / SFP

Pierwszy anglojęzyczny film Jakimowskiego rozgrywa się w klinice okulistycznej w Lizbonie. Nowy trener wdraża metodę orientacji przestrzennej do pracy z grupą  niewidomych pacjentów, pochodzących z różnych krajów. Obsada filmu głównie pochodzi z Wielkiej Brytanii, ale również z Niemiec. Film jest obecnie w fazie postprodukcji i być może będzie gotowy wczesną wiosną. Reżyser i producent dopytywani o termin premiery wielokrotnie podkreślali, że nie tak ważne jest, żeby zdążyć z filmem na jakiś festiwal, jak dopracować film w szczegółach. Jakimowski zaznaczył, że jego poprzedni film „Sztuczki” miał dystrybucję w niemal wszystkich krajach europejskich i że chce wykorzystać zdobyte wówczas doświadczenia. W montażowni wraz z francuskim producentem i dystrybutorem przyglądają się każdej scenie. Chcą się upewnić, czy w sposób uniwersalny przemawia ona  do widzów. Czy jest czysta, prosta, odwołująca się do emocji i zrozumiała.

Nowy film Katarzyny Rosłaniec „Baby Blues” opowiada o nastoletniej matce. Podobnie jak poprzedni film „Galerianki” jest adresowany do młodej widowni, do której reżyserka, jak mało kto w Polsce, potrafi dotrzeć. Film ma już polskiego dystrybutora, Kino Świat.

Pełnometrażowy debiut fabularny Marii Sadowskiej wychodzi od znanej historii pracownicy supermarketu, która przeciwstawiła się bezwzględnie wykorzystującej ludzi korporacji. Film powstaje w Studiu Munka i będzie gotowy w przyszłym roku.

Wśród pozostałych projektów znalazł się „Delhi Dance” Iwana Wyrypajewa z Karoliną Gruszką w jednej z głównych ról. Film opowiada o sławnej tancerce, która stworzyła niezwykły taniec, który nazwała Delhi Dance. Film składa się on z siedmiu krótkich filmów, opowiadających o miłości, śmierci i tańcu. Jego akcja rozgrywa się w szpitalu, w którym spotykają się, wszyscy bohaterowie. Film będzie skończony w 2012 roku i nie ma jeszcze dystrybutora.

Kolejny projekt pochodził z Bułgarii. „Wiara, miłość i whiskey” opowiada o młodej Bułgarce (zagranej przez macedońską aktorkę Anę Stojanowską, którą widzowie 27. WFF zobaczyli również w filmie Milczo Manczewskiego„Matki”), która musi wybrać, czy złączy swoje życie z amerykańskim narzeczonym czy z przyjacielem, który jest alkoholikiem.

Projekt z Czech Bohdana Slamy, reżysera znanych u nas „Dzikich pszczół”,„Szczęścia” i „Mojego nauczyciela”, opowiada o związku Fogiego z Janą (świetnie znana w Polsce Ana Geislerova), z którą ma córeczkę, a z poprzedniego związku syna. Zaprezentowane na targach krótkie fragmenty pokazały dużą intensywność emocjonalną „Czterech słońc”.

Węgierski projekt Sabolcsa Hajdu jest współczesna adaptacją prozy Dostojewskiego „Gracz”, rozgrywająca się w kasynie w Las Vegas. Reżyser za swój wcześniejszy film o gimnastyku olimpijskim, „Białe dłonie”, otrzymał nagrodę „East of West”.

Rumuński reżyser Andrei Zinci w „Puzzle for un Orb” opowiada o łańcuchu cudownych zdarzeń we wszechświecie, których potrzeba, żeby dwie osoby mogły się spotkać. Jeszcze więcej trzeba, żeby mogły się pokochać. Film jest niemal gotowy, jego producenci pragną pokazać go w lutym 2012 roku na Festiwalu w Berlinie.

Film Renaty LitwinowejOstatnia bajka Rity” jest współczesną opowieścią, zawierającą elementy mitologiczne i baśniowe. W ostatnich 13 dniach życia Margaricie towarzyszy Śmierć w ludzkiej postaci.

Trudno o bardziej różną od wspomnianej baśni opowieść niż „Souless” Romana Prygunowa. Reżyser, który jest autorem wielu teledysków i reklam telewizyjnych pokazuje życie nowoczesnej Moskwy poprzez modne, nocne kluby, wielkie biura, sportowe samochody, wszelkiego rodzaju używki i piękne kobiety. Bohater filmu odniósł sukces i jest pewien, że panuje nad swoim życiem.

Akcja innego rosyjskiego filmu dzieje się w modnej, luksusowej restauracji.  BorisChlebnikow przedstawił jeden dzień z życia jej kelnerów, bardziej zajętych sobą niż obsługiwaniem klientów, i gości, którzy podejmują życiowe decyzje lub uświadamiają sobie sprawy, o których wcześniej nie dopuszczali. 

 

KS
informacja własna
Ostatnia aktualizacja:  19.10.2011
Zobacz również
Gloria Artis dla Yorama Grossa - australijskiego Disneya
Machulski i Marczewski w Radzie PISF
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll