PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Zwana także sekcją „Quinzaine des Realisateurs” to kategoria stworzona przez francuską gildię reżyserów po wydarzeniach maja 68. W jej ramach, odkrywane są  szerszej publiczności promowane filmy nowatorskie, awangardowe, niezależne. Na 21 zaproszonych przez francuskich reżyserów filmów, aż 10 to produkcje francuskie lub coraz liczniejsze francuskie koprodukcje.

W Cannes na francuskie filmy nie jest wcale łatwiej się dostać, niż na pozostałe. Dowodzi to, że Francuzi wciąż lubią swoje kino.


Kadr z filmu La Noche de enfrente, w reż. R. Ruiza / Źródło: MFF w Cannes

W tym roku Cannes czeka na przedostatni film zmarłego  w 2011 Rauola Ruiza „La noche de enfrente”. Ma to być filmowy testament mistrza filmowej zabawy konwencją, który, choć jest Chilijczykiem, połowę swojego życia spędził na wygnaniu we Francji. Nowy film „The We and the I” pokaże także Michael Gondry. Zdjęcia do tego - jak sam go reżyser nazywa - eksperymentalnego projektu społecznego realizowane były na nowojorskim Bronxie. Film opowiada historię transformacji jednej z lokalnych grup młodzieżowych.

Ciekawie zapowiada się francusko-szwajcarska satyra na europejski system bankowy „Operation Libertad", w reżyserii byłej rockowej gwiazdy gitary Nicolasa Wadimoffa. Interesujące jest także kino Francji wielokulturowej, tworzone przez reżyserów etnicznych  o ambicjach politycznych, ukazujących świat religijnej nietolerancji, społecznego nieprzystosowania, dalekich od francuskich mieszczuchów i intelektualistów bohaterów, poszukujących swojej nowej tożsamości, jak „ Le Repenti” Merzaka Allouache czy „Hold Back” Rachida Djaidani.
      
 Na 7 filmów w sekcji „Critics Week” (rezultat wyboru francuskich krytyków) znów prawie połowa to debiuty francuskie lub międzynarodowe koprodukcje z udziałem finansowym Francji. Miłośnicy talentu lubianego we Francji aktora Louisa de Lencquesaing zapewne z niecierpliwością czekają na jego filmowy portret i zarazem późny debiut pt. ”In a Rush”. W programie są także pierwsza długometrażowa fabuła belgijsko-francuska „Beyond the Wall” Davida Lamberta o „kochających inaczej” oraz izraelsko-francuski „God’s Neighbors”, w reż. Meni Yaesha, o kruchej tolerancji wobec inności.


Kadr z filmu Operation Libertad, w reż. N. Wadimoffa / Źródło: MFF w Cannes

Jednym z najbardziej oczekiwanych tytułów w sekcji „Uważne spojrzenie” („Un Certain Regard”) jest nowy film kanadyjsko-francuski Xaviera Dolana „Laurence Anyway”.  Czy będzie to kolejne autobiograficzne wyznanie, jak przy jego niewątpliwym debiucie „Zabiłem swoja matkę”? Rzecz ma być o miłości szalonej, niszczycielskiej i fascynującej zarazem, a jedną z głównych ról zagra znakomita francuska aktorka Natalie Baye. Porównywany mimo młodego wieku do mistrzów Francuskiej Nowej Fali Dolan znany jest w Polsce z nie mniej udanego drugiego filmu "Wyśnione miłości"

Aktorskie kreacje dla których warto oglądać filmy w sekcji „Uważne spojrzenie”, to także nowy film Joachima Lafossa „A pedre la vaison” ze znakomitym i pamiętnym z „Proroka” Tahirem Rahimem, miłosny dramat z XIX wieku Sylvie Verheyde „Confession of a child of the century”, młodszego mężczyzny do starszej kobiety, w którą wciela się Charlotta Rampling oraz „Trois Mondes” Catherine Corsini. Ten ostatni film wydaje się być inspirowany „Dzieckiem” braci Dardennow i to nie tylko za sprawą grającej w nim nielegalnej mołdawskiej imigrantki Arty Dobroshi .

Tak jak w innych sekcjach i tutaj pojawi się również nowe etniczne kino francuskie z egzotycznymi bohaterami i tematami.  Przykładem francusko-senegalsko-niemiecka „La Pirogue” Moussy Toure, nie pierwsza i nie ostatnia zapewne historia marzeń senegalskiego rybaka o raju w szczęśliwej Europie i desperackiej ucieczce do niej.
 


Mariola Wiktor
Korespondecja z Cannes
Ostatnia aktualizacja:  20.06.2012
Zobacz również
Wojciech Pszoniak w Iluzjonie
Film o Bobie Marleyu otworzy Krakowski Festiwal Filmowy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll