PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Instytut Pamięci Narodowej zaprasza na seminarium popularnonaukowe "Z kamerą po PRL-u. Polskie kino powojenne: twórcy i filmy. Temat: Kino według Kazimierza Kutza." Spotkanie odbędzie się 16 kwietnia 2012, godz. 17.00–18.30 w Centrum Edukacyjnym IPN „Przystanek Historia” ul. Marszałkowska 21/25 (przystanek tramwajowy Trasa Łazienkowska)

Kazimierz Kutz należy do artystów, którzy nie boją się prowokować, wywoływać kontrowersji, zarówno przez swoją twórczość, jak i działalność pozafilmową. Był jednym z reżyserów tworzących polską szkołę filmową, choć jego dzieła wydawały się stanowić opozycję wobec jej kanonicznych utworów. Koncentrował się na doświadczeniach zwykłych ludzi, zupełnie inaczej podchodził do kwestii heroizmu, proponował także odmienny styl i estetykę. Z kolei lata 60., obok mniej udanych i znanych filmów, przyniosły również wnikliwe obserwacje ówczesnej rzeczywistości społecznej, ale też stanu ducha Polaków. Niektóre z tych dzieł, jak choćby "Ktokolwiek wie...", dopiero po latach ujawniają swoją prawdziwą wartość.


Kadr z filmu "Nikt nie woła, fot. Fototeka Filmoteki Narodowej.

Kutz nie bez powodu bywa nazywany piewcą Śląska. "Sól ziemi czarnej", "Perła w koronie" i "Paciorki jednego różańca" były osadzone w konkretnych wydarzeniach historycznych, schodzą one jednak na dalszy plan, ustępując miejsca mitowi. Dla reżysera najważniejsze było odtworzenie śląskiej kultury, mentalności. Filmy te ukazywały budowanie wspólnoty opartej na miłości do ojczyzny, dużej, ale przede wszystkim małej, a także na systemie wartości (rola rodziny) i codziennych rytuałach, związanych z rytmem życia. Paciorki jednego różańca przyniosły jednak gorzkie podsumowanie, ukazując stosunek władzy do tradycji, niszczenie kultury materialnej i symbolicznej, będącej dziedzictwem regionu. Reżyser podejmował kwestię niełatwych wyborów związanych z samookreśleniem Ślązaków, dostrzegając również problem postrzegania ich przez Polaków z innych części kraju. Do tematów śląskich Kutz powrócił na początku lat 90., ponownie odwołując się do historii tego regionu, tym razem do początku lat 80. XX w.
Pokazane zostaną fragmenty następujących filmów: "Krzyż Walecznych" (1958), "Nikt nie woła" (1960), "Ludzie z pociągu" (1961), "Milczenie" (1963), "Ktokolwiek wie..." (1966), "Sól ziemi czarnej" (1969), "Perła w koronie" (1971), "Paciorki jednego różańca" (1979), "Na straży swej stać będę" (1983), "Do piachu..." (1989), "Zawrócony" (1994), "Śmierć jak kromka chleba" (1994), "Pułkownik Kwiatkowski" (1995).

Wykład poprowadzi prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski, historyk filmu, autor m.in.: "Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu", Warszawa 2000; "Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego", Bydgoszcz 2005; "Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji", Kraków 2005; "Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej", Kraków 2006; "Kino polskie po roku 1989", Bydgoszcz 2007.


EJ
IPN
Ostatnia aktualizacja:  20.06.2012
Zobacz również
Wyniki 7. edycji Quest Europe
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll