PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Prezentujemy referat wygłoszony na Międzynarodowym Festiwalu Producentów Filmowych Regiofun 25 października 2013 roku w Katowicach,
Prezentujemy referat wygłoszony na Międzynarodowym Festiwalu Producentów Filmowych Regiofun 25 października 2013 roku w Katowicach,

Szanowni Państwo, chciałabym przedstawić kilka faktów na temat produkcji i dystrybucji filmów dla dzieci i młodzieży w Europie jako zarzewie dzisiejszej debaty.


Magiczne drzewo, fot. Forum Film

W Polsce od 2005 roku powstały zaledwie cztery pełnometrażowe polskie filmy dla młodej widowni, które doczekały się regularnej dystrybucji kinowej. Jeden z nich, “Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki, otrzymał liczne wyróżnienia. Jeden z odcinków serii “Magiczne drzewo”  otrzymał m.in. nagrodę Emmy. A jednak ten najbardziej w ostatnich latach utytułowany film dla dzieci przyciągnął do kin tylko 190 000 widzów.

Spójrzmy na przykłady wyników kasowych filmów dla młodej widowni w ostatnich latach:

Shrek 3, 2007 –  ok. 3 350 000
Madagaskar 2, 2009 – ok. 500 000
Epoka lodowcowa 3: Era dinozaurów, 2009 – ok. 2 000 000
Epoka lodowcowa 2: Odwilż,  2006  – ok. 2 000 000
Alicja w Krainie Czarów, 2010 – ok. 1 100 000
Kot w butach, 2012 – ok. 1 000 000

dane: Box Office pl dla SFP

Dominacja hollywoodzkiego systemu filmowego jest cechą rynków kinowych w całej Europie. A przecież w Polsce udział kina narodowego jest stosunkowo wysoki. Na czym więc polega problem z filmem dla dzieci?

Polski Instytut Sztuki Filmowej zachęca polskich producentów do aplikowania z projektami dla młodej widowni. Najbardziej widoczne skutki tej polityki widoczne są w dziedzinie filmu animowanego, zwłaszcza we wzrastającej liczbie serii animowanych. Największym problemem dla polskich producentów jest znalezienie drugiego źródła finansowania. W Polsce telewizja publiczna nader rzadko angażuje się w tego typu projekty, podczas gdy w wielu krajach europejskich udział nadawcy publicznego jest czynnikiem decydującym o rozwoju filmu dla dzieci.
 
A jednak zdarzają się pozytywne przykłady dystrybucji filmów ze Starego Kontynentu w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich. 

Asterix na Olimpiadzie (Francja i cztery inne kraje), 2008 – ok. 700 000 widzów
Disco Robaczki (Dania, Niemcy), 2010 – ok. 600 000
Renifer Niko ratuje Święta, (Finlandia i cztery kraje), 2009 – ok. 400 000

dane: Box Office pl dla SFP

Jak łatwo zobaczyć, europejskie filmy mają dystrybucyjny potencjał, ale dystrybucja filmów dla młodej widowni wymaga troski i stworzenia specjalnego modelu wsparcia dla filmów dziecięcych, dobrze znanego w wielu europejskich krajach.  Na stronie duńskiego Instytutu Filmowego czytamy: “Dania tradycyjnie przywiązuje dużą wagę do twórczości filmowej dla dzieci i młodzieży i uznaje prawo dziecka do artystycznej refleksji nad życiem. Wierzymy, że dobre kino porusza i pobudza serce i umysł. Duńska polityka w dziedzinie filmu konsekwentnie rozwija kulturę filmową dla dzieci. Od 1982 roku duńskie prawo filmowe dedykuje 25 proc. wszystkich dotacji filmowi dla dzieci i młodzieży. Miało to ogromny wpływ na spójność, jakość i wielkość produkcji. 

W 2007 roku Duński Instytut Filmowy dofinansował osiem filmów kinowych dla młodej widowni ze wszystkich 17. Dotacje Instytutu pokryły 44 proc. ich budżetów. Wszystkie te filmy powstały w kooperacji ze stacjami telewizyjnymi:



Źródło: Danish Film Institute

Chciałabym przedstawić kilka danych Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego na temat produkcji filmów dla dzieci w Europie między 2000 a 2008 rokiem.



Źródło: European Audiovisual Observatory

W Europie produkowano w okresie 2000-2008  średnio 29 filmów.  Wielka piątka produkuje ok. 37 proc. wszystkich fabularnych filmów aktorskich dla dzieci i młodzieży, z czego Skandynawia - ok. 34 proc. całości, kraje Europy Zachodniej ok. 21 proc., a Środkowo-Wschodnia Europa zaledwie 9 proc.!

Biorąc pod uwagę łączną produkcję w tych regionach Europy widać wyraźnie, że filmy dla dzieci zajmują znacznie większy udział w ogólnej wielkości produkcji w regionach skandynawskich, podczas gdy nasz region jest tu zdecydowanie w defensywie.

Dziękuję za uwagę.

(tłumaczenie z jęz. angielskiego)

Anna Wróblewska
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Program EKRAN - zgłoś się!
Polacy w Berlinie!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll