PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

W konkursowym zestawie polskich animacji znalazły się 23 tytuły. Przytłaczającą większość stanowią filmy młodych.

Konkurują z nimi... „Kołysanka” i „Dr Charakter przedstawia 2Piotra Dumały, wybitnego reżysera i pedagoga, „AfternoonIzabeli Plucińskiej, znakomitej polskiej specjalistki od animacji plastelinowej, mieszkającej i pracującej w Berlinie, oraz „KinefakturaMarcina Giżyckiego, znanego historyka sztuki i znawcy światowej animacji, od kilkunastu lat także niezwykle interesującego reżysera.


Kadr z filmu "Kołysanka", fot. Animator

„Kołysanka” to fragment większej całości. Utrzymany w surrealistycznej poetyce animowany klip do słynnego utworu Krzysztofa KomedyRosemary's Baby” (w wykonaniu samego kompozytora) pochodzi z pełnometrażowego dokumentu Nataszy Ziółkowskiej-KurczukKomeda, Komeda”. „Dr Charakter przedstawia 2” to druga część pastiszu telewizyjnych programów typu „spotkania z ciekawym człowiekiem” (w latach 1956-1981 taki program w naszej telewizji prowadziła Irena Dziedzic). W pełnym purnonsensowego humoru filmie Dumały gospodarzem animowanego talk-show jest nestor polskiej krytyki dr Jerzy Płażewski, tworząc doprawdy aktorską kreację. Tym razem rozmawia między innymi z mężczyzną, który nauczył mrówkę jeść nożem i widelcem, Heleną-Maszyną, uwielbiającą prasować, oraz staruszkiem bezskutecznie poszukującym angielskiego gwintownika. Bardzo lubię typ humoru Dumały, imponujący jest jego animowany warsztat, choć z utęsknieniem czekam na kontynuację tej drugiej – rozpiętej gdzieś między Kafką a Dostojewskim – ścieżki jego poszukiwań twórczych. Fascynujące były także zrealizowane przed trzema laty: komputerowa „Walka, miłość i praca” oraz fabularny „Las”. Mam nadzieję, że te poszukiwania artystyczne Dumały także znajdą niebawem swe kontynuacje.

„Kinefaktura” Marcina Giżyckiego to trzy wariacje na temat grafiki „Mechanofaktura. Kontrasty dynamiczne” Henryka Berlewiego z 1924 roku. Pomysłowe, zgrabnie zrobione, nowohoryzontalne.


Kadr z filmu "Drwal", fot. Animator

Spośród filmów studenckich największe wrażenie robi „DrwalPawła Dębskiego, posępny film o wrażliwym chłopczyku i jego skrajnie depresyjnym, wpadającym w stany szaleńcze ojcu, nagrodzony już w Krakowie (Srebrny Lajkonik), Turynie, Łodzi i Zielonej Górze, oraz „CarnalisAnity Kwiatkowskiej-Naqvi, przejmująca animacja rozkładającego się mięsa. Warto dodać, że obie etiudy studenckie powstały pod opieką artystyczną profesora Piotra Dumały.

Godne zauważenia  – moim zdaniem – są także: oparty na japońskich ideogramach „Miraż” studiującej w łódzkiej szkole filmowej Izumi Yoshidy, zainspirowany kołysanką Janiny PorazińskiejBył sobie królTytusa Majerskiego, dowcipna opowieść o polskiej emigracji zarobkowej w Anglii „Pieska odyseja 2006Macieja Majewskiego oraz  zainspirowana malarstwem Fernanda Botera opowieść lotniczo-detektywistyczna „Tajemnica Góry MalakkaJakuba Wrońskiego. Kto zatem wygra – mistrz czy jego studenci, dowiemy się o tym ostatniego dnia festiwalu.  
        

 

Jerzy Armata
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.07.2012
Zobacz również
Nowe Horyzonty. Panorama: Dziki kontynent
Włosi nagradzają "Glasgow"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll