Podczas czternastej gali otwarcia eDIT Filmmakers Festival we Frankfurcie, Akademia uhonorowała wybitnego polskiego operatora Pawła Edelmana.
W trakcie wideokonferencji 30 października, Roman Polański zwrócił się do widowni z komentarzem, nazywając operatora "najbardziej cool w biznesie". Twórcy mieli okazję poznać się bliżej na planie "Pianisty", "Olivera Twista" oraz "Autora widmo", gdzie Edelman pracował jako autor zdjęć.
Paweł Edelman, fot. Akpa
Polański wywołał na widowni salwy śmiechu, mówiąc: Najlepszą nagrodą jest być nagradzanym przez rówieśników, ponieważ bywa i tak, że otrzymujemy nagrody od ludzi, którzy nie mają pojęcia, dlaczego to robią.
Andrzej Wajda również wysłał telewiadomość z komentarzem dla operatora-rodaka.
Poza Pawłem Edelmanem, nagrodę przyznano kompozytorowi Jamesowi Hornerowi. Skomponował muzykę m.in. do filmów Jamesa Camerona: "Titanic", "Obcy", "Avatar". Wyrazy uznania przyjmował w formie telekonferencji od Jamesa Camerona i piosenkarki Celine Dion.
Kolejnym docenionym przez Akademię, został montażysta Terry Rawlings, który wsławił się pracą nad takimi dziełami, jak "Łowca androidów", czy "Rydwany ognia".
Frankfurcki festiwal organizują zwyczajowo instytucje rządowe należące do regionu Hesja, władze miasta Frankfurt wraz z Amerykańską Federacją Montażystów (ACE), zrzeszeniem montażystów dźwiękowych (MPSE) oraz wspomniana federacja operatorów IMAGO.
Paweł Edelman debiutował jako samodzielny operator filmu fabularnego w roku 1989 "Głuchym telefonem" w reżyserii Piotra Mikuckiego. W latach późniejszych współpracował z różnymi reżyserami, kilka filmów zrealizował z Władysławem Pasikowskim i Andrzejem Wajdą. Dziś, zdobywszy uznanie także poza Polską, w Europie i Stanach Zjednoczonych, przede wszystkim dzięki współpracy z Romanem Polańskim, jest jednym z najwyżej cenionych polskich operatorów średniego pokolenia.
W 1999 pismo "Variety" uznało go za jednego z 10 najbardziej obiecujących operatorów młodego pokolenia.
Wśród nagród filmowych, których laureatem jest Paweł Edelman, są otrzymane w 2003 roku w kategorii najlepsze zdjęcia: "Cezar" - Nagroda Francuskiej Akademii Sztuki Filmowej i "Orzeł" - Polska Nagroda Filmowa za film "Pianista". W tym samym roku "Pianista" przyniósł polskiemu operatorowi m.in. trzy znaczące nominacje, do Oscara i do Nagrody Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów (ASC) oraz Nagrody Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej (BAFTA). W roku 2004 za zdjęcia do filmu Ray był po raz drugi nominowany do nagrody ASC. Rok później został uhonorowany Hollywoodzką Nagrodą Filmową w kategorii Operator roku