PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W dniach 11 - 12 grudnia 2013 roku w warszawskim hotelu Bristol odbędzie się konferencja na temat rozwoju rynków audiowizualnych w nowych krajach Unii Europejskiej. Wśród gości znajdzie się między innymi Agnieszka Holland.
Szczyt audiowizualny „Od MEDIA do KREATYWNEJ EUROPY. Doświadczenia programu MEDIA w nowych krajach członkowskich. Wyzwania na przyszłość” rozpocznie się w środę 11 grudnia o godz. 9.55. Konferencję, której celem jest wymiana doświadczeń i informacji na temat wpływu Programu MEDIA Unii Europejskiej na rozwój rynków audiowizualnych w nowych Krajach Członkowskich i próba wypracowania rozwiązań dla pełniejszego uczestnictwa w nowym programie KREATYWNA EUROPA otworzą przemówienia Agnieszki Holland, wybitnej reżyserki filmowej oraz Jana Truszczyńskiego - Dyrektora Generalnego ds. edukacji, szkoleń, kultury i młodzieży w Komisji Europejskiej. Mowy wygłoszą również Monika Smoleń – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Witold Graboś - Zastępca Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.



Panele dyskusyjne rozpoczną się  o godz. 11. Pierwszy panel poświęcony będzie wpływowi polityki kulturalnej i medialnej Unii Europejskiej na modele produkcyjne i zachowania widowni filmowej  i telewizyjnej w Europie. Paneliści przyjrzą się również konsekwencjom transformacji ustrojowych w Europie i zastanowią nad pytaniem o to, czy mówienie o „Wschodzie” i „Zachodzie” Europy to anachronizm, skoro dwie części Europy zbliżają się do takiego momentu w integracji, że można już mówić o zatarciu dawnych podziałów. Moderatorką panelu będzie Ewa Mazierska, polska krytyczka, publicystka i wykładowczyni filmowa na University of Central Lancashire. W dyskusji udział wezmą Gyorgy Karpati -  zastępca przewodniczącego Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI), Anamaria Dutceac Segesten – wykładowczyni studiów europejskich na uniwersytecie w Lund (Szwecja) oraz  Andre Lange – szef departamentu informacji o rynkach i finansowaniu w Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym w Strasbourgu.

Kolejny panel skupi się na dobrych i złych stronach bycia producentem, dystrybutorem etc. w kraju z małą ilością mieszkańców mówiących w danym języku oraz znaczeniu solidnego narodowego systemu finansowania dla branży audiowizualnej, a także koprodukcjach małych krajów. Dyskusję poprowadzi Irena Strzałkowska – zastępczyni dyrektora Studio Filmowego TOR oraz polska przedstawicielka Eurimages. Rozmawiać będą Agnieszka Odorowicz, dyrektorka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz litewscy producenci: Kestutis Drazdauskas – prezes Litewskiego Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Filmowych, Uljana Kim – wielokrotnie nagradzana producentka m.in. „The Gambler” – laureata Specjalnej Nagrody Jury na tegorocznym Warszawskim Festiwalu Filmowym i Ieva Norvilienė – producentka, laureatka MEDIA New Talent Award na festiwalu filmowym w Cannes.

Czy Program MEDIA pomógł wzmocnić firmy audiowizualne? Ile finansowania pochodziło z prywatnych inwestycji, ile zaś z instytucji finansowych? Jakie wyzwania stoją przed Funduszem Gwarancyjnym Programu KREATYWNA EUROPA? Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć Linda Beath – konsultantka  ds. finansowania koprodukcji filmowych i projektów telewizyjnych i filmów dokumentalnych dla firm produkcyjnych z Ameryki Północnej i ekspertka takich programów dla producentów jak EAVE czy Screen Leaders, Tomasz Kozłowski  odpowiedzialny za rozwój produktów w Europejskim Funduszu Inwestycyjnym w Luksemburgu, Ilona Bicevska – młoda, prężna łotewska producentka i inicjatorka międzynarodowego projektu filmowego "15 Young by Young"  w którym wzięło udział 15 krajów i 15 filmowców opowiadających historie młodego pokolenia po upadku ZSRR, Renaud Redien-Collot – dyrektor ds. spraw międzynarodowych w paryskiej Novancia Business School oraz Ewa Puszczyńska, producentka m.in. wielokrotnie nagradzanej „IdyPawła Pawlikowskiego.


Uczestnicy i uczestniczki panelu “Going international for real” rozmawiać będą o sensie wprowadzania firmy na rynki zagraniczne, znaczeniu networkingu, sposobach na zwiększanie międzynarodowej rozpoznawalności swoich projektów i wpływie ważnych europejskie nagród na pozycję producenta. Moderatorką panelu będzie Anna Wydra, producentka i kierowniczka produkcji wielu filmów dokumentalnych i fabularnych, nominowana do Oscara za „Królika po berlińsku” Bartka Konopki. Swoimi doświadczeniami i opiniami podzielą się zaś Patrik Pašš, słowacki producent nagradzanych na całym świecie filmów fabularnych i dokumentalnych, Ioana Draghici, uczestniczka Nipkow Programm,  rumuńska producentka filmów prezentowanych m.in. na festiwalach w Locarno i San Sebastian, a także Danijel Hocevar, chorwacki producent ponad 40 filmów odnoszących międzynarodowe sukcesy artystyczne i komercyjne (nagrody na festiwalach w Sundance, Berlinie, Toronto i wielu innych), członek jury Nipkow Programm i ekspert EAVE i Uldis Cekulis – producent filmów dokumentalnych, laureat International Trailblazer na targach MIPDOC w Cannes.

O tym jak Program MEDIA zmienił praktyki zawodowe w prawie wszystkich naszych krajach, czy był inspiracją  do zmiany zasad programów operacyjnych narodowych instytutów i centrów filmowych i jaki wywarł wpływ na formę umów między stacjami telewizyjnymi a niezależnymi producentami filmowymi dyskutować będą Martin Blaney, reporter Screen International i wielokrotny członek jury Connecting Cottbus, Sofia Meetings, Moscow Business Square, Baltic Event, When East Meets West i MFF w Odessie, Riina Sildos – założycielka i szefowa Baltic Event – targów projektów w Tallinie, miejsca prezentacji poszukujących dofinansowania projektów z Europy środkowo-wschodniej, krajów nadbałtyckich i Skandynawii, Hrvoje Hribar – szef Chorwackiego Centrum Audiowizualnego i Tereza Šimíková – reżyserka filmów dokumentalnych, dziennikarka i koordynatorka współfinansowanych ze środków Programu MEDIA warsztatów DOK. Incubator.

Drugi dzień konferencji rozpocznie się spotkaniami uczestników konferencji w tzw. grupach roboczych pod przewodnictwem szefów MEDIA Desków z czterech nowych Krajów Członkowskich (część nietransmitowana). Każda z grup otrzyma dwa zagadnienia, do których będzie musiała się odnieść i znaleźć rozwiązania problemu i przedstawić swoje rekomendacje, uwagi i opinie.  Odpowiedzi na te osiem pytań sformułują swoisty manifest, czyli listę rekomendacji dotyczących problemów i doświadczeń nowych Krajów Członkowskich, które zostaną zaprezentowane o godz. 15 w części transmitowanej.

O godz. 11 można będzie obejrzeć prezentację Renate Rose, dyrektorki zarządzającej European Film Promotion – organizacji której celem jest promocja kina europejskiego i związanych z nim artystów. Cel ten realizowany jest poprzez prezentację fachowych wydawnictw i europejskich produkcji filmowych, organizację różnorakich przedsięwzięć na festiwalach i targach oferujących europejskim filmowcom większy dostęp do międzynarodowego rynku oraz promocję utalentowanych twórców filmowych najmłodszego pokolenia. Najważniejsze projekty realizowane przez European Film Promotion to Shooting Stars - projekt, który towarzyszy Międzynarodowemu Festiwalowi Filmowemu w Berlinie i w ramach którego organizowanych jest wiele wydarzeń dla prasy, środowiska filmowego oraz publiczności, mających na celu prezentację najbardziej utalentowanych aktorów najmłodszego pokolenia oraz Producers on the Move który ma swój finał co roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Jego celem jest prezentacja prasie i przedstawicielom przemysłu filmowego wybranych producentów. Od 2000 roku w projekcie wzięło udział blisko 100 producentów. W ramach tego projektu aranżowane są wywiady prasowe, spotkania i konferencje.Film Sales Suport ma zaś na celu wspieranie promocji filmów europejskich na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych odbywających się poza Europą.

Tylko nieliczne filmy z naszego regionu mają dystrybucję europejską. Dlaczego agenci handlowi nie są zainteresowani filmami z Nowych Krajów? Czy może kontakt między producentami tych filmów i agentami jest niewystarczający? Lub też budżety promocyjne są za niskie? Czy rewolucja cyfrowa i nowe sposoby konsumpcji dzieł audiowizualnych pomogą naszym filmom w ich „karierze” międzynarodowej? W jaki sposób możemy wykorzystać nowe możliwości dystrybucyjne? Odpowiedzi spróbują udzielić: Nikolaj Nikitin – moderator kolejnego panelu, selekcjoner Berlinale, założyciel i szef SOFA (School of Film Agents) – warsztatów skierowanych do organizatorów festiwali, kuratorów, dystrybutorów oraz innych młodych profesjonalistów, zajmujących się animacją i rozwojem kultury filmowej w swoich regionach, których pierwsza edycja odbyła się w tym roku we Wrocławiu, Irina Orssich  odpowiedzialna za Audience Development w Programie MEDIA,  Marketa Hodouskova – dziennikarka Film New Europe i kuratorka A l’Est du Nouveau’, festiwalu filmów z Europy Środkowej i Wschodniej w Rouen we Francji, oraz Izabela Kiszka-Hoflik – szefowa Działu Upowszechniania Kultury Filmowej i Promocji Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

O godz. 12.45 Maciej Dydo, naczelnik Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa zaprezentuje raport „Badanie rynku audiowizualnego. Konkurencyjność sektora audiowizualnego Polski – wyzwania dla dystrybutorów” przygotowany przez Ministerstwo we współpracy z MEDIA Desk Polska i Stowarzyszeniem Filmowców Polskich. Wersja elektroniczna raportu będzie dostępna do pobrania na stronie internetowej MEDIA Desk Polska.

Ostatni panel konferencji poświęcony będzie roli telewizji publicznej w przemyśle audiowizualnym nowych Krajów Członkowskich. Dyskusji przewodzić będzie Juliusz Braun, prezes Telewizji Polskiej, zaś udział wezmą: Vaclav Mika, prezes słowackiej telewizji publicznej,  Rasa Miškinytė, litewska producentka i wieloletnia szefowa działu produkcji filmowej i redaktorka zamawiająca LRT (państwowej litewskiej telewizji) oraz Michał Kwieciński –prezes Akson Studio, jednej z czołowych firm producenckich w Polsce która wyprodukowała 30 kinowych i telewizyjnych filmów fabularnych i 35 seriali telewizyjnych.

Intencją organizatorów szczytu audiowizualnego  była próba oceny kondycji rynków audiowizualnych, szczególnie tych zlokalizowanych w Europie Środkowej i Wschodniej oraz do wskazania kierunków ich rozwoju w przyszłości. Wszycy ci, którzy nie będą mogli osobiście uczestniczyć w konferencji będą ją mogli śledzić  na żywo w Internecie na stronie MEDIA Desk Polska. Językiem roboczym szczytu jest angielski. Organizatorzy zapewniają jednak tłumaczenie symultaniczne. Widzowie będą mogli zatem wybrać język w którym obejrzą transmisję.

Więcej informacji i szczegółowy program konferencji na stronie MEDIA Desk Polska.

PZ
MEDIA Desk
Ostatnia aktualizacja:  12.12.2013
Zobacz również
Co to są utwory osierocone?
Forum wokół Kina: kiedy, o czym, gdzie?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll