PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Podczas czternastej gali otwarcia eDIT Filmmakers Festival we Frankfurcie, Akademia uhonorowała wybitnego polskiego operatora Pawła Edelmana.

W trakcie wideokonferencji 30 października, Roman Polański zwrócił się do widowni z komentarzem, nazywając operatora "najbardziej cool w biznesie". Twórcy mieli okazję poznać się bliżej na planie "Pianisty", "Olivera Twista" oraz "Autora widmo", gdzie Edelman pracował jako autor zdjęć. 


Paweł Edelman, fot. Akpa

Polański wywołał na widowni salwy śmiechu, mówiąc: Najlepszą nagrodą jest być nagradzanym przez rówieśników, ponieważ bywa i tak, że otrzymujemy nagrody od ludzi, którzy nie mają pojęcia, dlaczego to robią.
 
Andrzej Wajda również wysłał telewiadomość z komentarzem dla operatora-rodaka.

Poza Pawłem Edelmanem, nagrodę przyznano kompozytorowi Jamesowi Hornerowi. Skomponował muzykę m.in. do filmów Jamesa Camerona: "Titanic", "Obcy", "Avatar". Wyrazy uznania przyjmował w formie telekonferencji od Jamesa Camerona i piosenkarki Celine Dion.

Kolejnym docenionym przez Akademię, został montażysta Terry Rawlings, który wsławił się pracą nad takimi dziełami, jak "Łowca androidów", czy "Rydwany ognia".

Frankfurcki festiwal organizują zwyczajowo instytucje rządowe należące do regionu Hesja, władze miasta Frankfurt wraz  z Amerykańską Federacją Montażystów (ACE), zrzeszeniem montażystów dźwiękowych (MPSE) oraz wspomniana federacja operatorów  IMAGO.

Paweł Edelman debiutował jako samodzielny operator filmu fabularnego w roku 1989 "Głuchym telefonem" w reżyserii Piotra Mikuckiego. W latach późniejszych współpracował z różnymi reżyserami, kilka filmów zrealizował z Władysławem Pasikowskim i Andrzejem Wajdą. Dziś, zdobywszy uznanie także poza Polską, w Europie i Stanach Zjednoczonych, przede wszystkim dzięki współpracy z Romanem Polańskim, jest jednym z najwyżej cenionych polskich operatorów średniego pokolenia.

W 1999 pismo "Variety" uznało go za jednego z 10 najbardziej obiecujących operatorów młodego pokolenia.

Wśród nagród filmowych, których laureatem jest Paweł Edelman, są otrzymane w 2003 roku w kategorii najlepsze zdjęcia: "Cezar" - Nagroda Francuskiej Akademii Sztuki Filmowej i "Orzeł" - Polska Nagroda Filmowa za film "Pianista".  W tym samym roku "Pianista" przyniósł polskiemu operatorowi m.in. trzy znaczące nominacje, do Oscara i do Nagrody Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów (ASC) oraz Nagrody Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej (BAFTA). W roku 2004 za zdjęcia do filmu Ray był po raz drugi nominowany do nagrody ASC. Rok później został uhonorowany Hollywoodzką Nagrodą Filmową w kategorii Operator roku

MG
THR, Culture.pl
Ostatnia aktualizacja:  1.11.2011
Zobacz również
Pokazy filmów nominowanych do nagrody Parlamentu Europejskiego
Nagrody w Jihlavie dla gruzińskiego Bakhmaro i czeskiego Solar Eclipse
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll