PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Subiektywny przewodnik po Plus Camerimage 2011

Ekipa Marka Żydowicza ma szczęśliwą rękę do selekcji festiwalowej. Ile to już razy dzieła, które zaprezentowano na Plus Camerimage walczyły o Oscary, stawały się kinowymi hitami? "Slumdog. Milioner z ulicy", "Czarny łabędź", "127 godzin", "Parnassus", "Amores perros", "Labirynt fauna" - to tylko niektóre z produkcji, które w minionych latach triumfowały na festiwalu i po nim. Pewnie w tym roku do tego grona  dołączą kolejne dzieła.

Zarówno w ramach projekcji konkursowych, jak i pokazów specjalnych oraz retrospektyw, nie brakuje dobrych tytułów, które na długo zapadną Wam w pamięć. Perfekcyjne nie tylko wizualnie, ale i treściowo. Choć bez obrazu nie ma kina, to dobrego filmu nie ma bez solidnego scenariusza. Poruszające, niepokojące, kłujące! Zasiądźcie wygodnie w fotelach.


"Musimy porozmawiać o Kevinie", fot. Best Film

Pod rozwagę Akademii

Szykując własnej ścieżki przez festiwal (jak zwykle jednocześnie odbywać się będzie kilka projekcji: zarówno w Operze Novej, jak i w salach Multikina), zaznaczcie w harmonogramie "Wstyd". Nowe dzieło Steve'a McQueena szokuje szczerością i prostotą, z jaką osiąga ten efekt. Choć od kilku miesięcy jest głośno na temat obecności seksu i nagości w tym obrazie, to nie one budzą największe emocje. Nie brakuje w kinie twórców, którzy szli jeszcze dalej. Tu jednak kontrowersję wywołać może spustoszenie, które seks wywołuje w życiu głównego bohatera. Reżyser "Wstydu" to jedna z najciekawszych postaci kina ostatnich lat. Bezkompromisowy, wyrazisty, odważny. W otaczającej nas wszystkich rzeczywistości szuka tematów trudnych, które innych przerażają. Dla ekranu odkrył prawdziwy talent Michaela Fassbendera. Może wcześniej uda się Wam przypomnieć ich pierwszy wspólny projekt, a zarazem debiut McQueena: "Głód"? Warto.

Kolejna obowiązkowa pozycja w programie Plus Camerimage to "Musimy porozmawiać o Kevinie" Lynne Ramsay o matce i synu potworze. Ezra Miller ("Afterschool", "City Island"), o którym reżyserka mówi, iż ma w sobie to, co posiadał James Dean, oraz Tilda Swinton. Mroczne, ciężkie i wspaniałe kino psychologiczne, choć opowiedziane jak thriller. Nie tylko świetnie zagrane, narracyjnie poprowadzone, ale i rewelacyjnie sfotografowane przez Seamusa McGarvey'ego (zwróćcie uwagę na czerwień w kadrach). Do tego kontrująca całość radosna muzyka. Po seansie nie będziecie się w stanie szybko uspokoić.

Spokojnym widza nie pozostawi również Roman Polański. Na Plus Camerimage odbędzie się prezentacja jego najnowszej "Rzezi". Choć akcja rozgrywa się praktycznie w jednym pomieszczeniu: salonie (tylko na chwilę kamera wędruje na korytarz oraz do łazienki), nie ma tu ani grama teatralności. Przeciwnie, przez całą projekcję akcję śledzi się w napięciu. Emocje narastają, czekamy na wielki wybuch. Mistrzowska potyczka dwóch małżeństw, czworga ludzi. Opowieść bawi cynizmem, zasmuca konfliktem. Czy porozumienie jest niemożliwe? Pazur Polańskiego czuć w każdym ujęciu. A aktorzy? Wystarczy wymienić, nie trzeba komentować: Kate Winslet, Jodie Foster, Christoph Waltz oraz Michael C. Reilly (jego zresztą można również podziwiać w "Musimy porozmawiać o Kevinie").


"Rzeź", fot. Kino Świat

Mocne polskie kino

Ciekawe propozycje na Plus Camerimage można znaleźć również pośród polskich tytułów. "Róża" Wojciecha Smarzowskiego odsłania nieznane szerzej, wstydliwe fakty z  historii II wojny światowej i pierwszych lat komuny. Marcin Dorociński tworzy tu jedną z najciekawszych postaci w swoim dorobku, Agata Kulesza - chyba najlepszą. Wstrząsające obrazy, okrucieństwo czasów, ludzka nienawiść i głupota oraz miłość ukryta pomiędzy gestami, słowami. Kino Smarzowskiego jak zawsze na najwyższym poziomie.

"W ciemności" Agnieszki Holland, polski kandydat do oscarowej nominacji, również zabiera widza w świat mroku, nie tylko psychologicznego, ale i fizycznego. Tę historię wyróżnia autentyzm, wielowymiarowość postaci, aktorstwo (na czele z Robertem Więckiewiczem) i scenariusz o ludziach postawionych w ekstremalnej sytuacji. To jeszcze jedna festiwalowa pozycja obowiązkowa. Podobnie jak "Lęk wysokości" Bartosza Konopki ("Królik po berlińsku"), kino diametralnie inne w sposobie narracji i temacie, ale równie poruszające. Reżyser zabiera widza w intymną podróż po świecie relacji syna i ciężko chorego ojca (mistrzowska kreacja Krzysztofa Stroińskiego).


"Lęk wysokości", fot. Studio Munka

Europa i mainstream

To jeszcze nie koniec festiwalowych atrakcji. Na Waszej liście powinny znaleźć się również takie dzieła, jak pogrążone w pułapkach kultury i religii "Rozstanie", "Człowiek z Hawru", najnowszy obraz Aki Kaurismäkiego, "Faust" rosyjskiego mistrza kina autorskiego Alexandra Sokurowa, sensacja Sundance: "Martha Marcy May Marlene" Seana Durkina.

Wiele niespodzianek mogą zaoferować konkursy debiutów operatorskich i debiutów reżyserskich. A chwilę oddechu dla trudnych tematów zapewni na Plus Camerimage konkurs wideoklipów. Feeria obrazu i dźwięku na dużym ekranie zawsze pozostawia po sobie niezapomniane wrażenia, a wśród teledysków można wypatrzeć prawdziwe perełki operatorskie i reżyserskie.

Rozrywkę na poziomie mogą z kolei zapewnić "In Time" Andrew Niccola z Justinem Timberlakiem w głównej roli, "Szpieg" z duetem: Gary Oldman oraz Colin Firth, "Histeria. Romantyczna historia wibratora" oferująca dość niecodzienne spojrzenie na wiktoriańską Anglię oraz "Spadkobiercy" Alexandra Payne'a z George'em Clooneyem, a także "Anatomia strachu" Joela Schumachera z Nicole Kidman i Nicolasem Cage'em.


"Szpieg", fot. ITI Cinema

Retrospektywy

Jeżeli jeszcze macie jakieś luki w swoim harmonogramie festiwalu, wykorzystajcie je na klasykę, dokumenty lub warsztaty! Organizatorzy przygotowali m.in. przegląd twórczości geniusza dokumentu Alberta Mayslesa (artysta poprowadzi również wykład). W czasie festiwalu widzowie uzyskają możliwość obejrzenia na dużym ekranie produkcji sfotografowanych przez Johna Seale'a, w tym "Świadka" i "Rain Mana", a także Eda Lachmana (m.in. serial "Mildred Pierce"). Wielbiciele produkcji niezależnych powinni znaleźć czas na obrazy Hala Hartleya, a miłośnicy kina polskiego na specjalne pokazy "Zaklętych rewirów", przegląd produkcji Studia Se-Ma-For (m.in. "Piotruś i Wilk", "Ichthys") oraz filmów z Mistrzowskiej Szkoły Andrzeja Wajdy (m.in. nagrodzone na zakończonej w tym tygodniu Etiudzie i Animie "Trzy dni wolności" oraz "Urodziny", a także starsze: "Aria Diva" czy "Marysina polana"). Studenci szkół filmowych nie mogą pominąć okazji uczestnictwa w warsztatach prowadzonych przez najwybitniejszych twórców z Hollywood i nie tylko.

Innymi słowy od 26. listopada do 3. grudnia w Bydgoszczy wraz z operatorami zagoszczą bardzo dobre i wybitne filmy. Nic, tylko oglądać je od rana do późnej nocy.

Strona festiwalu
Dagmara Romanowska
Portal filmowy
Ostatnia aktualizacja:  30.11.2011
Zobacz również
Seung-Jun Yi zwyciężył w Amsterdamie
Podlaska ŻUBROFFKA tuż tuż!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll