Podczas kończącego się już nowojorskiego festiwalu filmów dokumentalnych w Museum of Modern Art (MoMA) dwukrotnie odbyła się projekcja filmu Wojciecha Staronia "Argentyńska lekcja". Jego drugi, niedzielny pokaz, zwieńczony był spotkaniem z samym reżyserem, którego twórczość przyjęto bardzo ciepło.
W 1998 roku Wojciech Staroń nakręcił dokument "Syberyjska lekcja" – opowieść o młodej nauczycielce, która wyjeżdża w okolice jeziora Bajkał, by uczyć ojczystego języka potomków polskich zesłańców. Po latach filmowiec pobrał się z bohaterką swojego obrazu i wraz z dwojgiem dzieci wyjechał do Argentyny. W "Argentyńskiej lekcji" skupia się na przeżyciach swojego 8-letniego syna, dla którego przeprowadzka jest czymś więcej, niż tylko spotkaniem z nowym językiem. Za sprawą argentyńskiej przyjaciółki, 11-letniej Marcii, mały Janek poznaje nieznany mu dotychczas gorzki smak dzieciństwa, przedwcześnie skażony dorosłymi problemami.
Kadr z filmu "Argentyńska lekcja" Wojciecha Staronia, fot. Nowe Horyzonty.
Amerykańska widownia doceniła estetyczne walory filmu. Podczas spotkania z publicznością reżyser zdradził, że dokument zrodził się bez scenariusza, choć pewne rzeczy musiał zawczasu przygotować. Dodał, że "Argentyńska lekcja" będzie prezentowana na festiwalu filmów dokumentalnych True/False w Columbii (w stanie Missouri) oraz na międzynarodowym festiwalu w Minneapolis (Minnesota). Dzięki temu dokument Staronia być może powiększy swoją i tak pokaźną już pulę wyróżnień: póki co zawiera ona między innymi Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Kantonie, Srebrnego Niedźwiedzia zdobytego na Berlinale oraz Srebrnego Gołębia z festiwalu DOK Leipzig w Lipsku.
Tegoroczny festiwal Documentary Fortnight 2011: MoMA’s International Festival of Nonfiction Film and Media trwa od 16 do 28 lutego i przedstawia 27 filmów z 10 krajów. Ta istniejąca od 2001 roku niekonkursowa impreza stanowi wizytówkę tego, co dzieje się obecnie w filmie dokumentalnym i w mediach. Założeniem jego organizatorów jest badanie relacji między sztuką współczesną i filmem niefabularnym oraz odzwierciedlanie nowych obszarów w filmie niefikcyjnym.