PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  14.08.2012
39. edycja odbywającego się w Ińsku festiwalu zaczęła się i zdążyła nabrać prędkości. W ciągu pierwszych czterech dni wyświetlono już piętnaście filmów, wśród których znalazły się pokazy premierowe i najciekawsze tytuły z tegorocznego repertuaru kin.

Szczególną rolę odgrywa tu cykl „Kino naszych sąsiadów”, w ramach którego wyświetlane są interesujące pozycje z Czech, Słowacji, Rosji i Niemiec. Festiwal zainaugurowała polska premiera błyskotliwej i ciepłej czeskiej komedii „Damskie pokusy”. W sobotę wyświetlono „Dowód osobisty”, film o dorastaniu w Czechach lat 70.; można było też się wybrać na najnowszą interpretację „Fausta” - głos Aleksandra Sokurowa w dyskusji nad nowoczesnym człowiekiem. W niedzielę zainteresowanie wzbudziła kronika ludzkiego zezwierzęcenia w ekstremalnych warunkach przyrody: „Syberia, Monamour”, choć i przedstawione w filmie „Sygnał” czeskie studium reakcji na obcość spotkało się z uznaniem publiczności.


"Jutro będzie lepiej", fot. materiały prasowe

Najważniejszym punktem cyklu „Nowe kino polskie” był jak dotychczas pokaz przejmującego i dojmująco prawdziwego „Jutro będzie lepiejDoroty Kędzierzawskiej, historii trzech młodych emigrantów zza wschodniej granicy, połączony z rozmową reżyserki i operatora ze zgromadzonymi w sali widzami. W kinie plenerowym można było przypomnieć sobie „W ciemnościAgnieszki Holland.

Kolejny z cykli: „Za cieśninę Bosfor” otworzyły dwa głośne (choć kameralne) filmy uznanych reżyserów. „MiódSemiha Kaplanoğlu i oskarowe „RozstanieAsghara Farhadiego.

Nie zawodzi również wybór dokumentów. Niewątpliwie jednym z najciekawszych jak dotąd punktów programu okazało się zderzenie dwóch filmów, stanowiących komentarz do dzisiejszej sytuacji politycznej Europy z perspektywy jej skrajów. „Gnarr na prezydenta” jest autentyczną historią satyryka, który wygrywa wybory na prezydenta Reykjaviku, stolicy Islandii. „Pocałunek Putina” to wnikliwy zapis kariery i przemiany, jaka stała się udziałem pewnej członkini proputinowskiej organizacji Nasi.


"Nietykalni", fot. materiały prasowe

Codziennie wieczorem odbywają się pokazy plenerowe, przypominające popularne filmy kinowe ostatnich miesięcy. Oprócz wspomnianego już "W ciemności", na darmowych seansach pokazywano również „Nietykalnych”, najbardziej kasowy film we Francji w tym roku oraz brytyjski horror z Danielem Radcliffem w roli głównej „Kobieta w czerni”. Innym tradycyjnym elementem ińskiego festiwalu są (również darmowe) filmowe poranki, na których, przy sali zapełnionej po brzegi, pokazywane są produkcje kierowane do najmłodszych widzów; w tym roku była to m.in. nowa wersja klasycznej baśni braci Grimm „Królewna Śnieżka”.

Osobną atrakcją są również niefilmowe imprezy towarzyszące. Gościem Ińska w sobotę była Maria Czubaszek, czarująca widownię długim, błyskotliwym monologiem, z rzadka tylko przerywanym przez jej rozmówcę. W niedzielę z kolei publiczność bawił Grzegorz Halama z programem „Żule i bandziory”. Interesującym akcentem było też poprowadzone w tonacji serio spotkanie poświęcone Korei Północnej.

Redakcja gazety festiwalowej „Ińskie Point”
Ostatnia aktualizacja:  18.08.2012
Zobacz również
Animowana drzazga czyli przegląd filmów studia ANIMA-POL
Polskie filmy we Włoszech
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll