PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Pekin, Madryt, Tokio, Paryż… Se-Ma-For European/Asian Express 2011, pokonując niemal 60 000 km, i odwiedzając 4 światowe metropolie,  powrócił w końcu do kraju nad Wisłą.

Pekin (21 – 24.10.2011)

Przygoda Se-ma-fora rozpoczęła się od „zakazanego miasta”, czyli stolicy Chińskiej Republiki Ludowej – Pekinu. Ekipa studia zjawiła się tam na zaproszenie The Beijing Publishing Group, jednego z najważniejszych i najstarszych domów wydawniczych w Chinach. To właśnie dzięki nim Se-Ma-For European/Asian Express 2011 został wpisany do programu 12. Międzynarodowego Festiwalu Mangi i Anime; najważniejszej tego typu imprezy w Azji.


Warsztaty, fot. materiały organizatorów

Po zajęciu dwóch pięter jednego z budynków ogromnego postindustrialnego kompleksu, rozpoczęto warsztaty i projekcje. Uczestnikami warsztatów KAROL SZYMANOWSKI – IMPROWIZACJE WIZUALNE (prowadzenie: Maria Dzierżanowska i Paulina Zacharek), byli uczniowie jednej klasy szkoły podstawowej (wszyscy w jednakowych niebieskich dresikach), zaś odbywających się drugiego dnia warsztatów NIE POTRZEBA NAM INNYCH ŚWIATÓW. POTRZEBA NAM LUSTER (prowadzenie: Daria Kopiec i Bartosz Śmiechowski), uczniowie liceum plastycznego (klasa animacji). Ci ostatni byli także najwierniejszymi widzami odbywających się codziennie projekcji, zasypując prowadzących każdorazowo deszczem pytań dotyczących animacji, zwłaszcza lalkowej. Okazuje się bowiem, że technika animacji stop motion nie ma w Chinach zbyt długiej tradycji (na seansach trafiali się widzowie, którzy pierwszy raz w życiu oglądali animację przestrzenną!). Podczas warsztatów inspirowanych muzyką Karola Szymanowskiego, młodzi uczestnicy słuchając niełatwej muzyki z baletu HARNASIE, wyciągali kształty z abstrakcyjnych, monochromatycznych plam wykonanych tuszem i wodą przez łódzką młodzież (te warsztaty zainaugurowane zostały 15 października w Łodzi). W wyniku warsztatów pikselacji, inspirowanych słynnym zdaniem z powieści "Solaris" Stanisława Lema, powstał z kolei wielkoformatowy obraz, który od tamtej pory zdobi jedną ze ścian holu Ambasady RP w Pekinie.    

Stałym punktem działań był także koncert warszawskiego duetu SzaZa (Paweł Szamburski & Patryk Zakrocki) z projektem Starewicz / SzaZa / Polański. W Pekinie Panowie ze swoją pełną niuansów i tworzoną na żywo muzyką zostali, przez organizatorów, wciśnięci między barwne „cosplayowe” widowisko taneczne inspirowane jedną z bajecznych opowieści Anime, a pokaz walk wojowników mongolskich.

Ostatniego dnia w stolicy Państwa Środka odwiedziła Se-ma-for ekipa „Bezgranicznie kulturalnych”, programu realizowanego w związku z prezydencją przez TVP: http://www.tvp.pl/kultura/magazyny-kulturalne/bezgranicznie-kulturalni/wideo/odcinek-3-pekin/5456428

MADRYT (28 – 30.10.2011)

Wizyta na Półwyspie Iberyjskim miała charakter szczególny. Projekt uświetnił jubileuszowy, 10. Międzynarodowy Dzień Animacji (obchodzony na całym świecie 28 października). Partnerem działania była prywatna szkoła animacji ESDIP (Escuela Superior de Dibujo Profesional, prowadzona przez Emilio Lujána oraz Pedro Medina, dyrektor festiwalu ANIMADRID, który w tym roku, ze względu na kryzys, niestety nie doszedł do skutku.

Uczestnikami warsztatów i projekcji byli przede wszystkim uczniowie i studenci ESDIP (w tym założyciele i członkowie grupy STOPMOTIA, zrzeszającej niezależnych hiszpańskich twórców animacji stop motion), ale także madrycka polonia, która w towarzystwie swoich maluchów licznie odwiedzała poranki filmowe dla dzieci.

TOKIO (30.11 – 04.12.2011)

Projekt w całości zlokalizowany został w kultowym kinie Image Forum, mieszczącym się w rozświetlonej i żyjącej 24 godziny na dobę dzielnicy Shibuya, bodaj najsłynniejszej (m.in. ze względu na jej rozrywkowo-handlowy charakter oraz „poprzeczne” przejście dla pieszych idące przez środek skrzyżowania) części największego zespołu miejskiego świata - metropolis Greater Tokyo Area.


Japoński plakat projektu, fot. materiały organizatorów

Se-Ma-For European/Asian Express 2011 trwał tu najdłużej, bo aż 5 dni. O ile w dwóch pierwszych stolicach frekwencja na projekcjach była przyzwoita, o tyle w Tokio okazała się rewelacyjna. Każdy seans filmów starego i nowego studia Se-Ma-For wypełniał salę po brzegi. Doszło nawet do tego, że na porankach filmowych dla dzieci, najmłodszy widz miał 27, zaś najstarszy – 78 lat! Japonia udowodniła nam, że kocha nie tylko Anime! Ważnym punktem programu okazał się także koncert duetu SzaZa do czterech najstarszych filmów Władysława Starewicza, ojca filmowej animacji lalkowej, oraz zrealizowanych w Se-Ma-Forze "Ssaków" Romana Polańskiego. Okazało się bowiem, że Starewicz w Japonii – podobnie jak w Polsce – jest bardzo mało znany. Dlatego też z tym większym zainteresowaniem uczestnicy piątkowego koncertu obserwowali perypetie owadów – aktorów najstarszych filmów „Tresera żuków”.

Podczas trzecich warsztatów z muzyką Karola Szymanowskiego w tle, madryckie kolory zamieniły się w pozbawioną konturu grę barw. Tymczasem warsztaty pikselacji, zupełnie niespodziewanie, rozegrały się w dwóch przestrzeniach; w Image Forum (trzecia część warsztatów NIE POTRZEBA NAM INNYCH ŚWIATÓW. POTRZEBA NAM LUSTER), oraz… undergroundowym pubie/restauracji prowadzonym przez muzyków japońskiego hardcorowego zespołu Real Shit . W wyniku tej drugiej, zupełnie spontanicznej akcji, powstała brawurowa animacja o życiu kultowej japońskiej knajpy oraz przyjaźni pomiędzy polskim „sercem”, a japońskim „kotem”. 

Projekt nie ograniczał się tylko do realizacji kolejnych komponentów. Se-ma-for odwiedził Departament Animacji Tokyo University of the Arts, mieszczący się w Jokohamie. Za sprawą Toshikazu Ishii, autora prezentowanej w konkursie 2. Se-Ma-For Film Festival animacji lalkowej "The Gift of the Magi", doszło do  spotkania ze studentami i profesorami i wizyty na planie zdjęciowym studia I.TOON Ltd., oraz w pracowniach młodych animatorów.

Warto nadmienić, iż projekt Se-ma-fora w Tokio był częścią większego przedsięwzięcia: FESTIWALU POLSKIEJ ANIMACJI, w którym udział wzięło m.in. Stowarzyszenie Rotunda i Festiwal Etiuda&Anima.

PARYŻ (09 – 11.12.2011)

Ostatnim punktem na trasie Se-Ma-For European/Asian Express 2011 był Paryż, gdzie inicjatorem działania był Festiwal KINOPOLSKA, organizowany przez Instytut Polski w Paryżu. Wszystkie projekcje odbyły się w Cinema Le Reflet Médicis, jednym z kilku arthousowych kin przy Rue Champollion, nazywanej, nie bez kozery, „mekką kiniarzy”. Animacje Se-ma-fora, prezentowane równolegle z najnowszymi polskimi produkcjami pełnometrażowymi (ocenianymi przez międzynarodowe Jury na czele którego stał Andrzej Żuławski), a klasykami w rodzaju KRÓTKIEGO FILMU O ZABIJANIU Kieślowskiego, czy NA SREBRNYM GLOBIE Żuławskiego, za każdym razem miały swoją wierną, ok. 30 - 50 osobową publikę. Poranki filmowe dla dzieci, zawsze poprzedzone słodkim śniadaniem, przyciągnęły sporo młodych i bardzo młodych pasjonatów animacji. Niewątpliwym wydarzeniem była paryska premiera ŚWITEZI z udziałem reżysera filmu, Kamila Polaka, która zwieńczyła (tylko w Paryżu!) jedną z naszych projekcji. Ostatnie warsztaty w ramach projektu odbyły się w pomieszczeniach Instytutu Polskiego w Paryżu. Podczas improwizacji wizualnych do muzyki Karola Szymanowskiego („Harnasie”), abstrakcja kolorystyczna stworzona przez dzieci i młodzież z Pekinu, Madrytu i Tokio, łączyła się z abstrakcją monochromatyczną zrealizowaną w Łodzi i Paryżu. Z kolei Daria Kopiec, na prowadzonych przez siebie warsztatach NIE POTRZEBA NAM INNYCH ŚWIATÓW. POTRZEBA NAM LUSTER, po raz pierwszy nie wykorzystała do animacji żywych ludzi, tylko skupiła się na stworzonej przez uczestników animacji wycinankowej.

Projekt Se-Ma-For European/Asian Express 2011 realizowali:
MARIA DZIERŻANOWSKA – REŻYSER WARSZTATÓW „KAROL SZYMANOWSKI – IMPROWIZACJE WIZUALNE”
KATARZYNA GROMADZKA – GŁÓWNY KOORDYNATOR PROJEKTU
PIOTR KARDAS – KONCEPCJA PROJEKTU, DYREKTOR PROGRAMOWY
DARIA KOPIEC – REŻYSER WARSZTATÓW „NIE POTRZEBA NAM INNYCH ŚWIATÓW. POTRZEBA NAM LUSTER”
ADAM PTAK – WYKŁAD O NOWYM SE-MA-FORZE
PAWEŁ SZAMBURSKI (SzaZa) – KONCERT STAREWICZ / SzaZa / POLAŃSKI
BARTEK ŚMIECHOWSKI - OPERATOR WARSZTATÓW „NIE POTRZEBA NAM INNYCH ŚWIATÓW. POTRZEBA NAM LUSTER”
PAULINA ZACHAREK - WARSZTATY KAROL SZYMANOWSKI – IMPROWIZACJE WIZUALNE
PATRYK ZAKROCKI (SzaZa) – KONCERT STAREWICZ / SzaZa / POLAŃSKI
GU
Se-ma-for
Ostatnia aktualizacja:  29.12.2011
Zobacz również
Nowe Horyzonty Tournée już od 6 stycznia
Obejrzyj animacje komputerowe w Gliwicach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll