PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  30.11.2011

Plus Camerimage ruszył pełną parą, a najlepszym dowodem na to niech będzie fakt, że w bydgoskiej Operze Novej coraz trudniej wypatrzyć choćby pojedyncze wolne miejsca. Taki stan rzeczy nie powinien jednak specjalnie dziwić, bowiem swoje nowe dzieła zaprezentowali znani filmowi autorzy – Agnieszka Holland, Tom Tykwer czy Tomas Alfredson.

Największe emocje, a co za tym idzie oczekiwania, związane były rzecz jasna z filmem "W ciemności" Agnieszki Holland. Produkcja, o której coraz odważniej mówi się w kontekście oscarowej nominacji, oparta jest na prawdziwym dramatycznym epizodzie z okupacji hitlerowskiej opisanym w książce przez Roberta Marshalla. To historia drobnego lwowskiego złodziejaszka Leopolda Sochy, przez kilkanaście miesięcy ukrywającego w miejskich kanałach uciekinierów z żydowskiego getta. Zajęcie, początkowo wymierzone li tylko na osiągnięcie korzyści materialnych, z czasem zamienia się w bezinteresowną misję, na szali której znajduje się także rodzina bohatera, mogąca poważnie ucierpieć w przypadku denuncjacji.

"W ciemności", fot. Robert Pałka/Fotos-Art/Studio Filmowe Zebra

Sporym wyzwaniem, jakie stanęło przed Agnieszką Holland podczas realizacji, była próba utrzymania możliwie dużego stopnia realizmu. To o tyle trudne zadanie, że akcja filmu w znacznej większości rozgrywa się w tytułowej ciemności podziemnych kanałów (zdjęcia realizowane były m.in. w Łodzi i Piotrkowie Trybunalskim). O specyfice, ale także komplikacjach, jakie temu towarzyszyły, podczas konferencji prasowej po seansie opowiadali aktorzy: Robert Więckiewicz i Krzysztof Skonieczny, a także operator kamery Jakub Kijowski, który często pracować musiał na… słuch. Zresztą wyjątkowo wymagające i trudne zdjęcia autorstwa Jolanty Dylewskiej zasługują na osobny komentarz, będąc niejako papierkiem lakmusowym całej produkcji. Dla Dylewskiej to kolejna nominacja do głównej nagrody festiwalu – Złotej Żaby i zaryzykuję stwierdzenie, że być może dobry czas, by laur ten otrzymać.

W zupełnie inne rejony historii przenosi nas szwedzki reżyser Tomas Alfredson. "Szpieg" to rozgrywająca się w czasach zimnej wojny adaptacja bestsellerowej powieści Johna le Carré„Druciarz, krawiec, żołnierz, szpieg”. Podążając za literackim pierwowzorem, reżyser „Pozwól mi wejść” tworzy przewrotną historię szpiegowską daleką od tych, których bohaterami byli Jason Bourne czy James Bond. Spektakularnej akcji jest tutaj stosunkowo niewiele, a punkt ciężkości przeniesiony został raczej do wnętrz dusznych, zadymionych gabinetów. Z gęstniejącą z każdą chwilą atmosferą nakręcającą intrygę korespondują surowe, wystudiowane kadry zarejestrowane obiektywem Hoyte Van Hoytemy, czyniąc z filmu Alfredsona dzieło kompletne.

O nietypowym trójkącie miłosnym opowiada z kolei Tom Tykwer, bohaterami swojego filmu czyniąc dwójkę ludzi po czterdziestce, którzy z jednej strony tworzą w miarę szczęśliwy związek, a z drugiej – niezależnie od siebie zakochują się w tym samym mężczyźnie. Utrzymane w słodko-gorzkim tonie „Trzy” to intrygująca refleksja o seksualności, fascynacji ciałem, popadaniu w obsesje, ale też odkrywaniu samego siebie i własnej tożsamości.

Kuba Armata
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  8.08.2013
Zobacz również
Prawa człowieka w filmie - WATCH DOCS już 8. grudnia
Polska animacja nagrodzona w Madrycie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll