PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Allan Starski ocenia scenografię tegorocznych kandydatów do Oscara - Żaden z nominowanych filmów mnie nie powalił.

- Jak scenograficznie wypadają tegoroczni kandydaci?
- Może powinienem być bardziej pokorny, ale powiem szczerze. Żaden z nominowanych filmów mnie nie powalił. Nie było takiego scenograficznego "wow". Nie zastanawiałem się "jak oni to wykombinowali". Ale (…) podoba mi się bardzo scenografia w "Hugo" i w "Artyście". W przypadku "Artysty" jest ona może trochę wtórna, ponieważ naśladuje manierę filmu niemego i czarno-białego. Z kolei w "Hugo" podoba mi się połączenie 3D, ale takie, które nie męczy widza, z bardzo dobrą, trochę bajkową scenografią i efektami specjalnymi. Tym razem komputerowe zabiegi nie dość, że nie popsuły przyjemności oglądania filmu, to zostały zastosowane z dużym smakiem. Gdy ogląda się "Hugo" nie myśli się o 3D tylko o przyjemności oglądania, jakiej dostarcza ta technologia. Podobnie na miejscu 3D było w "Avatarze", choć tam mieliśmy do czynienia ze stworzeniem świata zupełnie nieistniejącego. A tu mamy świat, który znamy, a 3D pozwala nam go lepiej obejrzeć. Przykładem tego, jak można nie męcząc widza wspaniale wykorzystać 3D jest otwierająca scena "Huga": kamera wjeżdża w ulice Paryża, mknie między pociągami i dociera do chłopca ukrytego za wielkim zegarem. Świetne i potrzebne ujęcie. Powinienem coś powiedzieć  o znakomitej scenografii Stuarta Craiga do "Harry’ego Pottera", ale jestem już tą serią trochę zmęczony.


"Hugo i jego wynalazek", fot. UIP

- A które z aktorskich kreacji zwróciły pana uwagę?

- Oczywiście wszyscy, którzy oglądali "Żelazną damę" zapamiętają Meryl Streep. Dobrze oceniam Michelle Williams jako Marylin Monroe, z tym że, ja ciągle pozostaję pod wrażeniem prawdziwej Marylin - każda wcielająca się w nią aktorka jest trochę na straconej pozycji. Za to dobrze zagrały aktorki z dość zlekceważonego u nas filmu "Służące". Zresztą sam na początku niewiele o nim słyszałem. Warto zwrócić uwagę na rolę Violi Davis. Zawsze są też na Oscarach wielcy przegrani, dla których zabrakło nawet nominacji. W tych kategoriach myślę o "Musimy porozmawiać o Kevinie" z fantastyczną Tildą Swinton. Bardzo żałuję, że nie uzyskała nominacji. To świetna rola.


Allan Starski i Ewa Braun - zdobywcy Oscara za "Listę Shindlera", fot. T. Jędrzejowski / SFP

- Nie da się uciec od polskich akcentów na tegorocznych Oscarach. Pan bardzo chwalił film Agnieszki Holland.
- Rzeczywiście wyrażam się o "W ciemności" bardzo pozytywnie, bo to bardzo dobry film. Oczywiście z całego serca kibicuję Agnieszce Holland. Muszę jednak dodać, że dość późno, ale obejrzałem "Rozstanie" Asghara Farhadiego. Uważam, że to także bardzo dobry film. A w dodatku pochodzący z takiego rejonu świata, którego kinematografii do tej pory nie znałem. Teraz wiem, że Agnieszka ma bardzo silną konkurencję.

- Trzymamy także kciuki za Janusza Kamińskiego.

- Januszowi za "Czas wojny" naprawdę życzę trzeciego Oscara! Ale i tu muszę powiedzieć, że nie będzie łatwo. Stanie w szranki z Emmanuelem Lubezkim, operatorem, który pracował przy "Drzewie życia", filmie, w którym praca autora zdjęć jest bardzo wyrazista. Myślę, że ten pojedynek rozegra się między tymi dwoma filmami.


SP
PAP
Ostatnia aktualizacja:  24.02.2012
Zobacz również
Planete+ Doc Film Festival jedną z atrakcji Open'era
Tomasz Raczek i Jan Kaczmarek typują oscarowych zwycięzców
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll