Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Ten program to szaleństwo w pozytywnym sensie. Kino niezależne, eksperyment, klasyka. W dniach 22-27 października 2013 we Wrocławiu odbędzie się czwarta edycja American Film Festival.
W programie tegorocznej edycji, która odbędzie się we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty, zostanie pokazanych 80 filmów, z których 42 będą miały premiery polskie, trzy – europejskie, a jeden premierę światową.
Festiwal zainauguruje najnowszy film mistrza amerykańskiego kina Jima Jarmuscha – prezentowany w konkursie głównym festiwalu w Cannes „melodramat wampiryczny” "Tylko kochankowie przeżyją" („Only Lovers Left Alive”). W rolach głównych zobaczymy gwiazdy kina, między innymi Tildę Swinton, Toma Hiddlestona i Mię Wasikowską. Film jest opowieścią o Adamie (Hiddleston), unikającym rozgłosu i słonecznego światła, undergroundowym muzyku, który postanawia powrócić po długiej rozłące do swojej ukochanej – Evy (Swinton). Jednak ich związek zostanie wystawiony na próbę, kiedy dołączy do nich nieobliczalna siostra Evy – Ava (Wasikowska). W programie festiwalu znalazł się również dokument „Za plecami Jima Jarmuscha” („Behind Jim Jarmusch”) Léi Rinaldi, pokazujący legendę kina przy pracy na planie filmowym.
Na zakończenie festiwalu zostanie pokazany laureat 11 nagród Emmy, wyprodukowany przez HBO „Wielki Liberace” („Behind the Candelabra”) Stevena Soderbergha z Mattem Damonem i Michaelem Douglasem. To prawdziwa historia wielkiej gwiazdy rozrywki XX wieku, Valentino Liberace – bajecznie bogatego i kochanego przez publiczność słynnego piosenkarza i pianisty polskiego pochodzenia.
W sekcji Highlights zostaną pokazane również inne nowe, głośne produkcje, między innymi dramat „Bez względu na cenę” („At Any Price”) uznanego reżysera Ramina Bahraniego, pokazywana w Wenecji historia konfliktu ojca (Dennis Quaid) i syna (Zac Efron); inspirowany prozą Williama Faulknera film „Kiedy umieram” („As I Lay Dying”) w reżyserii Jamesa Franco (także w głównej roli); „All Is Lost” J.C. Chandora z Robertem Redfordem w roli bezimiennego żeglarza samotnie walczącego o przetrwanie na morzu; oraz "Piąta władza" („The Fifth Estate”) Billa Condona – świetnie przyjęty na festiwalu w Toronto thriller polityczny o założycielach portalu WikiLeaks.
Spectrum
Spectrum to panorama kina amerykańskiego ostatniego roku, odkrywająca nowych twórców, nowe talenty i zjawiska. We Wrocławiu będzie można zobaczyć w tej sekcji konkursowej 16 filmów fabularnych, między innymi „Coldwater” Vincenta Grashawa o drobnym dealerze, który trafia do prywatnej placówki resocjalizacyjnej, okazującej się być dehumanizacyjnym piekłem; pokazywany na Tribeca FF „Lily” Matta Creeda z Amy Grantham w roli chorej na raka dziewczyny, nagrywającej dźwięki Nowego Jorku; nagrodzony w Karlovych Varach, wielowymiarowy portret niewielkiej społeczności w mroźnym Maine „Zimowy ptaszek” („Bluebird”) Lance’a Edmandsa, w którym punktem wyjścia jest odkrycie ciała zamarzniętego ucznia w szkolnym autobusie; gorzki film o dojrzewaniu amerykańskich nastolatków „Cudowne tu i teraz” („The Spectacular Now”) Jamesa Ponsoldta z nagrodzonymi na festiwalu Sundance Miles Teller i Shailene Woodley (gwiazda Spadkobierców Alexandra Payne’a); wyróżniony na Tribeca FF „Proszę odsunąć się od drzwi” („Stand Clear of the Closing Door”) o cierpiącym na lekką odmianę autyzmu 13-latku pochodzącym z rodziny nielegalnych meksykańskich imigrantów; nagrodzona za reżyserię na Sundance FF ironiczna „Popołudniowa igraszka” („Afternoon Delight”) Jill Soloway o specyficznej relacji bogatej trzydziestolatki z młodą striptizerką (w tej roli znakomita Juno Temple).Gośćmi festiwalu będą między innymi autorzy filmów z sekcji Spectrum: Vincent Grashaw („Coldwater””), Lance Edmands („Zimowy ptaszek”), Kyle Smith („Blue Highway”), Alex Moors („Niebieski Caprice”), Tom Gilroy („The Cold Lands”), Jill Soloway („Popołudniowa igraszka”).
Piąta władza, fot. Forum Film
American Docs
W sekcji konkursowej American Docs będzie można obejrzeć najciekawsze dokumenty roku, prezentujące ważne tematy społeczne i na wskroś amerykańskie portrety. W programie 10 filmów, m.in. demaskujący realia zawodowego sportu „Lenny Cooke” Bena i Josha Safdiech o niedoszłej gwieździe NBA; pełen niepublikowanych archiwaliów z udziałem byłego prezydenta USA „Nasz Nixon” Penny Lane; „Gore Vidal: Zjednoczone Stany Amnezji” Nicholasa Wrathalla – wizja Ameryki zmarłego rok temu znakomitego pisarza, dramaturga i polityka; „Kłamstwa Armstronga” Alexa Gibneya – film, który miał być hołdem dla genialnego kolarza a stał się niespodziewanie bolesną rejestracją największego kłamstwa w historii sportu. Poza konkursem zostaną pokazane głośne dokumenty: „Na własnych nogach” Jasona DaSilvy o mężczyźnie cierpiącym na stwardnienie rozsiane oraz „Jak zarobić na dilerce?” Matthew Cooke’a. Filmy pokazywane w premierowych sekcjach Spectrum i American Docs będą oceniane przez widzów i będą ubiegać się o nagrody publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny.
Festival Favorites ale kino+ prezentuje
Nowa sekcja zaprezentuje ulubieńców tegorocznych festiwali. W programie m.in. nowy film autorki „Siostry twojej siostry” Lynn Shelton – „Dotykalscy”; zanurzona w poetyce absurdu psychodrama „Dolegliwości” w reżyserii Cartera z Jamesem Franco i Catherine Keener w rolach głównych; „Wiele hałasu o nic” – uwspółcześniona adaptacja komedii Szekspira w reżyserii hollywoodzkiego specjalisty od superprodukcji Jossa Whedona (między innymi „The Avengers”); „Złe gliny – najnowszy film mistrza pastiszu i zgrywy Quentina Dupieux; czy w końcu „Lovelace” Jeffreya Friedmana i Roba Epsteina o losach gwiazdy legendarnego „Głębokiego gardła” – obok Amandy Seyfried w roli tytułowej na ekranie między innymi Sharon Stone i James Franco.
On the Edge
W sekcji filmów eksperymentalnych On the Edge zostaną pokazane dwa nowe projekty Jamesa Benninga: „Twarze” i „Swobodny jeździec” oraz oryginalne klasyki Johna Cassavetesa i Dennisa Hoppera, które zainspirowały artystę. W ramach sekcji Special Docs będzie można obejrzeć dokumentalny portret ikon współczesnego kina amerykańskiego „Outsiderzy: James Benning i Richard Linklater”) Gabe’a Klingera, nagrodzony na ostatnim festiwalu w Wenecji.
All is lost, fot AFF
Indie Star Award
Indie Star Award – nagrodę przyznawaną przez festiwal dla gwiazdy niezależnego kina amerykańskiego – odbierze Christine Vachon, producentka, założycielka kultowej wytwórni Killer Films. Wśród filmów przez nią wyprodukowanych są obrazy przełomowe dla współczesnego kina USA, między innymi „Dzieciaki” Larry’ego Clarka, „Poison”, „Idol” i „Daleko od nieba” Todda Haynesa, „Chłopaki nie płaczą” Kimberly Peirce z oscarową rolą Hilary Swank, czy „Happiness” Todda Solondza. We Wrocławiu zobaczymy w ramach niewielkiej retrospektywy „Idola” (Velvet Goldmine) Haynesa, „Cal od szczęścia” (Hedwig and the Angry Inch) Paula Camerona Mitchella oraz najnowszą produkcję Vachon „Na śmierć i życie” (Kill Your Darlings) Johna Krokidasa. W tym ostatnim filmie młode gwiazdy kina grają legendy amerykańskiej literatury – Daniel Radcfliff wciela się w Allena Ginsberga, Ben Foster w Williama S. Burroughsa a Jack Huston w Jacka Kerouaca. W innych sekcjach zobaczymy inne nowe filmy wyprodukowane przez Vachon: „Bez względu na cenę” i „Zimowego ptaszka”. Christine Vachon będzie gościem festiwalu, weźmie również w udziale w masterclass.
Restrospektywa: Shirley Clarke
Bohaterką retrospektywy będzie Shirley Clarke – wybitna reżyserka i eksperymentatorka, autorka wielokrotnie nagradzanych dokumentów i wideo, laureatka dwóch Oscarów. Będzie to pierwszy pokaz filmów Clarke w Polsce. Jej najważniejsze filmy dokumentalne powstały w latach sześćdziesiątych XX wieku. Walczyła zaciekle z nowojorską cenzurą i polemizowała z popularnym, dokumentalnym stylem cinéma vérité, nie bojąc się trudnych, często drażliwych społecznie tematów („Portret Jasona”, „Narkotykowy łącznik”) oraz stosowania w swoich filmach inscenizacji.
Tylko kochankowie przeżyją - w Konkursie Głównym, fot AFF
Arcydzieła amerykańskiego kina. 90 lat Warner Bros.
Wydarzeniem festiwalu będzie przegląd Arcydzieła amerykańskiego kina. 90 lat Warner Bros. W jego ramach zostaną zaprezentowane wybitne filmy powstałe w legendarnej wytwórni założonej przez braci z mazowieckiego Krasnosielca, m.in. „Czarnoksiężnik z Oz” Victora Fleminga, „Tramwaj zwany pożądaniem” Elii Kazana, "Deszczowa piosenka" Stanleya Donena i Gene’a Kelly’ego, "Rio Bravo" Howarda Hawksa, „Co się zdarzyło Baby Jane?” Roberta Aldricha, "2001: Odyseja kosmiczna" i „Mechaniczna pomarańcza” Stanleya Kubricka, „Egzorcysta” Williama Friedkina, „Kolor purpury” Stevena Spielberga czy „Incepcja” Christophera Nolana.
W programie tegorocznej edycji, która odbędzie się we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty, zostanie pokazanych 80 filmów, z których 42 będą miały premiery polskie, trzy – europejskie, a jeden premierę światową.
Festiwal zainauguruje najnowszy film mistrza amerykańskiego kina Jima Jarmuscha – prezentowany w konkursie głównym festiwalu w Cannes „melodramat wampiryczny” "Tylko kochankowie przeżyją" („Only Lovers Left Alive”). W rolach głównych zobaczymy gwiazdy kina, między innymi Tildę Swinton, Toma Hiddlestona i Mię Wasikowską. Film jest opowieścią o Adamie (Hiddleston), unikającym rozgłosu i słonecznego światła, undergroundowym muzyku, który postanawia powrócić po długiej rozłące do swojej ukochanej – Evy (Swinton). Jednak ich związek zostanie wystawiony na próbę, kiedy dołączy do nich nieobliczalna siostra Evy – Ava (Wasikowska). W programie festiwalu znalazł się również dokument „Za plecami Jima Jarmuscha” („Behind Jim Jarmusch”) Léi Rinaldi, pokazujący legendę kina przy pracy na planie filmowym.
Na zakończenie festiwalu zostanie pokazany laureat 11 nagród Emmy, wyprodukowany przez HBO „Wielki Liberace” („Behind the Candelabra”) Stevena Soderbergha z Mattem Damonem i Michaelem Douglasem. To prawdziwa historia wielkiej gwiazdy rozrywki XX wieku, Valentino Liberace – bajecznie bogatego i kochanego przez publiczność słynnego piosenkarza i pianisty polskiego pochodzenia.
W sekcji Highlights zostaną pokazane również inne nowe, głośne produkcje, między innymi dramat „Bez względu na cenę” („At Any Price”) uznanego reżysera Ramina Bahraniego, pokazywana w Wenecji historia konfliktu ojca (Dennis Quaid) i syna (Zac Efron); inspirowany prozą Williama Faulknera film „Kiedy umieram” („As I Lay Dying”) w reżyserii Jamesa Franco (także w głównej roli); „All Is Lost” J.C. Chandora z Robertem Redfordem w roli bezimiennego żeglarza samotnie walczącego o przetrwanie na morzu; oraz "Piąta władza" („The Fifth Estate”) Billa Condona – świetnie przyjęty na festiwalu w Toronto thriller polityczny o założycielach portalu WikiLeaks.
Spectrum
Spectrum to panorama kina amerykańskiego ostatniego roku, odkrywająca nowych twórców, nowe talenty i zjawiska. We Wrocławiu będzie można zobaczyć w tej sekcji konkursowej 16 filmów fabularnych, między innymi „Coldwater” Vincenta Grashawa o drobnym dealerze, który trafia do prywatnej placówki resocjalizacyjnej, okazującej się być dehumanizacyjnym piekłem; pokazywany na Tribeca FF „Lily” Matta Creeda z Amy Grantham w roli chorej na raka dziewczyny, nagrywającej dźwięki Nowego Jorku; nagrodzony w Karlovych Varach, wielowymiarowy portret niewielkiej społeczności w mroźnym Maine „Zimowy ptaszek” („Bluebird”) Lance’a Edmandsa, w którym punktem wyjścia jest odkrycie ciała zamarzniętego ucznia w szkolnym autobusie; gorzki film o dojrzewaniu amerykańskich nastolatków „Cudowne tu i teraz” („The Spectacular Now”) Jamesa Ponsoldta z nagrodzonymi na festiwalu Sundance Miles Teller i Shailene Woodley (gwiazda Spadkobierców Alexandra Payne’a); wyróżniony na Tribeca FF „Proszę odsunąć się od drzwi” („Stand Clear of the Closing Door”) o cierpiącym na lekką odmianę autyzmu 13-latku pochodzącym z rodziny nielegalnych meksykańskich imigrantów; nagrodzona za reżyserię na Sundance FF ironiczna „Popołudniowa igraszka” („Afternoon Delight”) Jill Soloway o specyficznej relacji bogatej trzydziestolatki z młodą striptizerką (w tej roli znakomita Juno Temple).Gośćmi festiwalu będą między innymi autorzy filmów z sekcji Spectrum: Vincent Grashaw („Coldwater””), Lance Edmands („Zimowy ptaszek”), Kyle Smith („Blue Highway”), Alex Moors („Niebieski Caprice”), Tom Gilroy („The Cold Lands”), Jill Soloway („Popołudniowa igraszka”).
Piąta władza, fot. Forum Film
American Docs
W sekcji konkursowej American Docs będzie można obejrzeć najciekawsze dokumenty roku, prezentujące ważne tematy społeczne i na wskroś amerykańskie portrety. W programie 10 filmów, m.in. demaskujący realia zawodowego sportu „Lenny Cooke” Bena i Josha Safdiech o niedoszłej gwieździe NBA; pełen niepublikowanych archiwaliów z udziałem byłego prezydenta USA „Nasz Nixon” Penny Lane; „Gore Vidal: Zjednoczone Stany Amnezji” Nicholasa Wrathalla – wizja Ameryki zmarłego rok temu znakomitego pisarza, dramaturga i polityka; „Kłamstwa Armstronga” Alexa Gibneya – film, który miał być hołdem dla genialnego kolarza a stał się niespodziewanie bolesną rejestracją największego kłamstwa w historii sportu. Poza konkursem zostaną pokazane głośne dokumenty: „Na własnych nogach” Jasona DaSilvy o mężczyźnie cierpiącym na stwardnienie rozsiane oraz „Jak zarobić na dilerce?” Matthew Cooke’a. Filmy pokazywane w premierowych sekcjach Spectrum i American Docs będą oceniane przez widzów i będą ubiegać się o nagrody publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny.
Festival Favorites ale kino+ prezentuje
Nowa sekcja zaprezentuje ulubieńców tegorocznych festiwali. W programie m.in. nowy film autorki „Siostry twojej siostry” Lynn Shelton – „Dotykalscy”; zanurzona w poetyce absurdu psychodrama „Dolegliwości” w reżyserii Cartera z Jamesem Franco i Catherine Keener w rolach głównych; „Wiele hałasu o nic” – uwspółcześniona adaptacja komedii Szekspira w reżyserii hollywoodzkiego specjalisty od superprodukcji Jossa Whedona (między innymi „The Avengers”); „Złe gliny – najnowszy film mistrza pastiszu i zgrywy Quentina Dupieux; czy w końcu „Lovelace” Jeffreya Friedmana i Roba Epsteina o losach gwiazdy legendarnego „Głębokiego gardła” – obok Amandy Seyfried w roli tytułowej na ekranie między innymi Sharon Stone i James Franco.
On the Edge
W sekcji filmów eksperymentalnych On the Edge zostaną pokazane dwa nowe projekty Jamesa Benninga: „Twarze” i „Swobodny jeździec” oraz oryginalne klasyki Johna Cassavetesa i Dennisa Hoppera, które zainspirowały artystę. W ramach sekcji Special Docs będzie można obejrzeć dokumentalny portret ikon współczesnego kina amerykańskiego „Outsiderzy: James Benning i Richard Linklater”) Gabe’a Klingera, nagrodzony na ostatnim festiwalu w Wenecji.
All is lost, fot AFF
Indie Star Award
Indie Star Award – nagrodę przyznawaną przez festiwal dla gwiazdy niezależnego kina amerykańskiego – odbierze Christine Vachon, producentka, założycielka kultowej wytwórni Killer Films. Wśród filmów przez nią wyprodukowanych są obrazy przełomowe dla współczesnego kina USA, między innymi „Dzieciaki” Larry’ego Clarka, „Poison”, „Idol” i „Daleko od nieba” Todda Haynesa, „Chłopaki nie płaczą” Kimberly Peirce z oscarową rolą Hilary Swank, czy „Happiness” Todda Solondza. We Wrocławiu zobaczymy w ramach niewielkiej retrospektywy „Idola” (Velvet Goldmine) Haynesa, „Cal od szczęścia” (Hedwig and the Angry Inch) Paula Camerona Mitchella oraz najnowszą produkcję Vachon „Na śmierć i życie” (Kill Your Darlings) Johna Krokidasa. W tym ostatnim filmie młode gwiazdy kina grają legendy amerykańskiej literatury – Daniel Radcfliff wciela się w Allena Ginsberga, Ben Foster w Williama S. Burroughsa a Jack Huston w Jacka Kerouaca. W innych sekcjach zobaczymy inne nowe filmy wyprodukowane przez Vachon: „Bez względu na cenę” i „Zimowego ptaszka”. Christine Vachon będzie gościem festiwalu, weźmie również w udziale w masterclass.
Restrospektywa: Shirley Clarke
Bohaterką retrospektywy będzie Shirley Clarke – wybitna reżyserka i eksperymentatorka, autorka wielokrotnie nagradzanych dokumentów i wideo, laureatka dwóch Oscarów. Będzie to pierwszy pokaz filmów Clarke w Polsce. Jej najważniejsze filmy dokumentalne powstały w latach sześćdziesiątych XX wieku. Walczyła zaciekle z nowojorską cenzurą i polemizowała z popularnym, dokumentalnym stylem cinéma vérité, nie bojąc się trudnych, często drażliwych społecznie tematów („Portret Jasona”, „Narkotykowy łącznik”) oraz stosowania w swoich filmach inscenizacji.
Tylko kochankowie przeżyją - w Konkursie Głównym, fot AFF
Arcydzieła amerykańskiego kina. 90 lat Warner Bros.
Wydarzeniem festiwalu będzie przegląd Arcydzieła amerykańskiego kina. 90 lat Warner Bros. W jego ramach zostaną zaprezentowane wybitne filmy powstałe w legendarnej wytwórni założonej przez braci z mazowieckiego Krasnosielca, m.in. „Czarnoksiężnik z Oz” Victora Fleminga, „Tramwaj zwany pożądaniem” Elii Kazana, "Deszczowa piosenka" Stanleya Donena i Gene’a Kelly’ego, "Rio Bravo" Howarda Hawksa, „Co się zdarzyło Baby Jane?” Roberta Aldricha, "2001: Odyseja kosmiczna" i „Mechaniczna pomarańcza” Stanleya Kubricka, „Egzorcysta” Williama Friedkina, „Kolor purpury” Stevena Spielberga czy „Incepcja” Christophera Nolana.
WRÓB
AFF
Ostatnia aktualizacja: 22.10.2013
Festiwal Wisła w Tadżykistanie!
Goście z Malezji, Birmy, Hongkongu i Polski na Pięciu Smakach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024